سومین پلنگ در لرستان مشاهده شد

سومین پلنگ در لرستان مشاهده شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از مشاهده سومین پلنگ در زیستگاه‌های استان خبر داد.

به گزارش نجواخبر،علی سالاروند هفدهم دی ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با بررسی‌های به عمل آمده و اعزام گروهی از کارشناسان محیط زیست مشاهده یک قلاده پلنگ در طبیعت منطقه درب گنبد شهرستان کوهدشت تأیید شد.

وی افزود: با تأیید مشاهده یک قلاده پلنگ در منطقه درب گنبد شهرستان کوهدشت توسط کارشناسان محیط زیست لرستان در دی‌ماه سال ۱۴۰۱، در مجموع تعداد مشاهده این گونه در سال جاری در استان به سه قلاده رسید.

این مسئول ادامه داد: پلنگ ایرانی یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می‌شود و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در طبقه جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

سالاروند افزود: اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف و در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد، طول بدن پلنگ‌ها بطورکلی به ۱۶۰ و گاهی هم به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دُم آن‌ها ۱۱۰ سانتی‌متر است، وزن پلنگ ایرانی تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: پلنگ و یوزپلنگ دو گونه چتر هستند و گونه چتر یا سایبان Umbrella Species به جانداری گفته می‌شود که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد و نشان دهنده پویایی آن زیستگاه‌ها و تکمیل زنجیره غذایی منطقه است.

وی بیان کرد: در ایران ده گونه گربه‌سان وجود دارد که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران به هشت گونه کاهش پیدا کردند، از هشت گونه گربه سان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی- کاراکال- سیاه‌گوش- گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌اند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14874

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.