ماجرای پیامک «پرونده اغتشاشات» چیست؟

معاون اجتماعی پلیس فتا، جریان پیامک‌هایی با مضمون «پرونده اغتشاشات» را تشریح کرد.

به گزارش نجواخبر، مریم عرب انصاری(معاون اجتماعی پلیس فتا): پیامک را که باز می‌کنید متعجب، خشک‌تان می‌زند؛ نوشته است: «پرونده اغتشاشات شما در سایت زیر ...» و آدرس لینکی زیر آن نقش بسته؛ با خودتان دو دو چهار تا می‌کنید؛ اگر در این ایام در اغتشاشات حضور داشته و کار خطایی کرده باشید قطعا دلتان می‌لرزد اما اگر در ناآرامی‌ها حضور هم نداشته باشید استرس و اضطراب وجودتان را فرا می‌گیرد که چرا به اشتباه برایتان پیامک آمده و شما را به عنوان اغتشاشگر در نظر گرفته‌اند.

یعنی در هر صورت، فردی که پیامکی با چنین مضمونی دریافت کند چه گنهکار باشد و چه بی گناه، روی لینک ارسالی داخل پیامک کلیک می‌کند.

اما ما به شما می‌گوییم که دقت کرده و احساساتی نشده و بر روی لینکی که در پیامک آمده، کلیک نکنید چرا که چنین پیامکی قطعا کلاهبرداری بوده و بلافاصله اطلاعات حساب بانکی یا کاربری شما به سرقت می‌رود.

قصه کلاهبرداری های پیامکی حکایت جدیدی نیست؛ قصه مجرمان سایبری است که با مهندسی اجتماعی و بررسی شرایط روز جامعه با ترفندهای به روز به سراغ شهروندان رفته و با عناوین مختلفی همچون برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها تا احضار و بازداشت و این روزها هم قصه اغتشاشات و تشکیل پرونده قضائی، افراد را تهدید و ترغیب می‌کنند تا آنجا که بی محابا وارد لینک ارسالی می‌شوند.

کلیک کردن از سوی شما مساوی است با نفوذ به اطلاعات حساب کاربری و بانکی از سوی مجرمان و در ادامه پیشرفت پروسه کلاهبرداری و در نهایت فیشینگ و کلاهبرداری؛ به همین راحتی!

اگرچه پلیس فتا بارها هشدار داده است که مردم بر روی لینک‌های ارسالی در پیامک دریافتی و ناشناس کلیک نکرده و اطلاعات حساب خود را افشا نکنند اما مجرمان سایبری هر بار به بهانه‌های جدید و گاهی با ترغیب یا تهدید حتی با تبلیغات فریبنده، افراد را وادار به کلیک بر روی لینک‌های ارسالی کرده و در ادامه با استفاده از ناآگاهی مخاطبان اقدام به برداشت حساب و خالی کردن موجودی آنها می‌کنند تا آنجا که تعداد زیادی از پرونده‌های موجود در پلیس فتا ناشی از فریب شهروندان و عدم دقت و آگاهی آنها بوده است.

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی فرهنگی پلیس فتا فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس در خصوص ارسال پیامکهایی با مضمون پرونده اغتشاشات اظهار داشت: مجرمان سایبری با ارسال پیامکهایی با مضامین تهدید یا ترغیب اقدام به فیشینگ و دسترسی غیرمجاز به حساب بانکی افراد و در نهایت خالی کردن حساب آنها می‌کنند.

وی گفت: در این روزها هم با توجه به شرایط موجود و ناآرامی‌ها این مجرمان سایبری هستند که با مهندسی اجتماعی اقدام به ارسال پیامک‌هایی با موضوع «پرونده اغتشاشات» می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا با بیان این مطلب که شهروندان باید دقت داشته باشند که هر نهاد یا ارگان نظامی، انتظامی و قضائی از شماره تلفن پوششی برای ارسال پیامک های خود استفاده می‌کند تصریح کرد: ارسال پیامکهایی با مضامین تهدید یا ترغیب و آن هم با شماره تلفن های شخصی، کلاهبرداری است.

وی با تاکید بر این مطلب که افراد نباید فریب چنین پیامکهایی را بخورند خاطرنشان کرد: پلیس فتا بصورت شبانه‌روزی آماده پاسخ‌گویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن ‌را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس WWW.Cyberpolice.ir قسمت ثبت گزارش‌های مردمی یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ پیگیری کنند.

 

ماجرای پیامک «پرونده اغتشاشات» چیست؟

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13870

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.