عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا:

حتماً دز یادآور واکسن کرونا را بزنید

حتماً دز یادآور واکسن کرونا را بزنید
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم تشدید مراقبت‌های مرزی برای جلوگیری از ورود افراد بیمار به کشور، گفت: این موضوع با توجه به کاهش بار بیماری در کشور نسبت به گذشته کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ درحالی که باید پایانه‌های مرزی بویژه در مورد کسانی که از آسیای جنوب شرقی وارد کشور می‌شوند به شکل دقیق رصد شود.

به گزارش نجوا خبر، دکتر مهرداد حق ازلی درباره آخرین وضیعت بروز کرونا در دنیا و ایران، گفت: در قسمتی از کشورهای دنیا بویژه در آسیای شرقی و چین شاهد افزایش قابل توجه بروز بیماری بوده‌ایم ولی تاکنون این افزایش منجر به افزایش گزارش بروز مرگ و میر نشده است.

وی تاکید کرد: این موج از بیماری هنوز در قسمت‌های غربی که به سمت ایران است خود را بروز نداده و خوشبختانه ما نسبت به چند هفته و چند ماه گذشته تغییری در بروز موارد بیماری در کشور نداشته‌ایم، ولی این انتظار وجود دارد که طی چند هفته آتی موارد کرونای کشور ما هم افزایشی شود.

حق ازلی افزود: همچنان سویه غالب کرونا در ایران اومیکرون BA۴ و BA۵ است اما، در بُعد جهانی صبحت از کرونای BQ۱ مطرح می‌شود که هنوز اطلاعات دقیقی از آن وجود ندارد اما طبق آخرین گزارشات سازمان بهداشت جهانی که ظرف ۴۸ ساعت گذشته منتشر شده است به نظر می‌رسد که BQ۱ هم از نظر بیماری‌زایی خیلی تفاوتی با سویه اومیکرون ندارد.

او با تاکید بر لزوم تشدید مراقبت‌های مرزی برای جلوگیری از ورود افراد بیمار به کشور، تصریح کرد: این موضوع با توجه به کاهش بار بیماری در کشور نسبت به گذشته کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ درحالی که باید پایانه‌های مرزی بویژه در مورد کسانی که از آسیای جنوب شرقی وارد کشور می‌شوند به شکل دقیق رصد شود.

وی افزود: در عین حال خود مردم هم میزان مراقبت، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را به شکل محسوسی کاهش داده‌اند که توصیه می‌شود مجددا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ورزند.

دبیر بورد داخلی کمیته علمی کرونا در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌بینی از بروز موج هشتم کرونا، بیان کرد: با توجه به واکسیناسیون صورت گرفته به نظر نمی‌رسد دیگر مانند گذشته موج‌های گسترده‌ای از کرونا را تجربه کنیم، اما افزایش بروز محدود بیماری ممکن است.

حق ازلی همچنین گفت: افزایش بروز بالای بیماری در چین به علت تغییر ناگهانی سیاست‌های کنترلی بیماری است اما کشورهای دیگر احتمالا با توجه به شواهد فعلی، پیکی مشابه چین را تجربه نمی‌کنند اما این نکته مهم است که بدانیم در مورد کرونا هیچ پیش‌بینی قطعی نخواهد بود.

وی درباره تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا، تاکید کرد: در حال حاضر توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که اگر یک‌سال از آخرین تزریق واکسن افراد گذشته است حتما برای تزریق دز یادآور اقدام کنند و خوشبختانه در کشور ما هم واکسن به میزان کافی وجود دارد.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14635

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.