مروری بر کتاب‌های «حاج قاسم سلام» و «یک قاسم دو کربلا»

مروری بر کتاب‌های «حاج قاسم سلام» و «یک قاسم دو کربلا»
مجید سانکُهن، نویسنده کتاب‌های «حاج قاسم سلام» و «یک قاسم دو کربلا»، دوشنبه دوازدهم دی ماه در استودیوی شبکه پنج سیما حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه سلام تهران به گفت‌وگو بنشیند؛ وی در این برنامه درباره روایات دفاع مقدس و دلیرمردی‌های رزمندگان ایران اسلامی سخن گفت.

مجید سانکُهن، نویسنده درباره کتاب‌های «حاج قاسم سلام» و «یک قاسم دو کربلا» گفت: بعضی از نویسندگان از منظر خاطرات شخصی وارد مبحث روایتگری جنگ می‌شوند اما نکته‌ای که من در نظر گرفتم جمع‌آوری اسناد و مدارک جنگی و تبدیل آن‌ها به یک مجموعه دراماتیک بود تا جوانان و نوجوانان نیز بتوانند از آن استفاده کنند. دغدغه من طی بیست سال گذشته آن بود که اسناد و مدارک مستندی که از دفترچه‌های روایتگری راویان و فرماندهان باقی‌مانده به شکل یک کتاب جمع آوری کنم. راویان در جنگ دفترچه و ضبط صوت به همراه داشتند و در کنار فرماندهان حاضر بودند و حتی در جلسات سری شرکت می‌کردند تا بتوانند روایت دقیقی از تاریخ جنگ داشته باشند. وی در رابطه با نوشتن کتاب خود ادامه داد: ما برای نوشتن کتاب‌ها به سراغ اسنادی رفتیم که ۵۶ هزار نوار ضبط شده و ۳ هزار دفترچه بودند. تا پیش از این تنها به ۲ الی ۳ هزار از این نوار‌ها پرداخته شده بود. ما الگویی طلایی فراهم ساختیم که شامل راوی، دفترچه راوی و نوار ضبط می‌شود و امکان فراهم‌سازی یک روایت کامل و دقیق را به ما می‌دهد.

او افزود: ما در زمان حیات حاج قاسم سلیمانی به دنبال فراهم‌سازی این اسناد رفتیم و این دوره یک سال و نیم طول کشید. ما توانستیم از نامه‌های حمیدرضا فراهانی، راوی شهید قاسم سلیمانی در عملیات والفجر ۸ ایده بگیریم و آن‌ ایده‌ها را در کتاب قرار دهیم. این نامه‌ها برای حاج قاسم سلیمانی نوشته شده‌اند و روایات جنگ را یادآور می‌شوند. جریانات کتاب به طور کامل بر اساس حقیقت نوشته شده‌اند.

سانکُهن درمورد آماده‌سازی کتاب خود گفت: کتاب در تاریخ ۱۲ آبان سال ۹۸ آماده شده بود و قرار بود شنبه ۱۴ آبان به دست حاج قاسم سلیمانی برسد اما در تاریخ ۱۳ آبان ایشان به شهادت رسیدند و این کتاب به دست‌شان نرسید.

سانکهن درباره رفتار حاج قاسم سلیمانی پس از عملیات کربلای چهار گفت: عملیات کربلای چهار با شکست مواجه شده بود و با وجود آن که یگان شهید قاسم سلیمانی موفق به انجام عملیات خود شده بود، ایشان از رویارویی با سربازان خجالت داشت و از این کار پرهیز می‌کرد. راوی حاج قاسم درباره آن دوران مطرح می‌کند که شهید سلیمانی تا حدود سه روز از رویارویی با دیگران خودداری می‌کرد. ایشان پس از آن چند روز به ملاقات اعضای یگان خود می‌رود و صحبت‌هایی را انجام می‌دهد که صوت آن‌ها موجود است. در این صحبت‌ها ایشان پیش‌بینی ایمانی می‌کنند که در عملیات آینده پیروز خواهند شد. وی دیگران را برای عملیات کربلای پنج آماده می‌کند و با وجود آن که این عملیات بسیار از لحاظ ظاهری غیرممکن بوده اما حاج قاسم و یاران او توانستند کربلای پنج را به یکی از موفق‌ترین عملیات‌های زمان جنگ تبدیل کنند.

گفتنی است؛ «سلام تهران» برنامه‌ای صبحگاهی به تهیه کنندگی مازیار مهاجر سلطانی است که هر روز صبح ساعت ۸ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. اطلاعات بیشتر درباره «سلام‌ تهران» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @Salamtehrantv5 بارگذاری می‌شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14779

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب