مجلس چگونه به کنترل بازار ارز ورود می‌کند؟/احتمال برکناری یک مدیر دولت

مجلس چگونه به کنترل بازار ارز ورود می‌کند؟/احتمال برکناری یک مدیر دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت ارز قابل قبول نیست، گفت: در جلسه سران قوا بنا شد که موضوع ارز بطور خاص دنبال شود و بازار ارز را سر و سامان خواهیم داد.

به گزارش نجواخبر، محمدباقر قالیباف بعد از گزارش کمیسیون اقتصادی درباره ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت و همچنین توضیحات رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در جمع بندی گفت: در موضوع مربوط به ارز در ایران باید کار را به سه بخش دسته بندی و سپس جمع بندی کرد؛ یک سری موضوعات اقتصادی است بدان معنا که باید موضوع چاپ پول و نقدینگی و روند آن در مدار درست خود قرار گیرد.

وی افزود: موضوع ناترازی بودجه و اصلاح ساختار بودجه هم مبانی اقتصادی است که باید به آن توجه شود. باید این موضوع سیاست دولت و مجلس باشد و آنها بر آن اصرار کنند. همچنین موضوع نرخ گذاری ارز هم مشخص شود که قرار است تک نرخی، شناور و یا دستوری باشد. اینها موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در تمامی این موارد فصل الخطاب قانون است، گفت: امسال قانون تصویب کردیم اما اجرا نشد که این هم جزو اشکالات است. بحث دیگر مربوط به آقای صالح آبادی و موضوعات مربوط به حوزه مدیریتی است. ما قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کردیم. علاوه بر آن موضوع ارز و سکه و ریال و سیاست‌های اتخاذی در حوزه مدیریتی بانک مرکزی است. البته که باید دست بانک مرکزی از جهت مدیریتی هم باز باشد تا بتواند امور خود را دنبال کند.

وی افزود: بحث دیگر درباره فرایند فروش و درآمدهای ارزی در سبد ارزی و همچنین نوع ارزها، درخواست‌ها و ثبت سفارش‌ها است که باید همه مدیریت شود که حوزه مدیریتی هم متوجه بانک مرکزی است.

قالیباف با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: ان شاءالله فردا موضوع مالیات بر سفته بازی و سوداگری در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته که بیش از یک سال است که این موضوع در کمیسیون اقتصادی بررسی شده و حتما در بازار هم تأثیرگذار خواهد بود اما همه موضوع نیست که بگوییم با این طرح همه مشکل حل می‌شود؛ بخش مربوط به حوزه مدیریتی هم مهم است.

رئیس مجلس ادامه داد: موضوع مهم دیگر بحث مربوط به کنترل در میدان است. ما نباید در میدان تعدد ارزی داشته باشیم؛ همه باید به بانک مرکزی کمک کرده و از ابزارهای نظارتی هم استفاده کنیم.

رئیس مجلس همچنین توضیح داد: بحث دیگر کالاهایی است که با ریال خریداری می‌شود و صادر شده و ارز آن در داخل تهیه می‌شود. ما در کشور مشکل ارزی نداریم اما دلیل نمی‌شود که مدیریت و کنترل ارزی نداشته و از ظرفیت ارزی بانک مرکزی و ذخیره ارزی استفاده کنیم. باید درآمدها حفظ شده و با ارز حاصل از صادرات تأمین ارزی صورت گیرد. این ظرفیت در کشور وجود دارد پس نیازی نیست که از ذخیره ارزی استفاده شود.

قالیباف در پایان گفت: امروز وضعیت ارز برای مردم، ما و اقتصاد کشور قابل قبول نیست. در جلسه سران قوا بنا شد که این موضوع با حضور بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مسئولان دخیل در موضوع ارز بطور خاص دنبال شود؛ مطمئنا سر و سامانی به بازار ارز می‌دهیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14584

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.