داروی درمان بیماری «لک و پیس» توسط یک شرکت ایرانی ساخته شد

داروی درمان بیماری «لک و پیس» توسط یک شرکت ایرانی ساخته شد
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از تولید یک محصول سلول درمانی برای درمان بیماری پوستی لک و پیس خبر داد.

به گزارش نجوا خبر، هدی هادی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: این شرکت مدتهاست بر روی محصولات تک و با تکنولوژی بالا در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و لاعلاج فعالیت می‌کند.

وی افزود: این شرکت توانسته اخیرا مجوز یک محصول سلول درمانی را برای بیماری ویتیلیگو دریافت کند. محصول ریکالرسل یک محصول سلولی است که حاوی یک ویال یا سلول زنده از فرد است به صورت خودی و از فرد است و با گرفتن نمونه پوست از بیمار و استخراج سلول‌های مدنظر و کشت و تکثیر این سلولها می‌توان سلولها را آماده و در اختیار پزشک قرار داده و پزشکی نیز با تزریق آن به بیمار، بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس را درمان کند.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان ادامه داد: اما یک موضوع بسیار مهم درباره سلول‌های بنیادی و محصولات سلول درمانی وجود دارد و آن این است که در ایران و تمام دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته نیز قیمت تمام شده این محصولات بسیار بالاست و کارخانه‌ها مجبور هستند که این محصولات را با قیمت بسیار بالایی به دست بیماران برسانند و بیماران نیز با توجه به اینکه قدرت خرید این محصولات با قیمت بالا را ندارد عمدتاً نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

هادی متذکر شد: در این صورت تولید کنندگان این محصولات نمی‌توانند فعالیت خود را به صورت جدی ادامه دهند و بیماران نیز نمی‌توانند از این خدمات دارویی استفاده کنند. این محصولات در کشورهایی مثل آمریکا از ۱۵ هزار دلار برای مشکلات کوچک تا ۴۰۰ هزار دلار برای درمان‌های متغیر هزینه دارد.

وی اظهار داشت: با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که گلوگاه کاهش هزینه این محصولات دارویی مواد اولیه آن است. یکی از محصولات دارویی مدنظر ما به نام pl که با نام تجاری پلاتک در شرکت ما تولید و عرضه می‌شود. این محصول دارای مجوز سازمان غذا و دارو بوده و در محیطی با گرید GMP از الزامات سازمان غذا و دارو است تولید می‌شود. این محصولات در حال حاضر در حال تولید هستند و به صورت انبوه می‌توانیم آنها را وارد بازار کشور کنیم‌. همچنین برنامه ریزی برای صادرات آنها با برند ایرانی در اروپا نیز در حال انجام است.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان درباره کارایی این محصول دارویی گفت: محصول PL جایگزین سرمی به نام FBS است که از خون گاو گرفته می‌شود و تا به حال در تمام دنیا از این ماده پروتئینی برای کشت، تکثیر و تولید محصولات سلول درمانی استفاده می‌شد. اما به دلیل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، اخیراً در دنیا هیچ شرکتی اجازه استفاده از محصولات دامی را به عنوان ماده اولیه محصولات دارویی ندارد و این امر کار سلول درمانی را بسیار گران تر کرده است.

هادی ابراز کرد: به طوری که تنها تعداد کمی از کشورهای پیشرفته می‌توانند محصولات پلاکت انسانی را که جایگزین پروتئین گاوی است، استفاده کنند که در حال حاضر نیز این محصولات با قیمت بسیار گران در حال وارد شدن به کشور است.

وی تصریح کرد: اما خوشبختانه این شرکت با کمک نخبگان خود توانست این محصول را تولید و مجوز آن را نیز از سازمان غذا و دارو کسب کند. بنابراین علاوه بر اینکه کشور را در حوزه محصولات هایتک به خودکفایی رسانده‌ایم و صادرات آن را نیز در برنامه داریم، گلوگاه قیمت تمام شده محصول خود را نیز برطرف کرده و با این کار توانستیم قیمت تمام شده این محصول را به مقدار زیادی کاهش دهیم به طوری که امروزه قیمت درمانی این محصول برای بیماران کشورمان بسیار معقول و قابل پرداخت است.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تاکید کرد: در ادامه نیز در حال بازنگری فرایندهای تولید خود هستیم تا محصولات دیگر شرکت را که در حوزه سلول درمانی و برای بیماری های لاعلاج تولید میکنیم، کاهش قیمت داده و به بازار ایران عرضه کنیم با کاهش قیمت این داروها در داخل کشور می‌توانیم توریست درمانی را نیز در برنامه خود قرار دهیم و به این شکل علاوه بر اینکه مانع ارزبری از طریق مواد اولیه داروهای مورد نظر شده‌ایم، در زمینه این محصولات درمانی خودکفا شده و با ورود توریست‌ها به کشور برای استفاده از این داروها، می‌توانیم ارز را نیز به کشور وارد کنیم.

 

منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14995

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب