حراج یک تن طلا در قالب ربع سکه+جزئیات و پیش بینی بازار

حراج یک تن طلا در قالب ربع سکه+جزئیات و پیش بینی بازار
بانک مرکزی اعلام کرد: به مناسبت روز زن ۵۰۰هزار سکه ربع بهار آزادی معادل یک تن طلا را از روز شنبه ۲۴دی از طریق بورس‌کالا عرضه می‌کند.

به‌گزارش نجواخبر، بانک مرکزی اعلام کرد: فرایند عرضه‌های بعدی سکه‌های طلای تمام، نیم و ربع بهار آزادی به‌صورت منظم و پیوسته را متعاقباً اعلام خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد مسئولان بانک مرکزی در تلاشند از این طریق مانع از رشد قیمت سکه در بازار شوند.

با تغییر رئیس‌ کل بانک مرکزی سیاست‌های بانک مرکزی نه فقط در بخش ارزی بلکه در سایر بخش‌ها نیز تغییر کرده است. یک‌ماه پیش علی صالح آبادی، رئیس‌کل پیشین بانک‌مرکزی برای ایجاد تعادل دربازار طلا ۱۰ میلیون اوراق سلف سکه ۶ماهه را که معادل ۱۰۰هزار قطعه سکه بهار آزادی بود منتشر کرد که احتمالا با توجه به ضوابطی که برای انتشار آنها درنظر گرفته شده است، منجر به تحویل فیزیکی سکه نخواهد شد، اما با خداحافظی او و آغاز فعالیت محمد رضا فرزین سیاست بانک مرکزی در این زمینه تغییرکرد و بار دیگر به همان سیاست‌هایی که در دوره‌های گذشته دنبال می‌شد بازگشت.

آنطور که روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرده، قرار است ۵۰۰ هزار سکه ربع بهار آزادی عرضه شود که خریداران ظرف ۵روز می‌توانند این سکه‌ها را به‌صورت فیزیکی دریافت کنند.
این همان سیاستی است که در طول چند دهه گذشته در بانک مرکزی اجرا می‌شد و اغلب روسای وقت بانک مرکزی تلاش می‌کردند از طریق عرضه فیزیکی سکه مانع از رشد قیمت شوند.

این اقدامات و ضرب خزانه طلای بانک مرکزی در قالب سکه در گذشته چالش‌هایی را برای روسای قبلی بانک مرکزی ایجاد کرده بود اما این بار نیز بانک مرکزی در تلاش است تا از این طریق نوسان قیمت سکه را کنترل کند و به‌نظر می‌رسد رئیس جدید بانک مرکزی اعتقادی به استفاده از ابزارهای مالی برای جلوگیری از نوسان قیمت سکه ندارد.

عرضه یک تن طلا
طبق اطلاعات موجود وزن هر ربع سکه بهار آزادی معادل ۲.۰۳۳گرم است و این به‌معنای آن است که برای ضرب ۵۰۰هزار ربع سکه باید یک تن طلا مصرف شود. نکته قابل توجه وزن و اثر قیمت دلار بر طلا و سکه در بازار آزاد است. به‌طور کلی قیمت سکه و طلا تابعی از قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی و نرخ برابری ریال در برابر دلار است؛ با این حال اثر عامل دوم یعنی قیمت دلار بیش از سایر عوامل است.

سوابق رشد قیمت سکه نیز نشان می‌دهد شروع رشد قیمت طلا همزمان با رشد قیمت دلار اتفاق می‌افتد. از این منظر به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین راه برای ایجاد تعادل در بازار سکه، اصلاح عواملی است که منجر به افزایش قیمت دلار می‌شود. شاید به همین دلیل بوده است که اغلب روسای قبلی بانک مرکزی در کنترل قیمت سکه ناکام بوده‌اند.

جزئیات عرضه سکه
بانک مرکزی دیروز اعلام کرد: به مناسبت میلاد حضرت زهرا «س» و روز زن، تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی از طریق بورس‌کالای ایران عرضه می‌شود. عرضه ربع سکه بهارآزادی از روز شنبه ۲۴دی ماه به‌مدت ۳ روزکاری در قالب فروش سکه در بورس‌کالای ایران انجام می‌شود.

خریداران می‌توانند ۵ روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به‌صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

براساس این اطلاعیه، تمام اشخاص حقیقی بالای ۱۸سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر ۵ قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی را خریداری کنند. تمام متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت کرده و قیمت سکه عرضه شده براین اساس، کشف می‌شود.

طبق اعلام بانک مرکزی جزئیات بیشتر این عرضه از طریق صدور اطلاعیه از سوی شرکت بورس‌کالای ایران اعلام خواهد شد. فرایند عرضه‌های بعدی سکه‌های طلای تمام، نیم و ربع بهار آزادی به‌صورت منظم و پیوسته را متعاقباً بانک مرکزی اعلام خواهد کرد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14983

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.