یک کارشناس مسکن در گفتگو با «نجوا خبر»:

بذرپاش نیامده وعده ساخت 4 میلیون مسکن را از سر باز کرد / آیا گرانی بیشتر در راه است؟

بذرپاش نیامده وعده ساخت 4 میلیون مسکن را از سر باز کرد / آیا گرانی بیشتر در راه است؟
وزیر جدید راه و شهرسازی در حالی در اولین نطق خود همه را از بهبود وضعیت ساخت و تولید مسکن ناامید کرد که یک کارشناس بازار مسکن معتقد است رشد قیمت زمین و مسکن صعودی است و اگر به لحاظ تاریخ اقتصادی در ایران هم بررسی کنیم خواهیم دید قیمت مسکن ارزان نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، مهرداد بذرپاش هنوز سکان وزارت راه و شهرسازی را در دست نگرفته، مهم‌ترین وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی را به نام مجلس سند زد و ساخت سالی یک میلیون مسکن را غیرقابل تحقق توصیف کرد و با بیان اینکه این تکلیف از مصوبات مجلس نشات گرفته، مدعی شد که مجلس چنین تکلیفی را بر دوش دولت گذاشته است.

وزیر جدید راه و شهرسازی در مورد میزان بودجه لازم برای ساخت ۴ میلیون مسکن گفت: «برای ساخت ۴ میلیون مسکن، نزدیک به دو برابر بودجه عمرانی کشور یعنی ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. پس فکر نکنید اگر از ساخت مسکن کوتاه می‌آییم، مقصر دولت است یا برعکس مقصر مجلس است؛ ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و همه برای ایران و نظام تلاش می‌کنیم، مگر می‌توان برای مردم کاری نکرد!»

اما سؤال اصلی این است که در شرایط حال حاضر وضعیت مسکن چه در بخش تولید و چه در بخش اجاره به چه سمت و سویی در حرکت است؟

افزایش ۸ برابری هزینه ساخت مسکن طی ۱۰ سال

یک کارشناس بازار مسکن به «نجوا خبر» گفت: بازار مسکن در دو سال اخیر به جز تورم عمومی، شاهد تورم شدید در قیمت تمام‌شده است زیرا افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز، گرانی مصالح ساختمانی و دستمزدها موجب تشدید بحران مسکن شده است.

میثم مهرپور ادامه داد: هزینه ساخت یک متر منزل مسکونی تا اواسط دهه ۹۰ به یک میلیون تومان نمی‌رسید اما در حال حاضر این مبلغ از ۸ میلیون تومان فراتر رفته است.

مسکن باز هم گران می‌شود؟

این کارشناس بازار مسکن گفت: در حال حاضر شاهد افزایش قیمت زمین و هزینه‌های ساخت‌وساز در بازار مسکن هستیم. همچنین چشم‌انداز قیمت ارز و به تبع سطح انتظارات تورمی در بخش مسکن در حال افزایش است. به همین دلیل بخشی از مردم برای تبدیل دارایی خود در جهت جلوگیری از بی‌ارزش شدن پولشان، به خرید مسکن روی آورده‌اند و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مهرپور معتقد است برای آنکه قیمت مسکن کاهشی شود لازم است اتفاق مهمی در شرایط کلان اقتصادی کشور بیفتد زیرا در فضای کلی اقتصاد، طبیعتا رشد قیمت زمین و مسکن صعودی است و اگر به تجربه سال‌های قبل نیز مراجعه کنیم خواهیم دید قیمت مسکن هیچ گاه کاهش نیافته است.

وضعیت حاد در بافت اجاره مسکن

این کارشناس بازار مسکن گفت: مسکن در مجموعه اقتصاد کلان کشور است و به همین دلیل حرکت این بخش نیز متناسب با وضعیت اقتصادی کشور است.

مهرپور با بیان اینکه علاوه بر بخش تولید مسکن، بازار اجاره نیز تحت تأثیر جهش قیمت و تورم شدید در بازار مسکن، تورم عمومی و انتظارات تورمی بالا، با رشد تاریخی مواجه شده است، ادامه داد: اقدامات دستوری دولت در سال‌های اخیر، وضعیت بازار مسکن را حادتر از قبل کرده است. بازار مسکن در حال حاضر نیازمند افزایش عرضه فوری واحدهای مسکونی متناسب با نیاز متقاضیان است.

سیاست‌های کلیدی برای باز شدن گره مسکن

این کارشناس بازار مسکن در مورد اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن گفت: وزیر جدید راه و شهرسازی باید بداند که همه مشکلات بازار مسکن از درون این بازار نیست که با سیاست خانه‌سازی دولتی، مرتفع شود، بلکه باید بداند وضعیت مسکن جدا از اقتصاد نیست و نقش بازی‌گردانان خارجی در سال‌های گذشته در نوسانات بازار مسکن و ساخت‌و ساز، اثر چشمگیری داشته است که قابل کتمان نیست.

مهرپور ادامه داد: بازار مسکن سال هاست تحت تأثیر انتظارات تورمی، افزایش ریسک‌های غیراقتصادی، شرایط متلاطم در بازارهای دارایی مانند بازار ارز و طلا و سکه، بالا بودن نرخ تورم عمومی و همچنین رشد بالای نقدینگی دچار تورم شده و از این محل، آسیب‌های جدی به این بازار در بخش تولید و اجاره مسکن وارد شده است. بنابراین برای برطرف شدن بخشی از مشکلات در حوزه مسکن لازم است چهار سیاست کلیدی یعنی افزایش عرضه مسکن، افزایش سقف وام، کاهش ریسک و هزینه برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و خالی نگه نداشتن واحدهای مسکونی مورد توجه وزیر جدید مسکن قرار بگیرد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14403

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب