بابک صدرایی به نجوا خبر پاسخ داد:

آیا با «واردات» خودرو ارزان می‌شود؟ / حداقل ده درصد گرانی بیشتر تا پایان سال

آیا با «واردات» خودرو ارزان می‌شود؟ / حداقل ده درصد گرانی بیشتر تا پایان سال
بابک صدرایی گفت: آزادسازی واردات خودرو به میزان محدود و تنها توسط شرکت‌های خودروسازی بزرگ کشور، نه تنها تاثیری بر قیمت خودرو در بازار ندارد که هیچ توسعه‌ای نیز در صنعت خودروسازی ایجاد نخواهد کرد.

مشاهدات میدانی خبرنگار نجوا خبر بیانگر جهش قیمت‌ها در بازار خودرو در پاییز امسال است، به گونه‌ای که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفر ۱۲۰ میلیون تومان گران شده و در حال حاضر در بازار ۴۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رود.

همچنین قیمت پژو ۲۰۷ پاناروما اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ در حالی به ۷۱۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به ابتدای پاییز ۱۲۰ میلیون تومان گران شده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای پاناروما صفر نیز از ۴۰۴ میلیون تومان به ۵۶۵ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که این خودرو در ابتدای پاییز ۱۶۱ میلیون تومان ارزان‌تر بود.

پژوپارس اتوماتیک مدل ۱۳۹۹ هم با افزایش ۱۱۰ میلیون تومانی از ۴۷۰ میلیون تومان به ۵۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

شروط کاهش قیمت خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو در مورد واردات خودرو و تأثیر آن بر قیمت‌ها در بازار، به نجوا خبر گفت: شمارش معکوس واردات خودروهای خارجی به کشور در حالی آغاز شده که روند قیمت‌ها در بازار خودرو در هفته‌های آینده به دلیل التهابات قیمت دلار، افزایشی است.

بابک صدرایی با بیان اینکه اگر خودروهای خارجی به تعداد زیاد وارد کشور شود ممکن است تا مدتی قیمت‌ها را ثابت نگه دارد و شاید اندکی تعدیل کند، ادامه داد: البته اگر خودرو‌های خارجی نیز با همین شکلی که در بورس کالا غیرمعقول، غیرکارشناسی و غیرمنصفانه است، قیمت گذاری شود موجب گرانی بیشتر در بازار می‌شود.

خودروهای خارجی گران به دست مردم می‌رسد

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه علامتی در بازار خودرو مشهود نیست که قیمت‌ها را کاهشی کند، گفت: اگر تعداد زیادی خودروهای خارجی به کشور وارد شود به لحاظ روانی یک رکود کوتاه مدت در بازار ایجاد خواهد کرد، ولی در بلندمدت همچنان قیمت خودرو در بازار به دلیل تورم، افزایشی است.

صدرایی ادامه داد: تنها در صورتی قیمت خودرو در بازار کاهش می‌یابد که قیمت دلار ثابت شود یا اتفاق کلان اقتصادی سیاسی در کشور رخ بدهد یا تعداد زیادی خودرو وارد شود که بعید است در این شرایط انجام شود. نکته بسیار مهم این است که اگر هم خودرو وارد شود با دلار ۴۰ هزار تومانی با قیمت ارزان و رقابتی وارد بازار نخواهد شد.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو تا پایان سال

این کارشناس صنعت خودرو گفت: به نظر می‌رسد ورود خودروهای خارجی به کشور علاوه بر اینکه کمکی به وضعیت آشفته قیمت‌ها نخواهد کرد، بلکه با توجه به ایجاد رانت جدید، باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز شده است.

صدرایی ادامه داد: تا پایان سال احتمالا شاهد افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی در بازار خودرو خواهیم بود.

شوک سنگین قیمت دلار به بازار خودرو

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: قیمت خودرو در بازار همچنان افزایشی خواهد بود؛ حال ساعتی سرعت گرانی خودرو کُندتر می‌شود و گاهی تندتر و دلیل آن هم تنها یک چیز است: دلار؛ بازار خودرو در وهله نخست از قیمت دلار تأثیر می‌پذیرد.

به گفته صدرایی، گرانی قیمت دلار و افزایش قیمت خودرو زنجیره‌ای به هم متصل است؛ به همین دلیل پس از افزایش ناگهانی قیمت دلار شاهد جهش قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم.

چراغ سبز برای افزایش قیمت خودرو در کارخانه

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا موجب التهاب قیمت می‌شود. همان طور که در مورد بازارهای خودروهای داخلی نیز شاهد این موضوع بودیم. فروش خودرو در بورس کالا در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. اگر خودروهای خارجی هم مانند خودروهای داخلی در بورس کالا غیرمعقول، غیرکارشناسی و غیرمنصفانه کشف قیمت شود نه تنها قیمت‌ها در بازار کاهشی نمی‌شود که گران تر از الان نیز خواهد شد.

صدرایی ادامه داد: واردات محدود خودرو برای بازاری که در میان التهابات نرخ ارز قرار گرفته، نه تنها دردی را دوا نمی‌کند که چراغ سبزی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی است زیرا واردات خودرو با دلار گران قطعاً گران‌تر از خودروهای موجود در بازار داخلی است و زمینه ساز فساد و رانت‌خواری است و تأثیری در رقابتی کردن بازار و رونق تولید ندارد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14519

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.