یک کارشناس در گفتگو با «نجوا خبر»:

در بورس چه می‌گذرد؟ / موج بی‌اعتمادی در بازار سرمایه

در بورس چه می‌گذرد؟ / موج بی‌اعتمادی در بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وضعیت بورس نسبت به ماه های گذشته تغییری نکرده است، گفت: بورس از نبود نقدینگی رنج می برد و تا زمانی که بی اعتمادی در بازار موج می زند، شاهد ورود سرمایه جدید به این بازار نخواهیم بود.

به گزارش «نجوا خبر»، بورس آخرین روز کاری هفته گذشته را با رشدی ۳ هزار و ۱۶۷ واحدی به پایان برد و شاخص کل به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۷۱ واحد رسید. اما در این میان سؤال اصلی این است که چرا بورس به روزهای رونق خود برنمی گردد؟

از ابتدای پاییز امسال، بورس بازان در هر ماه شرایط متفاوتی از بازار را تجربه کردند که البته هنوز شاهد موج بی‌اعتمادی و خروج نقدینگی از بورس هستیم. مهرماه بازار سرمایه همراه با ریزش‌های مداوم بازار سپری شد. آبان ماه شاهد رکوردهایی در زمینه رشد بودیم هرچند دوباره پس از آن اصلاح رخ داد. وضعیت کنونی بازار سرمایه در آخرین ماه پاییز نیز با همین روند طی شد. بنابراین سهامداران شاهد روزهایی خنثی و با نوسان کم در نماگر اصلی بودند.

بورس به حال خود رها شده

یک کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار «نجوا خبر» می‌گوید: دولت، بورس را به حال خود رها کرده است.

مهدی روزبهانی با بیان اینکه انتظار ما از دولت، حمایت از بورس است، ادامه داد: رئیس‌جمهور با وجود شعار حمایت از بورس، این روزها کوچک‌ترین توجهی به این بازار ندارند و حتی اسمی از بورس و مشکلات آن به زبان نمی‌آورند.

عامل اصلی ریزش‌های مداوم بورس

این فعال بازار سرمایه مقصر وضع فعلی بورس را تنها دولت می‌داند و می‌گوید: از طرفی معاملات الگوریتمی در بورس که یکی از عوامل اصلی ریزش‌های بازار است، در برخی کارگزاری‌ها و سهم‌ها متوقف نمی‌شود.

روزبهانی ادامه داد: رئیس سازمان بورس هم این نوع معاملات را روی برخی سهام مانند «شپنا» تأیید کرده اما این در حالی است که آن را متوقف نمی‌کنند و واکنشی نسبت به آن ندارند. در معاملات الگوریتمی، یک ربات سهمی را در قیمت پایین می‌خرد و به محض اینکه سهم وارد سود شد آن را با یک یا ۲ درصد سود عرضه می‌کند و در واقع نوعی نوسان گیری می‌کند و از محل نوسان گیری، سود می‌کند.

ارزش معاملات بورس بسیار پایین است

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نظارتی نیز بر عرضه حقوقی‌ها نیز در بورس نیست، گفت: حقوقی‌ها به محض اینکه سهمی صف خرید می‌شود، شروع به عرضه و فروش می‌کنند و اجازه نمی‌دهند سهم کمی جان بگیرد و مانع افزایش قیمت و رشد می‌شوند.

روزبهانی ارزش معاملات بورس را بسیار اندک دانست و گفت: تا زمانی که ارزش معاملات بالا نرود شاهد رشد بورس نخواهیم بود زیرا در حال حاضر ارزش معاملات بورس زیر ۳ هزار میلیارد تومان است که خبر از نبود نقدینگی در بازار می‌دهد.

اوراق جنجالی این روزهای بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین اوراق منتشرشده دولت که این روزها سروصدای زیادی هم به پا کرده، اوراق گام است که نرخ بازدهی بدون ریسک ۳۰ درصدی را فراهم می‌کنند.

روزبهانی ادامه داد: هنگامی که سود بدون ریسک تا مرز ۳۰ درصد افزایش یابد، جذابیت نه تنها بازار سهام بلکه جذابیت بخش تولید کاهش می‌یابد. در روزهای گذشته خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر حذف و انتشار اوراق گام منتشر شده بود، گرچه این خبر روز بعد تکذیب شد اما همین شایعه حذف اوراق گام، باعث تحرک بازار شد.

خروج ادامه دار پول حقیقی

این فعال بازار سرمایه با اشاره به حمایت کوتاه مدت صندوق تثبیت سرمایه از بورس گفت: این صندوق نیز یک هفته بازار را حمایت کرد ولی متأسفانه این حمایت قطع شد. به همین دلیل دوباره چندین روز است که شاهد خروج پول حقیقی از بورس هستیم به ویژه نمادهای خودرویی شروع به اصلاح کرده‌اند و وقتی گروه‌های خودرویی شروع به اصلاح می‌کنند کل بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

روزبهانی در مورد وضعیت بورس در روزهای آینده گفت: به نظر می‌رسد هفته ساید یعنی متعادلی را در پیش خواهیم داشت.

وی توضیح داد: اکثر سهام بین منفی ۲ تا مثبت ۲ نوسان می‌کنند. در مقطع کنونی، گرچه صندوق تثبیت بازار سرمایه درصدد حمایت از بورس است اما مسکنی است که تنها درد را تسکین می‌دهد و تا زمانی که پول از بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه جذب نشود و ارزش معاملات به بالای ۸ هزار میلیارد تومان نرسد رونق به بورس برنمی گردد. لازم است تاکید شود مثل دوران آقای روحانی لازم نیست بورس را در بوق و کرنا کنیم اما لازم است رئیس‌جمهور به حمایت از سهامداران و به دنبال رونق بازار سرمایه کشور باشد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14050

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب