رسانه‌های دنیا:

پرونده سوریه؛ روی میز روسیه و ترکیه/گشتی در پیام‌های تبریک سال نوی سیاسیون جهان

پرونده سوریه؛ روی میز روسیه و ترکیه/گشتی در پیام‌های تبریک سال نوی سیاسیون جهان
«درخواست سازمان بهداشت جهانی از چین»، «موشک‌باران کی‌یف در آخرین روز سال»، «ادعای پوتین در مورد تلاش غرب برای تجزیه روسیه»، «دیدار وزرای خارجه روسی و ترکیه در نیمه ژانویه»، «درخواست مجمع عمومی از دیوان راهه در مورد سرزمین‌های اشغالی» و «موافقت ترکیه با خروج نیروهایش از سوریه» مهم‌ترین سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

به گزارش نجواخبر، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در دیدار با نمایندگان چین خواستار شفافیت بیش‌‌تر در ارتباط با افزایش موارد ابتلا به کرونا در این کشور شد.این سازمان می‌گوید، باز هم خواستار ارائه به‌موقع و منظم داده‌های اختصاصی در مورد وضعیت این همه‌گیری شده است.

این داده‌ها شامل موارد مربوط به توالی ژنتیکی، آمار پذیرش در بیمارستان و بخش‌های مراقبت‌های ویژه و مرگ‌ و میرها می‌شود.سازمان جهانی بهداشت همچنین خواستار ارائه آمار واکسیناسیون شده است، بخصوص در مورد افراد گروه پرخطر و سنین بالاتر از ۶۰ سال.
موشک‌باران کی‌یف در آخرین روز سال

در آخرین روز سال 2022 چندین صدای انفجار شدید در کیف شنیده شد. گفته شده حدود شش موشک به سمت کی‌یف و مناطق اطراف شلیک شده است. مقامات اوکراین از مردم خواستند در پناهگاه‌ها بمانند. پدافند هوایی اوکراین در پایتخت و مناطق اطراف آن عملیاتی شد.

به گفته ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، دست‌کم یک نفر در حملات جدید به کیف کشته شده است. او در شبکه تلگرام، از مرگ یک نفر در منطقه سولومیانسکی خبر داد. به گفته کلیچکو، هشت نفر مجروح شده‌اند. انفجارهایی نیز از مناطق غربی وینیتسیا و شیتومیر و از منطقه میکولایف در جنوب اوکراین گزارش شده است.
پوتین: هرگز تسلیم نخواهیم شد

ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پیام سال نوی خود گفت مسکو به غرب اجازه نخواهد داد که از مردم اوکراین برای تجزیه و تضعیف روسیه استفاده کند.پوتین در پیامی ویدئویی که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، اظهار داشت کشورش هرگز تسلیم تلاش‌های غرب برای استفاده از اوکراین به عنوان ابزار نابودی روسیه نخواهد شد.

وی گفت روسیه در اوکراین می‌جنگد تا از سرزمین مادری خود محافظت و استقلال واقعی مردم را تأمین کند. او در پیام خود اظهار داشت روسیه در طرف درست قرار دارد و از مردم خود در قلمروی تاریخی‌اش حفاظت می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت سال گذشته، سال رویدادهای مهم بود که پایه و اساس آینده و استقلال روسیه را پی‌ریزی کرد. پوتین یادآور شد که «نخبگان غربی سال‌ها به همه درباره اهداف صلح‌آمیز خود اطمینان می‌دادند از جمله در دونباس اما در واقع از نئونازی‌ها حمایت کردند». او در پایان ابراز اطمینان کرد که روسیه بر همه مشکلات فائق خواهد آمد و این کشور بزرگ و مستقل خواهد ماند.
دیدار وزرای خارجه روسی و ترکیه در نیمه ژانویه

سرگی لارووف، وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با «مولود چاووش اوغلو»، همتای ترکیه‌ای خود درباره هماهنگی اقدامات در پرونده سوریه رایزنی کرد.دو طرف ضمن رایزنی درباره هماهنگی‌ها در پرونده سوریه و حل‌وفصل آن، درمورد طرح‌های همکاری میان دو طرف در سال 2023 میلادی گفت‌وگو کردند و به مناسبت سال نو میلادی به همدیگر تبریک گفتند.

هم‌چنین چاووش‌اوغلو اعلام کرد که آنکارا پیشنهاد داده که در نیمه دوم ژانویه آینده، در کشور ثالث، با طرف سوری دیدار کند. او این اظهارات را شامگاه شنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود عنوان کرد.
درخواست مجمع عمومی از دیوان راهه در مورد سرزمین‌های اشغالی

دیوان بین‌المللی دادگستری با رأی سازمان ملل درباره اشغال سرزمین‌های فلسطینی نظر می‌دهد. فلسطینی‌ها از رأی مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص عواقب حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل استقبال کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است تا در خصوص عواقب حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل اظهار نظر کند. این نهاد قضائی بین‌المللی که در لاهه مستقر است عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل است که به اختلافات بین دولت‌ها رسیدگی می‌کند. هرچند احکام این نهاد الزام‌آور است اما خود دیوان قدرتی برای اجرای آن ندارد.
موافقت ترکیه با خروج نیروهایش از سوریه

روزنامه الوطن به نقل از منابع خود در دمشق مدعی شده شرکت کنندگان در نشست وزرای دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو بر سر خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه به توافق رسیدند.یکی از منابع به این نشریه گفته است، نتیجه مذاکرات "رضایت ترکیه با خروج کامل نیروها از سرزمین‌های سوریه که در شمال این کشوراشغال شده و همچنین تأیید آنکارا مبنی بر احترام به حاکمیت و تمامیت سوریه بود". " این منبع افزود: در این نشست همچنین درباره اجرای توافقنامه منعقد شده در سال 2020 در مورد افتتاح بزرگراه M4 بحث شد.

وی خاطرنشان کرد، علاوه بر این، مذاکره کنندگان تاکید کردند که گروه های حزب کارگران کردستان که در ترکیه ممنوع شده "عوامل اسرائیل و ایالات متحده هستند و بزرگترین خطر را برای ترکیه و سوریه ایجاد می‌کنند."این نشریه نتیجه می‌گیرد که برای اطمینان از اجرای توافقات انجام شده، قرار است کمیسیون های تخصصی ایجاد شود و در صورت لزوم، طرفین جلسات جدیدی را برای هماهنگی بیشتر اقدامات برگزار کنند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14727

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب