داستان بنزینی این روزها؛ چرا بنزین سوپر یافت نمی‌شود؟

داستان بنزینی این روزها؛ چرا بنزین سوپر یافت نمی‌شود؟
مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند گفت: حداکثر تا سه روز آینده تعمیرات پالایشگاه شازند به پایان می‌رسد و دوباره بنزین سوپر این پالایشگاه به تهران و چند شهر دیگر می‌رسد.

به گزارش نجواخبر، چند روزی است که مردم از نبود بنزین سوپر در سطح شهر گلایه دارند اما این گلایه‌ها روز گذشته با صف های طولانی در جایگاه های سوخت همراه شد که جایگاه داران دلیل آن را بروز اختلال در بخش پرداخت الکترونیک بهای سوخت در برخی پمپ بنزین‌ها عنوان کردند.

رئیس این صنف اولین شخصی بود که در این ماجرا سخن گفت: اولین بار نیست که چنین اتفاقی افتاده و قبلا هم با قطعی و اختلال‌هایی روبه‌رو بودیم که موجب ایجاد صف‌های طولانی برای مردم و زیان ناشی از عدم امکان تسویه حساب با مشتری، به جایگاه‌داران شده است؛ سال‌هاست که قدرت انتخاب شرکت‌های پرداخت الکترونیک بانکی با نگاه فراقانونی از جایگاه‌داران سلب شده و عده‌ای به این حوزه، سودآور نگاه می‌کنند و تلاش‌های مختلفی از سوی آنان در جهت حفظ این شرایط وجود دارد. همچنین استهلاک بیش از حد قطعات تجهیزات سامانه هوشمند و وضعیت صدور کارت سوخت، مردم و جایگاه‌داران را کلافه کرده است.

قلیزاده دلیل بروز چنین مشکلاتی را این طور بیان می‌کند: تلاش‌های بانک مرکزی، نهادهای دیگر و مجموعه صنفی جایگاه‌داران، به ویژه در یک سال گذشته برای حضور همه شرکت‌های پرداخت الکترونیک مجوزدار از بانک مرکزی در جایگاه‌ها، به سد مسائل غیرشفاف و انحصارطلبی برخورد کرده و موجب شده مشکلات بیشتر شود و نتیجه دلخواه تاکنون حاصل نشود. اکثریت قاطع جایگاه‌های سوخت مالک خصوصی دارند و اجازه نمی‌دهیم هیچ شخصیت حقیقی، حقوقی، دولتی و غیردولتی با نگاه خاص، عادی‌ترین اقدام مالی جایگاه که همان پرداخت بهای سوخت توسط مشتری است را انحصارگونه در دست بگیرد.

رئیس صنف جایگاهداران کشور تاکید می‌کند: در اکثر جایگاه‌های سوخت اختلالی در سیستم پرداخت الکترونیکی بهای سوخت مربوط به شرکت پرداخت الکترونیک متعلق به یک بانک به وجود آمد که پس از ساعاتی رفع شد و حمله سایبری در کار نبود و ارتباطی به سامانه هوشمند نداشت. متأسفانه طی سال‌های گذشته مسئله سامانه هوشمند و پرداخت الکترونیکی بهای سوخت مورد توجه جدی دولت از لحاظ بومی‌سازی، نوسازی تجهیزات و استفاده از تکنولوژی های نوین جهت ارائه خدمات بهتر به مردم مورد توجه نبوده است و در نتیجه امروز با تجهیزات مستهلک که با خرابی‌های زیاد روبه‌رو است، مواجهیم.

مشکل نبود بنزین سوپر چه؟
مجید رجبی‌، مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند نیز علت کمبود بنزین سوپر در چند روز گذشته را تعمیرات اضطراری یکی از واحدهای عملیاتی بنزین سوپر در پالایشگاه شازند می‌داند که از سرویس خارج شده ومی گوید: حداکثر تا ۳ روز آینده این تعمیرات به اتمام می‌رسد و دوباره بنزین سوپر پالایشگاه شازند به تهران و چند شهر دیگر می‌رسد. تولید بنزین سوپر پالایشگاه شازند تقریبا نیاز استان‌های تهران، مرکزی و قم را پوشش می‌دهد و روزانه بین ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتر بنزین سوپر در این پالایشگاه تولید می‌شود

وی تاکید دارد: ظرفیت خوراک پالایشگاه امام خمینی شازند ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز است و این خوراک منجر به تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو، ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل یورو، ۳ میلیون لیتر نفت سفید یورو و بیش از ۲ هزار تن LPG می‌شود. توجه داشته باشید که پالایشگاه شازند با پروژه‌های ارتقای کیفی هم‌اکنون به پتروپالایشگاه تبدیل شده است و علاوه بر سوخت، محصولات پتروشیمی نیز تولید می‌کند که در زنجیره بعدی صنعت پتروشیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین ما حدودا ۵۰۰ تن در روز گوگرد تولید می‌کنیم.

هرچند بروز چنین مشکلاتی اجتناب ناپذیر می‌نماید؛ اما شرایط فعلی جامعه، هوای سرد و نیاز بیشتر به خودروها و در نتیجه سوخت مکفی و شایعه افزایش قیمت سوخت که درپی هرمشکلی مجدد مطرح می‌شود، مدیریت ویژه‌ای را می‌طلبد تا از ایجاد کوچکترین مشکلی جلوگیری کند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14101

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب