کوتاه از عرصه بین الملل؛

از هشدار صریح ایران به اروپا تا تصویب بسته کمک ۴۵ میلیارد دلاری به اوکراین و شکایت از پوتین به دلیل استفاده از واژه جنگ

از هشدار صریح ایران به اروپا تا تصویب بسته کمک ۴۵ میلیارد دلاری به اوکراین و شکایت از پوتین به دلیل استفاده از واژه جنگ
«تصویب بسته کمک ۴۵ میلیارد دلاری به اوکراین در مجلس نمایندگان»، «توصیه به محرومیت ترامپ از نامزدی ریاست جمهوری»، «شکایت از پوتین به دلیل استفاده از واژه جنگ»، «برآورد ابتلای 37 میلیون نفر در یک هفته در چین»، «تعلیق توسعه تجارت با ایران از سوی آلمان»، «هشدار برجامی تهران به اروپا»، «تاکید واشنگتن بر دیپلماسی با تهران» و «تلاش فرانسه برای کاهش وابستگی عراق به ایران» مهمترین سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

به گزارش نجواخبر،مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روز جمعه بسته کمکی دیگری به ارزش ۴۵ میلیارد دلار را تصویب کرد. این بسته کمکی به اوکراین، پس از کمک‌های ایالات متحده به ارزش حدود ۵٠ میلیارد دلار به این کشور در سال جاری و همچنین تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه توسط غرب که اکنون شامل سقفی بر قیمت نفت روسیه است، تصویب می‌شود.

این رای‌گیری تنها دو روز پس از سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به واشنگتن و سخنرانی او در کنگره ایالات متحده انجام شد. بسته کمک ۴۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین بخشی از طرح مالی ۱.۶۶ هزار میلیارد دلاری دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده است که روز پنجشنبه به تصویب مجلس سنا رسیده بود.

زلنسکی مدت‌هاست به دنبال موشک‌های پاتریوت بوده است تا به مقابله با حملات هوایی روسیه کمک کند، حملاتی که طی ١٠ ماه جنگ شهرها، شهرک‌ها و روستاها را ویران و در سه ماه گذشته برق و آب را در سراسر کشور قطع کرده است. با این حال، مقامات آمریکایی می‌گویند که یک سامانه پدافند هوایی پاتریوت که بایدن وعده آن را به زلنسکی داد، به تنهایی نمی‌تواند روند جنگ را تغییر دهد. واشنگتن و متحدانش تمایلی ندارند تانک‌های جنگی مدرن و موشک‌های دوربرد زمین به زمین که می‌تواند به پشت خط مقدم و خود روسیه برسد، در اختیار کی‌یف قرار دهند.
توصیه به محرومیت ترامپ از نامزدی ریاست جمهوری

به نوشته سی ان ان، کمیته بررسی حوادث ۶ ژانویه پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی جامع نقش ترامپ و متحدینش برای برهم زدن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ توسط هیئت منتخب از سوی دوحزب، در نهایت توصیه به منع حضور ترامپ در منصب ریاست جمهوری کرد. طبق این گزارش ۸۴۵ صفحه‌ای، نقش ترامپ و حلقه نزدیک به وی در حداقل ۲۰۰ مورد تلاش جهت فشار به مقامات دولتی و همچنین نقش وکیل حامی ترامپ یعنی کِنِت چِسِبرو، به عنوان معمار توطئه رای‌دهندگان تقلبی مشخص شده است.

این کمیته در این گزارش چگونگی هزینه‌کرد ۲۵۰ میلیون دلاری توسط کمپین ترامپ و کمیته ملی جمهوری‌خواهان را جهت طرح ادعاهای جعلی توضیح داده است. درخواست و پیشنهاد لایحه اصلاح شمارش انتخاباتی با هدف هرچه سخت‌تر کردن ابطال انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بخش دیگری از این گزارش است.

شکایت از پوتین به دلیل استفاده از واژه جنگ

یک سیاستمدار روس پوتین را برای این که حمله به اوکراین را «جنگ» نامید، به «انتشار اطلاعات غلط» متهم کرد و خواستار اقدام قانونی علیه او شد. روسیه این جنگ را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد و قصور از آن مجازات زندان دارد.. نیکیتا یوفرف، یک نماینده مجلس سن پترزبورگ در روسیه، در یکی از رسانه‌های آنلاین این کشور اعلام کرد از پوتین، شکایت کرد که به اصطلاح رسمی «عملیات ویژه نظامی» پایبند نبوده و از واژه‌«جنگ اوکراین» استفاده کرده است.

یوفرف تاکید کرده که در عین حال هیچ فرمانی در رابطه با «پایان دادن» به این «عملیات» در کار نبوده است و اساسا هیچگاه اعلام «جنگ» نشده است. او خواستار تحقیق در مورد پوتین به دلیل «انتشار اطلاعات نادرست در مورد ارتش روسیه» شد. این نماینده مجلس سن پترزبورگ به قانونی اشاره کرد که توصیف حمله نظامی روسیه به‌جز آنچه رسما اعلام شده است را جرم قابل مجازات می‌داند.

رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در رابطه با جنگ در اوکراین گفت، روسیه می‌خواهد هر چه زودتر به این جنگ پایان دهد. مسکو تاکنون از این جنگ به عنوان "عملیات نظامی ویژه" در راستای قانون جدید یاد کرده است.
برآورد ابتلای 37 میلیون نفر در یک هفته در چین

بلومبرگ طبق برآوردهای مقامات ارشد حوزه بهداشت چین نوشت که نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در این کشور احتمالا در این هفته تنها در یک روز به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. کارشناسان ماه‌های سختی را برای این کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری پیش‌بینی می‌کنند. طبق صورتجلسه نشست داخلی کمیسیون بهداشت ملی چین که در روز چهارشنبه برگزار شد، احتمالا ۲۴۸ میلیون نفر یا نزدیک به ۱۸ درصد از جمعیت کشور در ۲۰ روز نخست دسامبر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

برچیدن سریع محدودیت‌های مربوط به سیاست «کووید-صفر» از سوی پکن منجر به گسترش نامحدود گونه‌های بسیاری مسری اومیکرون در جمعیتی با سطح پایین ایمنی شده است. این محدودیت‌ها در پی اعتراضات بی‌سابقه در هفت دسامبر برداشته شد. طبق برآوردهای دولتی، بیش از نیمی از ساکنان استان سیچوان در جنوب غربی چین و همچنین پکن به این ویروس مبتلا شده‌اند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در سال آینده بین یک تا دو میلیون نفر در این کشور جان خود را به‌دلیل کووید از دست بدهند. با این حال پیش‌بینی مرگ و میر در این همه‌گیری دشوار است چرا که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. چین به دلیل پنهان‌کاری در به اشتراک گذاشتن اطلاعات شفاف مورد خاص‌تری است.


تعلیق توسعه تجارت با ایران از سوی آلمان

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد که به بهانه اعتراضات در ایران، به طور رسمی ضمانت های اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری برای تجارت در ایران را تعلیق می‌کند. وزارت اقتصاد این کشور اعلام کرد که با توجه به «وضعیت بسیار وخیم در ایران»، «فرمت‌های اقتصادی» دیگر از جمله گفت‌وگو درباره مسائل انرژی را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

ضمانت‌های اعتبار صادراتی از شرکت‌های آلمانی در برابر ضرر و زیان زمانی که هزینه صادرات پرداخت نمی‌شود، محافظت می‌کند. ضمانت‌های سرمایه‌گذاری برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم شرکت‌های آلمانی در برابر ریسک سیاسی در کشورهایی که در آنجا انجام می‌شوند، اعطا می‌شود.

این وزارتخانه گفته است استفاده از این ابزارها برای پروژه‌ها در ایران برای چندین دهه به حالت تعلیق درآمد تا اینکه از سال 2016، در نتیجه توافق ایران با قدرت های جهانی از جمله آلمان در مورد برنامه هسته‌ای این کشور، یک «فاز کوتاه افتتاحیه» به راه افتاد. به گفته این وزارتخانه، برای چند پروژه در آن دوره ضمانت‌هایی اعطا یا تمدید شده است، اما از سال 2019 تاکنون هیچ مورد جدیدی وجود نداشته است. دولت آلمان اکنون تصمیم گرفته است ضمانت‌ها را به طور کامل به حالت تعلیق درآورد، و معافیت‌ها تنها در صورت وجود دلایل محکم بشردوستانه امکان پذیر است. به گفته این وزارتخانه، تجارت آلمان و ایران در سال 2021 به 1.76 میلیارد یورو (نزدیک به 1.9 میلیارد دلار) و 1.49 میلیارد یورو در 9 ماه نخست سال جاری رسیده است.
پنجره توافق برای همیشه باز نیست!

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در حاشیه نشست بغداد ۲ در امان پایتخت اردن با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد، شب گذشته (جمعه) در توییتر نوشت: «در دیدار با آقای بورل در مورد برداشتن گام‌های نهایی توافق، موافق بودیم». با این حال، او تصریح کرد: «پنجره توافق از سوی ایران باز است، اما نه برای همیشه». او افزود: «بر راه‌حل سیاسی در اوکراین تاکید کردم. نه فجایع گوانتانامو و ابوغریب و نه جنایت علیه زنان و کودکان یمن و افغانستان، به آمریکا اجازه موعظه دیگران را نمی‌دهد».


رابرت مالی: شغل من نوشتن آگهی ترحیم نیست

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد، در پاسخ به این سؤال که «آیا برجام مرده‌است؟» گفت: «شغل من نوشتن آگهی ترحیم نیست. شغل من ترویج و حفاظت از منافع ایالات متحده است». او ادعا کرد: « کاملا واضح گفته‌ایم که در ماه سپتامبر، همه ما فرصت طلایی داشتیم که برجام را احیا کنیم. همه آماده همکاری بودند، حتی برای یکی دو روز تصور می‌کردیم که ایران هم آماده همکاری بود، اما در آخرین لحظه آنها با مطالباتی برگشتند که خودشان می‌دانستند توسط هیچ کس قابل پذیرش نیست. در نتیجه آنها بودند که فرصت برای بازگشت فوری و سریع به برجام را از بین بردند.» مالی اضافه کرد: از آن موقع چیزهایی تغییر کرده اما هیچ چیز شک ما را در زمینه آمادگی ایران برای دستیابی به توافق را تغییر نداده است.
همچنین بخوانید

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در عین تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران تاکید کرد: «ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی و یک توافق بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است». مالی با تاکید بر اینکه ما آماده هستیم که دیپلماسی را ادامه دهیم، در عین حال مدعی شد:اما باز هم تاکید می‌کنم طرفی که به یک امکانِ واقعی برای احیای برجام پشت کرد، ایران بود.
تلاش فرانسه برای کاهش وابستگی عراق به ایران

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه حضور «محمد شیاع السودانی» در نشست بغداد۲ را نشانه موفقیت این نشست دانست و خبر داد که در این نشست نقشه راهی برای اجرای پروژه های مهم عمرانی در عراق تنظیم شده است. رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «اطمینان دارم مشکلات در خاورمیانه تنها در صورتی قابل حل است که ما بتوانیم چارچوبی برای رایزنی پیدا کنیم که ایران را با توجه به نفوذش در منطقه شامل شود.» او گفت که از سال ۲۰۲۰ برنامه‌ای گسترده را برای تقویت اقتصاد عراق و اجرای پروژه های بزرگ سرمایه‌گذاری به منظور «تقویت استقلال این کشور در برابر ایران و افزایش نقش منطقه‌ای عراق» آغاز کرده است.

مکرون گفت که پس از بر سر کار آمدن «محمد شیاع السودانی» با پادشاه اردن گفت‌وگو و وی را متقاعد به ضرورت برگزاری این نشست کرده و او نیز حاضر به انجام این ریسک شده و تأکید کرد که حضور السودانی در این نشست نشانه موفقیت آن است و اگر این نشست برگزار نمی‌شد «عراق دوباره از طرح‌های منطقه‌ای دور می‌شد». مکرون تأکید کرد که نقشه راهی برای همکاری تنظیم شده که از ماه آینده آغاز می‌شود و شامل پروژه‌های مهمی در عرصه آب و برق و گاز و توسعه اقتصادی است که همه اینها به کاهش وابستگی عراق به ایران می‌انجامد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14544

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب