در گفتگو با نجواخبر طرح شد؛

هشدار نسبت به تفکیک وزارت صمت/ تولید در مسلخ بازرگانی

هشدار نسبت به تفکیک وزارت صمت/ تولید در مسلخ بازرگانی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تغییراتی که در وزارتخانه‌ها و بخشهای مدیریتی کشور صورت می‌گیرد گفت: بدون آنکه جایگاه و ظرفیت‌های کشور مورد بررسی قرار گیرد، با تصمیمات احساسی یک روز وزارتخانه ایجاد، روز دیگر ادغام و روز دیگر تفکیک می‌کنیم.

عبدالناصر درخشان با انتقاد از رفتارهای سلیقه‌ای و هزینه های سنگینی که از این نوع مدیریت گریبانگیر کشور می‌شود گفت: در حالی که دوره آزمون و خطا به سر آمده و بارها از همین نوع تصمیم گیری هزینه های سنگینی متحمل شده ایم، اما باز هم درس عبرت نگرفته‌ایم و در کشورمان دایم درگیر بازی آزمون و خطا بین دولتمردان هستیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه در مدیریت کشور، سیاست‌گذاری و برنامه مدونی نداریم گفت: قرار نیست دایم تصمیمات لحظه‌ای بگیریم و بدون مطالعه کار کنیم، اگر هم برنامه‌ای داریم، باید از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم و اگر قرار است تصمیمی بگیریم، شرایط کشور خودمان را به دقت بررسی کنیم و قبل از اجرای هر تصمیمی، تبعات آن را در دیگر کشورها ملاک عمل قرار دهیم.

نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه پس از ادغام چندین وزارتخانه، اکنون زمزمه تفکیک آنها مطرح می‌شود گفت: بدلیل زیانهایی که از این تفکیک و ادغام‌ها به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود، موافق تشکیل وزارتخانه جدید نیستم و با توجه به شرایط کشور و فشارهایی که از ناحیه های مختلف به کشور وارد می‌شود، تفکیک وزارتخانه‌ها به هیچ عنوان درست نیست.

وی در پاسخ به اینکه حامیان تفکیک وزارت صمت و تشکیل دو وزارتخانه جدید صنایع ومعاون و بازرگانی معتقد هستند عملکرد در این بخش مناسب نبوده است گفت: عملکرد وزارت صمت درست است یا نیست و تا چه اندازه به ادغام ربط دارد، قابل اندازه گیری و مشخص نیست، اما اگر هم اشکالی وجود داشته باشد، تفکیک چاره کار نیست.

درخشان در ادامه گفت: مگر می‌شود بخش تجارت جای دیگر و مستقل باشد و یک وزارتخانه طویل تشکیل شود تا در مورد تجارت تصمیم بگیرد؟

وی با اشاره به اینکه تولید و تجارت به یکدیگر گره خورده است گفت: اگر کالایی در کشور تولید می‌شود، باید برای آن مدیریت واحد وجود داشته باشد، قرار نیست کالا با شرایط یک وزارتخانه تولید شود و برای فروش آن تولید، در وزارتخانه دیگری تصمیم گیری شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در صورت تفکیک وزارت صمت، کالا در یک وزارتخانه تولید و برای فروش یا صادرات آن در جای دیگری تصمیم گیری می‌شود گفت: تولید و فروش به هم آمیخته هستند و تجربه گذشته نشان داده که جدایی تولید و تجارت چه آسیبهایی به اقتصاد کشور زده است.

درخشان تشکیل وزارت بازرگانی را به معنای اولویت دادن به واردات دانست و گفت: تشکیل وزارت بازرگانی می‌تواند به مفهوم دادن اختیارات کلی در یک بخش و تضعیف در بخش دیگری باشد، روالی که در شرایط تحریم بسیار خطرناک است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14042

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب