اطلاعاتی از «پیک جدید کرونا» / بهترین واکسن یادآور چیست؟

اطلاعاتی از «پیک جدید کرونا» / بهترین واکسن یادآور چیست؟
دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور گفت:انتظار می‌رود که در ماه آینده با یکی از سویه‌های (BQ1.1) کرونا که در حال حاضر در جهان نیز در گردش است، پیک جدیدی داشته باشیم.

به گزارش نجوا خبر، آمیتیس رمضانی، متخصص عفونی و دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور در برنامه مثبت سلامت شبکه سلامت سیما در پاسخ به این سؤال که زمستان امسال با چه ویروس‌هایی مواجه هستیم؟، گفت: با شروع زمستان با انواع و اقسام ویروس‌های تنفسی که شامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، ویروس RSV و کووید ۱۹ هستند، مواجه هستیم.

وی ادامه داد:‌خوشبختانه آنفلوآنزای نوعA که پاییز امسال، با شیوع زیاد و علائم شدید همراه بود، کاهش پیدا کرده است. احتمال اینکه در ماه بهمن مجدداً میزان آنفلوآنزا افزایش پیدا کند، وجود دارد؛ البته این آنفلوآنزا، نوع B خواهد بود که عوارض و شدت کمتری نسبت به نوعA دارد.

این متخصص عفونی یادآور شد: در حال حاضر کرونا فراوانی کمتری در کشور دارد، اما در سایر کشورها (آمریکا، اروپا، چین، ژاپن) افزایش موارد واریانت‌های کرونا گزارش شده است. واریانت‌هایی که همه مشتق از سویه امیکرون هستند، چه از نوع سویه‌ای که در اسفندماه (BA2) و چه سویه هایی‌که در مردادماه در کشور، تجربه شدند (BA5).

وی افزود: در حال حاضر واریانت‌هایی که در گردش هستند، از همین دو سویه مشتق شده‌اند، مانند سویه‌های نوترکیبXVV ،BQ1 ،BQ1.1 که در حال گردش در دنیا هستند.

رمضانی در پاسخ به این سؤال که چرا در هر دوره یک سویه نسبت به دیگر سویه‌ها غالب می‌شود؟، گفت:سه سالی که با کرونا دست و پنجه نرم کرده‌ایم، این‌گونه بوده که سویه‌ای که قدرت و سرایت پذیری بیشتری داشته، غالب جامعه می‌شده و بقیه ویروس‌ها را کنار می‌گذاشته است؛ همانند هفت پیک گذشته‌ای که تجربه کردیم.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور متذکر شد: انتظار می‌رود که در ماه آینده، با یکی از این سویه‌ها (BQ1.1) که در حال حاضر در جهان نیز در گردش است، پیک جدیدی داشته باشیم.خوشبختانه، شدت بیماری زایی( پاتوژنزیس) این ویروس زیاد نیست و شدت درگیری ریه‌ها نیز کم است‌ و تنها نگران افراد مسن هستیم‌.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تزریق دز بوستر برای همه افراد جامعه ضروری است؟،گفت: اکثر افراد جامعه، هم واکسن تزریق کرده‌اند و هم عفونت را تجربه کرده‌اند. برای افراد جوان زیر ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند، اگر دو یا سه دز، تزریق واکسن کرونا داشته‌اند نیاز به تزریق مجدد واکسن نیست.در این افراد ترکیب ایمنی اکتسابی که از ابتلای طبیعی بیماری و تزریق واکسن حاصل شده است، محافظت خوبی ایجاد می‌کند.

رمضانی با اشاره به گروه‌های پر خطر بالای ۶۰ سال (بیماری‌های قلبی ریوی، تنفسی، اختلال در سیستم ایمنی) یادآور شد: اگر دو دز واکسن تزریق کرده‌اید، دز سوم و اگر سه دز زده‌اید، دز چهارم را طی روزهای آینده تزریق کنید.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه واکسن‌هایی را به عنوان تزریق دوز یادآور(بوستر) توصیه می‌کنید؟، گفت: معمولاً واکسن‌هایی که با تکنولوژی یا پلتفرم پروتئینی هستند، بهترین گزینه محسوب می‌شوند. در حال حاضر در کشور واکسن پاستور، واکسن رازی و واکسن نورای بقیه الله را که از نوع پلتفرم پروتئینی هستند به عنوان دز یادآور توصیه می‌شود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا ویروس RSV، بزرگسالان را نیز درگیر می‌کند؟،گفت: این بیماری ویروسی تنفسی، در اصل مختص کودکان زیر ۵ سال است، اما بزرگسالانی که با نقص سیستم ایمنی مواجه هستند، احتمال ابتلا به این بیماری را دارند.

رمضانی در پاسخ به این سؤال که آیا علائم بیماری کرونا، آنفلوآنزا و RSV, با هم شباهت دارند؟، گفت: همه ویروس‌های تنفسی از نظر علائم همپوشانی دارند و فقط در بعضی، شدت بیشتر و در بعضی دیگر شدت درگیری کمتر است؛ مثلاً در یک نوزاد و کودک زیر یک سال، با تب بالا و مشکلات تنفسی، خس خس سینه، غذا نخوردن، بی حالی و بی قراری، به RSV مشکوک می‌شویم. گاهی RSV در کودکان، باعث بستری در بیمارستان می‌شود، معمولاً با مراجعه به موقع والدین، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و کودک به خوبی بهبود می‌یابد.

این متخصص عفونی یادآوری کرد: در حال حاضر بیماری کرونا، آنفلوآنزا وRSV، در بسیاری از کشورهای دنیا شایع شده است.

وی گفت: راه انتقال این ویروس‌های تنفسی، همه یکسان است و از راه سیستم تنفسی منتقل می‌شود؛ البته راه فرعی، دستهای آلوده به ویروس هم از جمله راه‌های انتقال است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا پیش بینی می‌کنید پاندمی مجددی در آینده داشته باشیم؟،گفت: سال‌های اخیر سالهای بیماری‌های عفونی است؛ بهترین کار این است که از خودمان شروع کنیم و با رعایت اصول بهداشتی، کمتر در معرض برخورد با ویروس‌ها قرار بگیریم.

وی گفت: بهترین کار این است که اصول بهداشتی را در زندگی نهادینه کنیم.

 

منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14706

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.