علایم کرونای جدید اعلام شد

علایم کرونای جدید اعلام شد
سرایت‌پذیری و ایمن‌گریزی بسیار بالا (چه به واسطه عفونت با سایر گونه‌ها و یا توسط آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسن) از مهم‌ترین مشخصه‌های سویه‌های جدید امیکرون است.

به گزارش نجوا خبر، علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: تنوع در سویه‌های کرونا بسیار زیاد است اما در این بین دو سویه BQ,۱ و XBB شایع‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در هر دوی این زیرشاخه‌ها تغییرات بسیار زیادی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: سرایت‌پذیری و ایمن‌گریزی بسیار بالا (چه به واسطه عفونت با سایر گونه‌ها و یا توسط آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسن) از مهم‌ترین مشخصه‌های سویه‌های جدید امیکرون است.

ناجی با تاکید بر اینکه باید بدانیم خیزش موج‌های کرونا لزوماً با واریانت‌های جدید مرتبط نیست، اظهارکرد: معمولاً موج‌های جدید با کاهش ایمنی بدن نسبت به کووید ۱۹ رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در اکثر نقاط دنیا زیرشاخه‌های BQ,۱.۱، BQ,۱ با شیوع بیشتر و XBB با شیوع کمتر در حال گردش است، توضیح داد: این سویه‌های جدید سرایت پذیری بسیار بالایی دارند و به نظر می‌رسد آنتی‌بادی‌های مونوکلونال را بی‌اثر می‌کنند (این آنتی‌بادی‌ها در کمک به محافظت از افراد دارای سیستم ضعیف در برابر کرونا مهم است).

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه زیرشاخه‌هایی که از اومیکرون پدید می‌آیند قابلیت تبدیل شدن به گونه جدیدی را دارند، گفت: این موضوع به این معنی است که اگر فردی با گونه‌های قبلی برخورد کرده باشد، آنتی بادی‌هایی که بر اثر آن به وجود می‌آید معمولاً قابلیت مقابله با جهش‌های پیش‌رو را ندارند.

این ویروس شناس، مقاومت گونه‌های جدید کووید در برابر درمان‌های متداول و مناسب برای بیماران با ایمنی محدودتر را از جمله چالش‌های پیش‌روی درمان مبتلایان به سویه‌های جدید عنوان کرد.

ناجی این موضوع را که سویه‌های جدید چندین برابر احتمال افزایش عفونت‌های ریوی را بالا می‌برند، بی‌پایه و اساس دانست.

وی عنوان کرد: در واقع تمام سویه‌های جدید بیماری‌زایی شدیدتری ایجاد نمی‌کنند اما نکته اینجاست که مقاومت در برابر ویروس کرونا به ایمنی بدن فرد و ابتلاء به بیماری‌های زمینه‌ای (قلبی، ریوی و کلیوی) می‌تواند متفاوت باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه، تزریق واکسن‌های یادآور خصوصاً برای گروه‌های در معرض خطر را خواستار شد و افزود: با توجه به اینکه سویه‌های جدید در برابر آنتی‌بادی‌های گذشته مقاوم هستند، این موضوع که چه واکسنی می‌تواند از بیماری‌زایی بیشتر و در چه بازه زمانی پیشگیری کند، اهمیت دارد.

ناجی با بیان اینکه طبق مطالعات کارایی واکسن‌ها در برابر سویه‌های اومیکرون و دلتا به ۳۶ درصد رسیده است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را خواستار شد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که واکسن‌های قدیمی به چه میزان می‌تواند کارایی داشته باشد، نیازمند انجام مطالعات دقیق‌تر است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه، حرکت شرکت‌های واکسن‌سازی در مسیر تولید واکسن‌های مؤثرتر و فرمول‌های جدید تر را راهکار مناسبی برای مقابله با کرونا عنوان کرد.

ناجی گفت: نباید زمان طلایی پیشگیری از ایجاد پیک‌های جدید را از دست داد بنابراین استفاده از دوزهای بوستر مناسب که کارایی لازم را دارند باید در دستور کار باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14793

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.