منصور غیبی در گفتگو با «نجواخبر»:

اجاره خانه‌های نجومی/ چرا قیمت مسکن در نیمه‌ی دوم سال افزایش یافت؟

اجاره خانه‌های نجومی/ چرا قیمت مسکن در نیمه‌ی دوم سال افزایش یافت؟
منصور غیبی می گوید: در بازار مسکن و اجاره شاهد قیمت سازی‌های کاذبی هستیم که به طور افسارگسیخته، قیمت‌های بازار مسکن و اجاره را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «نجوا خبر»، در مهر ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌ شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 43 میلیون تومان بوده که حاکی از افزایش محدود 1.2 درصدی نسبت به مهر ماه است.

کارشناسان بازار مسکن معتقدند روزهای سختی پیش روی بازار مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره است زیرا مشاهدات از بازار نشان می‌دهد بازار خرید و فروش مسکن و بازار اجاره، نیمه دوم سال را با افزایش قیمت البته شیب ملایم صعودی آغاز کرده‌اند.

فعالان بازار مسکن می‌گویند: نیمه دوم هر سال به دلیل آنکه حجم معاملات و قراردادهای اجاره کاهش پیدا می‌کند، قراردادهای نیمه دوم سال با همان قیمت‌های تابستان که پیک نقل و انتقالات مسکن است، منعقد می‌شود، اما امسال بازار مسکن سمت و سوی دیگری گرفته و قیمت مسکن و اجاره در شروع نیمه دوم سال همراه بود با افزایش نرخ ارز و همین باعث افزایش نرخ اجاره شد.

سازندگان از بازار مسکن کنار کشیدند

منصور غیبی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با «نجوا خبر» با اشاره به قیمت سازی های جدید در بازار می‌گوید: در شرایط حال حاضر سازندگان مسکن تمایلی به ساخت‌وساز و ورود به این فرایند ندارند.

وی می‌افزاید: سرمایه‌گذاران و سازندگان مسکن به دلایل مختلفی همچون گرانی و تورم رکودی حاصل از این واحدهایی که ساخته‌اند ولی به اصطلاح روی دستشان مانده و رونقی در بازار خرید و فروش نیست، رغبتی برای ورود به ساخت‌وساز جدید ندارند.

رفتار عجیب سازندگان مسکن

به گفته این کارشناس مسکن، در حال حاضر سرمایه‌گذاران و سازندگان مسکن، واحدهای ساخته شده و آماده خود را هر طور دلخواه آنهاست، قیمت گذاری می‌کنند زیرا به دلیل انباشت سرمایه و طول انتظاری که آنها نتوانستند واحدهای خود را بفروشند از فروش مسکن خود ناامید شدند.

غیبی ادامه داد: بنابراین سازنده مسکن به این باور رسیده که خریداری در بازار نیست و معتقد است که وی نیز دیگر فروشنده نیست، بنابراین مثلا مسکن خود را متری 120 میلیون تومان برای فروش می‌گذارد، اگر کسی خرید که چه بهتر ولی اگر نخرید هم مشکلی نیست.

رشد افسارگسیخته اجاره بها

این کارشناس مسکن گفت: این رویه سازندگان مسکن رفته رفته بعد دو ماه در ذهن‌ها تثبیت می‌شود؛ به طوری که شخصی که وارد یک بنگاه املاک می‌شود یا در دیوار به کسی برای پیدا کردن مسکن مناسب خود زنگ می‌زند، پیش خود می‌گوید خانه نوساز متری 120 میلیون تومان در محله مورد سکونت من است، پس ملک من با چند سال ساخت می‌تواند متری 65 میلیون تومان باشد.

غیبی ادامه داد: بنابراین در بازار خرید و فروش مسکن یا اجاره واحد مسکونی ما با اعداد و ارقام و قیمت های کاذب در جامعه طرف هستیم. در بازار مسکن در حال حاضر هیچ افزایش قیمتی که مبتنی بر یک واقعیت منطقی باشد نیست ولی این در حالی است که قیمت مسکن به صورت تورمی در حال رشد است.

دلایل افزایش اجاره بها در پاییز 1401

این کارشناس بازار مسکن به «نجوا خبر» گفت: در چنین شرایطی، اگر سیاست دولت در بازار مسکن تعلل باشد و نخواهد اقتصاد مسکن را به رونق و چرخه عادی و عمومی برگرداند موجب خواهد شد که قیمت های کاذب رفته رفته رنگ تثبیت شده به خود بگیرد و قیمت واقعی در بازار شود.

غیبی ادامه داد: با این اوصاف، تنها راه حل خروج از این حباب کاذب قیمت در بازار مسکن که متأسفانه به صورت واقعی در اجاره نشینی‌ها تأثیر گذاشته، تلاش و رونق بطئی و مداوم در حوزه اقتصاد مسکن است که اجازه بدهد تولیدکننده به موقع تولید کند، بفروشد و پروانه جدید بگیرد و مصرفی‌ها هم نسبت به خرید و تبدیل واحد کوچک خود به بزرگ اقدام کنند. وقتی سازندگان در ساخت مسکن مردد شوند و دست از کار بکشند، قیمت‌ها افزایشی می‌شود. بنابراین اینکه شاهد هستیم که قیمت مسکن و اجاره بالا رفته، باید گفت ارزش ملک نیست که افزایش یافته بلکه تبعات و تصمیمات و حالت روانی قضیه است که قیمت را افزایشی کرده است.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13901

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب