رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این ماموریتی است که هم سازمان آموزش و پرورش استثنایی و هم سازمان بهزیستی به عهده دارند که باید این تکالیف را انجام دهند. کودکانی که در ردیف معلولان آموزش پذیر قرار میگیرند به ما معرفی میشوند تا ما خدمات آموزشی را به آنها ارائه دهیم.
به گزارش نجواخبر حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص امضای تفاهمنامه جدید همکاری میان سازمان آموزش و پرورش استثنایی یا سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی در حوزه غربالگری و تشخیص اقداماتی را انجام میدهد؛ در حوزه غربالگری ناشنوایی، اوتیسم و آسیبهای مربوط به بینایی پیش از این هم اقداماتی را را انجام داده است؛ موضوع این است که ما هم احتیاج داریم که تبادل اطلاعات و تبادل داده را به شکل بهتری با سازمان بهزیستی داشته باشیم؛ با امضای این تفاهمنامه این همکاریها بهتر انجام خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: در کنار انتقال اطلاعات، بحث تشخیص و مداخله به هنگام را خواهیم داشت بخشی از این تشخیصها در سنین پایین توسط سازمان بهزیستی انجام میشود و از منظر مداخلات تعلیم و تربیت چه به فرد و چه به خانواده ما تکالیفی داریم اما دسترسی به اطلاعات آنها نداریم زیرا این غربالگریها در سازمان بهزیستی انجام میشود. در اینجا بحث مداخلات را داریم که هم مداخلات به هنگام و هم بحث توانبخشی را مدنظر قرار دادیم.
طریفی حسینی با بیان اینکه بحث خدمات حمایتی را هم مد نظر داریم که قرار است سازمان بهزیستی این امکانات را در اختیار ما قرار دهد؛ گفت: تاکنون سازمان آموزش و پرورش استثنایی تأمین تجهیزاتی مثل سمعک، عینک، ویلچر و هزینه داروهای خاص را تقبل کرده است.
وی با اشاره به برگزاری کلاسهای توانبخشی خارج از مدرسه برای دانشآموزان استثنایی گفت: موضوع دیگر امضای این تفاهمنامه بحث هزینه این کلاسهای توانبخشی فوق برنامه کلاسهای مدرسه بود. در حال حاضر دانشآموزان استثنایی به کلاسهای فوق برنامه توانبخشی میروند و هزینههای آن را سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت میکند؛ در حالی که این موارد از جمله هزینههایی است که دستگاههای دیگر باید هزینه آن را متقبل شوند اما چون نیازهای این دانشآموزان باید به صورت ویژه دیده شود ما این خدمات را در اختیار آنها قرار میدهیم تا آموزش به دانشآموزان استثنایی با مشکل مواجه نشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: بحث شناسایی افراد دارای معلولیت که قابلیت آموزش را دارند از موضوعات دیگر این تفاهمنامه است با توجه به شبکه گسترده سازمان بهزیستی در سطح کشور و مکانیزمها و شیوههایی که این سازمان برای شناسایی افراد دارای معلولیت استفاده میکند؛ کودکانی که در ردیف معلولان آموزش پذیر قرار میگیرند به ما معرفی میشوند تا ما خدمات آموزشی را به آنها ارائه میدهیم. بحث توانمندسازی خانوادهها و دانشآموزان معلول و بحث مهارت آموزی دانشآموزان و مواردی از این دست اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مدت زمان اجرای این همکاری یک سال خواهد بود گفت: البته این مأموریتی است که هم سازمان آموزش و پرورش استثنایی و هم سازمان بهزیستی به عهده دارند که باید این تکالیف را انجام دهند؛ این تفاهمنامه از بابت تسهیلگری و تسریع در اقدامات انجام خواهد شد. این موارد به صورت معمول جزو وظایف و مأموریتهای هر دو دستگاه است ما تنها برای کارآمد سازی بیشتر و اثرگذاری بیشتر همکاریها این تفاهمنامه را اجرایی کردیم.