در گفتگو با نجواخبر طرح شد؛

«درمان» همچنان چالش کارگران و بازنشستگان/ در مراکز درمانیِ تامین اجتماعی پزشک متخصص نیست

«درمان» همچنان چالش کارگران و بازنشستگان/ در مراکز درمانیِ تامین اجتماعی پزشک متخصص نیست
نایب رئیس کانون بازنشستگان استان تهران گفت: یکی از جدی‌ترین چالش‌های بیمه شدگان به ویژه بازنشستگان، هزینه های سرسام آور درمان و ناتوانی سازمان تأمین اجتماعی در ارائه خدمات مناسب درمانی به بیمه شدگان و بازنشستگان است.

نایب رئیس کانون بازنشستگان استان تهران با تاکید بر اینکه یکی از جدی‌ترین چالش‌های بیمه شدگان به ویژه بازنشستگان، هزینه‌های سرسام‌آور درمان و ناتوانی سازمان تأمین اجتماعی در ارائه خدمات مناسب درمانی به بیمه شدگان و بازنشستگان است، به خبرنگار نجواخبر گفت: بی‌شک امروزه سازمان تأمین اجتماعی با چالشهای عمده بسیاری روبه‌رو است.

پرویز احمدی پنجکی کمبود فضای درمان و مراکز نامناسب و فرسوده را عمده چالش سازمان توصیف کرد و گفت: مهم‌ترین چالش، فضاهای فیزیکی مراکز درمانی است. امروزه بسیاری از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تأمین اجتماعی فرسوده شده و با استانداردهای روز فاصله بسیار پیدا کرده‌اند، به همین دلیل لازم است بیمارستانها و درمانگاه‌های تأمین اجتماعی بازسازی یا حتی نوسازی شوند.

وی نسبت به تبعات فرسودگی مراکز درمانی سازمان هشدار داد و گفت: امکان دارد هر لحظه با وقوع کوچکترین زمین لرزه، بیمارستان‌های فرسوده سازمان به تلی از خاک تبدیل شود و بیماران، کادر درمان و افراد بسیاری را تا مرز نابودی بکشاند. بدتر اینکه فضاهای نامناسب کیفیت درمان را زیر سؤال می‌برد.

رئیس کانون بازنشستگان شمیرانات از کمبود و حتا نبود تجهیزات بیمارستانی به روز در مراکز درمانی تأمین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: چالش دیگر، تجهیزات بیمارستانی نامناسب است که باید مطابق علم و فناوری روز متحول شود.

وی گفت: در شرایطی که هر روزه امکان تشخیص و درمان بیماری‌ها با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات جدید صورت می‌گیرد، لازم است سازمان تأمین اجتماعی نیز دستگاه‌های به روزی را برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهیه کند، در حالی در بسیاری از شهرستانها نه تنها امکانات درمانی به روز وجود ندارد، بلکه حتا مرکز درمانی هم وجود ندارد.

احمدی پنجکی با پذیرفتن اینکه امروزه بسیاری از مراکز درمانی سازمان همچون بیمارستان میلاد، به دستگاه‌های کارآمد روز مجهز هستند گفت: همچنان بسیاری از مراکز درمانی از نبود تجهیزات و امکانات درمانی به روز رنج می‌برند که این معضل در شهرستان‌ها و مناطق محروم بیشتر مشاهده می‌شود.

وی از نبود یا کمبود شدید کادر درمانی کارآمد در مراکز درمانی تأمین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: چالش مهم دیگر، کادر درمانی و نیروی انسانی کارآمد و توانمند است که متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی با کمبود شدید پزشک و پرستار روبه‌رو است.

نایب رئیس کانون بازنشستگان استان تهران با اشاره به جلساتی که با مسئولان درمان سازمان برگزار کرده و اطلاعاتی که از آن‌ها بدست آورده گفت: آمارها حکایت از آن دارد که بیش از ۱۳۰ ردیف خالی در مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که در آن‌ها بخش‌های مختلف رادیولوژی، پاتولوژی، جراحی عمومی، طب اورژانس و بسیاری موارد دیگر ملاحظه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کمبود کادر متخصص پزشک و پرستار که شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد، در استانها و مناطق محروم بسیار چشمگیرتر است گفت: کمبود یا حتی نبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها باعث شده تا شاهد هجوم بیماران تحت پوشش تأمین اجتماعی به بیمارستان‌های تهران همچون میلاد باشیم.

احمدی پنجکی با اشاره به اینکه آنچه در مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی مشاهده می‌شود، وجود پزشک عمومی است گفت: اگرچه به جای پزشکان متخصص و کارآمد، از پزشک عمومی استفاده می‌شود، اما پزشک عمومی نیز به تعداد کافی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: به جرات می‌توان گلایه کرد که اولویت درمانگاه‌های سازمان تأمین اجتماعی، ویزیت بیماران سرماخورده و درمان بیماری‌های ابتدایی است.

رئیس کانون بازنشستگان شمیرانات با تاکید بر اینکه نبود پزشک متخصص باعث شده بسیاری از بیمه شدگان که با بیماری‌های جدی دست به گریبان هستند، از سرناچاری به پزشک عمومی مراجعه کنند گفت: چون مراحل تشخیص و درمان به سرعت صورت نمی‌گیرد، بسیاری از بیماران زمانی پی به بیماری و مشکلات سلامتی خود می‌برند که بیماری پیشرفت چشمگیری داشته و در آستانه مرگ قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت: اگر قرار باشد همه پزشکان متخصص به فکر کسب درآمد در مراکز خصوصی باشند، چه کسی باید کارگران و بازنشستگانی را که حقوق‌های ناچیزی دریافت می‌کنند، درمان کند؟

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14208

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب