یک کارشناس بازار مسکن مطرح کرد؛

چالش اصلی وزیر جدید راه و شهرسازی/ بذرپاش می‌تواند «غول تورم مسکن» را شکست دهد؟!

چالش اصلی وزیر جدید راه و شهرسازی/ بذرپاش می‌تواند «غول تورم مسکن» را شکست دهد؟!
یک کارشناس بازار مسکن می گوید: قیمت گذاری‌های برخی انبوه سازان در بازار مسکن موجب رشد قیمت‌ها چه در بخش فروش و چه در بخش اجاره شده است.

به گزارش خبرنگار «نجوا خبر»، گزارش جدید بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در میانه پاییز منتشر شد. این گزارش حاوی نکات قابل تأمل و بحث برانگیزی در مورد وضعیت بازار مسکن است. این گزارش بیان می‌کند که برخلاف چند ماه گذشته که حجم معاملات و سرعت رشد قیمت‌ها کاهش یافته بود، تورم ماهانه مسکن دومین رکورد بالای خودش در سال جاری را در این ماه ثبت کرده و حجم معاملات هم مجددا رشد کرد.

در این میان به اعتقاد کارشناسان علت اصلی گرانی مسکن در بخش فروش و اجاره، کاهش تولید مسکن و گرانی نهاده های تولید است. این در حالی است که مهرداد بذرپاش هفته گذشته بر کرسی وزارت راه و شهرسازی تکیه زد. آنچه وزیر راه و شهرسازی در حین جلسه تأیید صلاحیتش برای وزارت گفت، نشان می‌دهد او اراده‌ای برای تحقق وعده رئیس‌جمهور یعنی ساخت یک میلیون مسکن در سال ندارد. او در این زمینه در مجس گفت: « هزینه ساخت ۴ میلیون مسکن تقریبا دو برابر بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ است. شما نمایندگان بگویید از کجا باید تأمین شود؟ با چه مدلی می‌خواهیم مسکن بسازیم؟»

اما سؤال اصلی این است که با نیم نگاهی به گزارش بانک مرکزی در مورد تحولات بازار مسکن و سخنان وزیر جدید راه و شهرسازی، چشم انداز قیمت‌ها در بازار مسکن چگونه است؟

رکود تورمی در بازار مسکن ادامه دارد

یک کارشناس بازار مسکن به خبرنگار «نجوا خبر» می‌گوید: میزان خرید و فروش مسکن در نیمه دوم سال کاهش یافته و در حال حاضر بازار در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد.

منصور غیبی با بیان اینکه با توجه به رشد قیمت مسکن در چند ماه گذشته و عدم ساخت وساز مناسب در مناطق مختلف تهران، بازار مسکن به سمت رکود تورمی در حرکت است، ادامه داد: باید در این زمینه دولت تدابیر لازم را در دستور کار خود قرار دهد و به فکر افزایش ساخت‌وساز باشد.

قیمت سازی تصنعی انبوه سازان مسکن

این کارشناس بازار مسکن می‌گوید: پدیده عجیب در بازار مسکن این روزها این است که در حال حاضر شاهد قیمت سازی انبوه سازان و کسانی که سرمایه آنها چندین سال است که در این بخش منجمد شده، هستیم.

غیبی ادامه داد: از یک سو معاملات بخش مسکن در رکود به سر می‌برد و از سوی دیگر تولید مسکن به دلیل گرانی مصالح ساختمانی کاهش یافته؛ بنابراین انبوه سازانی که سال های قبل مسکن ساخته و نتوانسته بودند آن را به قیمت بفروشند در حال حاضر واحدهای خود را به قیمت دلخواه به بازار عرضه می‌کنند و این قیمت های ساختگی به تدریج منجر به افزایش قیمت مسکن چه در بخش فروش و چه در بخش اجاره شده است.

کمبود مسکن داریم

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به رکود سرمایه‌‌گذاری مولد در بخش مسکن یعنی رکود عمیق و ۸ ساله در بازار ساخت‌وساز گفت: هر ساله در نیمه دوم سال میزان معاملات در بازار مسکن کمتر از نیمه اول سال است اما با این وجود در این چند هفته گذشته میزان معاملات با رکود شدید تری روبه‌رو شده است.

غیبی ادامه داد: از طرفی در کنار رکود شاهد گرانی و تورم دوباره در بازار هستیم که موجب کوچ مردم از مناطق بالاتر به پایین تر شده است. در حال حاضر بازار مسکن نیازمند تولید مسکن است که به طور قطع، این امر بر قیمت‌ها چه در بخش فروش و چه در بخش اجاره تأثیر می‌گذارد بنابراین دولت باید در چنین شرایطی برنامه‌ای مناسب در مورد کنترل قیمت و تنظیم بازار ارائه کند تا بازار به سمت آرامش پیش رود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14212

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب