عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با نجواخبر هشدار داد؛

قصد سیاه نمایی نداریم/ وضعیت مدارس مناطق محروم «وحشتناک» است

قصد سیاه نمایی نداریم/ وضعیت مدارس مناطق محروم «وحشتناک» است
فرهاد بشیری گفت: آموزش و پرورش در قالب لایحه بودجه سالانه، اعتباراتی برای نوسازی و تعمیر مدارس دارد، اما با توجه به گستردگی آموزش و پرورش و تعداد بسیار زیاد مدارس، این اعتبار پاسخ‌گوی هزینه‌ها نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت نامناسب مدارس کشور هشدار داد و به خبرنگار نجواخبر گفت: وضعیت مدارس به ویژه در مناطق محرومی همچون استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر به اندازه‌ای وحشتناک است که صحبت از ایده آلهای آموزشی نیست، بلکه آرزو می‌کنیم به نقطه مناسب برسیم.

فرهاد بشیری با اشاره به اینکه در آستانه فصل سرما، بسیاری از مدارس کشور به ویژه در مناطق محروم از داشتن حداقل‌ها نیز محروم هستند گفت: بسیاری از مدارس حتی از داشتن سیستم گرمایشی محروم هستند و کمترین امکاناتی که بتوان برای یک کلاس درس تصور کرد نیز وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت برخی کلاسها به اندازه‌ای اسفبار است که تجهیز آن امکان پذیر نیست گفت: صحبت از ایده‌آل‌های آموزش و پرورش نمیکنیم، بلکه سخن از رسیدن به نقطه مناسبی است که دانش‌آموز 8 ساله بتواند در یک اتاق تحمل کند.

نماینده پاکدشت با اشاره به بازدیدهایی که داشته و گزارشهایی که از وضعیت مدارس روستایی تهیه شده گفت: بسیاری از دانش‌آموزان در مدارس کپری در سخت‌ترین شرایط درس می‌خوانند، وضعیت نامناسبی که لازم است هر چه سریعتر برای آن چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه قصد سیاه نمایی نداریم گفت: واقعیت های آموزشی در مناطق محروم نه تنها با استاندارها فاصله بسیاری دارد، بلکه با شرایط انسانی نیز فاصله دارد.

بشیری در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای محرومیت زدایی از مدارس کشور انجام شده گفت: آموزش و پرورش در قالب لایحه بودجه سالانه، اعتباراتی برای نوسازی و تعمیر مدارس دارد، اما با توجه به گستردگی آموزش و پرورش و تعداد بسیار زیاد مدارس، این اعتبار پاسخ‌گوی هزینه‌ها نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در یک مقطعی ۴ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی مدارس کشور تخصیص داده شد گفت: در قالب تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت، در یک مقطعی این اعتبار تخصیص داده شد که با استفاده از آن، برای بهسازی مدارس گام بزرگی برداشته شد و چالش‌ها و مشکلات بسیاری از مدارس رفع شد، اما ادامه نداشت و متوقف ماند.

وی در پاسخ به اینکه برای دانش‌آموزان محروم کشور چه کار باید کرد گفت: در شرایطی که دولت با کسری بودجه روبه‌رو است و همه ساله بودجه های عمرانی که به تصویب رسیده و باید اجرایی شود، قربانی هزینه های جاری می‌شود، باید بپذیریم که دست دولت در بهبود شرایط آموزش و پرورش بسته است.

بشیری حرکتهای خیریه همچون نهضت مدرسه سازی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید از نیت خیر مردم برای ساخت و تعمیر مدارس استفاده شود، زیرا در شرایط کنونی که با کسری بودجه روبه‌رو هستیم، راهکار دیگری وجود ندارد.

وی بر فرهنگ سازی برای جذب کمک های مردمی برای ساخت مدارس تاکید کرد و گفت: ساختن مدرسه اقدامی ارزشمند است که نام خیرین را برای همیشه ماندگار می‌کند و مهم‌تر اینکه اقدامی تأثیرگذار برای رفع مشکلات دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم است.

نماینده پاکدشت با اعلام اینکه بسیاری از مدارس در کلانشهرها فرسوده هستند و نیاز به بازسازی و حتی نوسازی دارند گفت: مدارس موجود در مقابل بلایای طبیعی به هیچ عنوان مقاوم نیست و در صورت بروز زلزله‌ای با ریشتر پایین، امکان ریزش آن و جان باختن دانش‌آموزان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مدارس و اماکن آموزشی در شان فرزندان ایران اسلامی برای درس خواندن نیست گفت: باید نسبت به این شرایط اطلاع رسانی شود. باید گزارشهای مصوری در مورد مدارس کشور تهیه شود تا مردم بدانند اوضاع مکانهای درسی چگونه است، آنگاه شاید برای یاری آموزش و پرورش به میدان بیایند.

بشیری با اشاره به اینکه فرهنگ مدرسه سازی با جدیت دنبال می‌شود گفت: خیرین امسال بسیار بهتر از سال گذشته در امر مقدس مدرسه سازی همت کردند.

وی با تاکید بر اینکه گمان نمی‌رود اتفاق خاصی در بهبود فضاهای آموزشی کشور رخ بدهد گفت: چشم امید کودکان که در کپرها و مدارس فرسوده درس می‌خوانند، به خیرین مدرسه ساز است تا در مکانهایی که مدرسه نیست، مدرسه ساخته شود و بقیه مدارس نیز بهسازی و مقاوم سازی شوند تا دانش‌آموزان در کلاس درس و مدرسه احساس ناامنی و بی اهمیتی نکنند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14209

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.