«نجوا خبر» در گفتگو با مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی بررسی کرد؛

ماجرای درخواست از مردم برای ذخیره در منزل/ آیا مرغ دوباره گران می‌شود؟

ماجرای درخواست از مردم برای ذخیره در منزل/ آیا مرغ دوباره گران می‌شود؟
بازی دولت در زمین عرضه و تقاضای مرغ تمام نشده و هر روز برای تولید، قیمت و عرضه این محصول سیاست جدیدی ازسوی دولت یا مرغداران اعلام می‌شود؛ این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خواستار افزایش قیمت مرغ تا نرخ مصوب شد.

به گزارش خبرنگار «نجوا خبر»، به تازگی اتحادیه مرغداران گوشتی از مردم درخواست کرده برای کمک به تنظیم بازار، مرغ را در خانه های خود ذخیره‌سازی کنند تا قیمت مرغ در ماه آینده گران نشود زیرا ذخیره‌سازی خانگی مرغ توسط مردم موجب می‌شود قیمت مرغ در ماه آینده افزایش سرسام‌آور نداشته باشد.

مرغداران می‌گویند به دلیل اینکه هزینه‌های تولید مرغ با گران شدن نهاده‌ها افزایش یافته فروش با نرخ مصوب دولتی برای آن‌ها به صرفه نیست، آن‌ها درخواست کرده‌اند که دولت در نرخ مرغ تجدیدنظر کند.

تولیدکنندگان مرغ گرم را با قیمتی حدود ۱۱ هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند. این در حالی است که مرغ منجمد هم در سامانه‌ها با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شود و حالا داستان جدیدی به نام واردات مرغ مطرح شده است.

راه خسارت به تولیدکنندگان مرغ هموارتر می‌شود؟

مدت هاست بازار مرغ با کمبود نهاده دامی و افزایش هزینه تولید مواجه شده تا حدی که بازار پُرمصرف مرغ تحت تأثیر این عوامل به سمت گرانی و گاهاً کمبود رفت.

اما همچنان دولت سعی بر تنظیم این بازار دارد؛ معمولا در هر زمانی که قیمت مرغ گرم بالا می‌رود مرغ منجمد با قیمت‌های کمتر وارد بازار می‌شود و تا زمانی که قیمت‌ها به تعادل برسد این عرضه ادامه خواهد داشت و بنابراین این اقدام خیال بسیاری از مصرف‌کنندگان را راحت می‌کند که افزایش قیمت‌ها در بازار، مرغ را از سفره آن‌ها حذف نخواهد کرد.

امروز تولیدکننده اعلام می‌کند با مازاد تولید چه کند؟! پس صادرات بهترین راه برای جبران خسارت وارد شده به تولیدکننده است، اما در کنار آن واردات مرغ چه مفهومی دارد؟

ورود ۵ شرکت روسی به بازار مرغ ایران

از سوی دیگر خبر ورود پنج شرکت روسی برای واردات مرغ به ایران در حالی زمزمه می‌شود که وزارت جهاد کشاورزی از امکان صادرات مرغ با عوارض صفر خبر داده است.

گرچه صادرات مرغ آزاد شد، اما اخبار ورود مرغ‌های روسی به ایران حکایت جدیدی دارد به طوری که به نظر می‌رسد شرکت‌های تولید مرغ روسیه مجوز وزارت دامپزشکی ایران را برای صادرات گوشت مرغ دریافت کرده‌اند.

در این میان، اتحادیه مرغداران گوشتی برای تنظیم بازار از مردم خواسته مرغ را در منازل ذخیره‌سازی کنند تا قیمت مرغ در ماه آینده گران نشود.

ظرفیت صادرات یک میلیون تن مرغ را داریم

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور به «نجوا خبر» می‌گوید: کشور ما نه تنها نیاز به واردات مرغ ندارد که صنعت مرغداری ظرفیت صادرات یک میلیون تن مرغ را در سال دارد.

حبیب‌الله اسدالله‌نژاد با بیان اینکه در چنین وضعیتی واردات مرغ بی معناست و هیچ توجیهی جز تضعیف بخش تولید کشور ندارد، ادامه داد: پس از درخواست مرغداران از مردم برای خرید مرغ در چند روز گذشته میزان مصرف کشور ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مرغ هم از سبد خرید مردم پر کشید

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به فاصله ۷ هزار تومانی قیمت کنونی مرغ در بازار با نرخ مصوب این محصول گفت: زیان مرغداران به‌ دنبال خرید حمایتی در روزهای اخیر از سوی مردم کاهش یافته است. افزایش مصرف موجب تغییر و افزایش قیمت مرغ شده اما قیمت هنوز با نرخ مصوب حدود ۷ هزار تومان فاصله دارد.

اسدالله‌نژاد ادامه داد: با افزایش قیمت مرغ و کاهش قدرت خرید مردم حدود ۱۵۰۰ تن مرغ مازاد در بازار کشور به صورت روزانه عرضه می‌شود که این حجم از تولید مازاد موجب افزایش زیان تولیدکنندگان شده است.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14326

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب