لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس رفت؛

صحبت‌های رئیسی در دفاع از عملکرد بودجه‌ایِ دولت/ از تعرفه‌گذاری پرستاران تا رتبه‌بندی معلمان

صحبت‌های رئیسی در دفاع از عملکرد بودجه‌ایِ دولت/ از تعرفه‌گذاری پرستاران تا رتبه‌بندی معلمان
رئیس جمهور پس از ارایه گزارش محورها و جهت گیری دولت در بودجه آینده، لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

به گزارش نجواخبر، آیت‌الله رئیسی صبح روز چهارشنبه - 21 دی - با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و پس از ارائه گزارشی از محورها و برنامه های دولت در سال آینده، لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، پس از تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه تا مدت ۱۵ روز می‌توانند لایحه را بررسی و پیشنهادات خودرا به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم کنند؛ در گان بعدی کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.

تشکیل کمیسیون‌ تلفیق مجلس که شامل ۹ نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و ۳ نفر از اعضای هر یک از کمیسیون‌های تخصصی دیگر است، وظیفه دارد حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون‌های تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. البته کمیسیون تلفیق این اختیار را دارد که با موافقت هیئت رئیسه مجلس مهلت تقدیم گزارش نهایی خود را تا ۱۵ روز تمدید کند.

در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی، ابتدا کلیات آن بررسی و به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود و پس از تصویب آن به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی می‌شود و سقف آن نیز به تصویب خواهد رسید و در گام بعدی ردیف‌ها و بندهای هزینه‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

لایحه بودجه، مهم‌ترین سند مالی سالانه دولت به شمار می‌رود که رئیس‌جمهور ضمن تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی برای طی تشریفات قانوگذاری، در سخنانی مهم‌ترین محورها و جهت گیری دولت در بودجه آینده را برای نمایندگان مجلس تشریح می‌کند.

لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، دومین بودجه دولت سیزدهم به شمار می‌رود که به گفته سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، با رویکرد ضدتورمی و حمایت از تولید نگاشته شده است.

رئیسی در این جلسه با بیان اینکه دولت با همکاری مجلس توانست در سال ۱۴۰۱ گام‌هایی بردارد و اقدامات خوبی انجام دهد، اظهار داشت: بدون تردید این موفقیت‌ها توجه همه کسانی است که با دغدغه‌مندی، دلسوزی و تلاش، همت کردند کارها به پیش برود و به جمهوری اسلامی ایران خدمت کنند.

رئیس‌جمهور با ارائه توضیحاتی درباره روند ارسال لایحه بودجه به مجلس گفت: بخش اول لایحه بودجه شامل بودجه شرکت‌های دولتی ابتدای آبان ماه تقدیم مجلس شد تا قانونگذار وقت بیشتری برای بررسی وضعیت شرکت‌ها داشته باشد.

رئیسی با بیان اینکه پنجم دی ماه نیز لایحه بودجه تحویل مجلس شد، به دو بخشی شدن لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: یک بخش بودجه مربوط به جداول و بخش دوم مربوط به تبصره‌ها و احکام است و اینکه دو بخش شد، به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس باز می‌گردد که این اصلاحیه بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود و در نهایت نظر مجلس نهایی شد.

وی با یادآوری اینکه بخش جداول بودجه امروز تقدیم مجلس می‌شود، افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تمام تلاش این بود که با سیاست‌های اعلامی مقام معظم رهبری، سیاست‌های برنامه هفتم کاملاً تطابق داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سیاست های کلی برنامه هفتم اواخر شهریور ماه به دولت ابلاغ شد، عنوان کرد:دوماه می‌گذرد که دولت درگیر تدوین و نهایی کردن بودجه سال آینده است. طبیعتاً چون دوستان ما در دولت از تیرماه به بعد تدوین لایحه بودجه را شروع می‌کنند در میانه تدوین لایحه بودجه، سیاست‌ها ابلاغ شد.

رئیسی با تاکید بر اینکه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور با الهام از سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه نگاشته شده است، یادآور شد: بررسی این سیاست‌ها یک سال و نیم در مجمع تشخیص مصلت نظام مطرح بود و از زمانی که به دفتر مقام معظم رهبری تحویل دادند، در زمان بسیار کوتاه در دفتر نهایی شد و به امضا و تنفیذ رهبر معظم انقلاب رسید.

رئیس‌جمهور گفت: دولت برای اینکه بتواند هم بودجه را تمام کند و هم برنامه جامع و کاملی را تقدیم مجلس کند، نیازمند یک زمان است و بنابراین با آغاز بررسی لایحه بودجه، دولت نیز تلاش می‌کند تا به زودی برنامه هفتم را تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

تلاش دولت برای مهار تورم، نقدینگی و نداشتن کرسی بودجه

رئیسی با بیان اینکه باید توجه کنیم که چرا برنامه های قبلی توسعه به طور کامل اجرایی نشده است، اظهار داشت: در سیاست های ابلاغی برنامه هفتم نکات مهمی رهبر معظم انقلاب مطرح کردند که دولت تاکید داشت در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت مورد توجه قرار گیرد؛ از جمله اینکه احکام دایمی از احکام یکساله جدا شود تا کسب و کارها به ثبات برسد و مجلس هم به صورت سهل و آسان بتواند بودجه بررسی کند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش دولت امسال این بوده که امسال دچار کسری بودجه نشویم، اظهار داشت: تلاش دولت و مجلس بر این بوده که تورم مهار شود؛ دولت سیزدهم دولت را با ۵۹.۳ درصد تورم دولت را تحویل گرفت و اکنون شاهد کاهش ۱۹ درصد کاهش آن هستیم و باید تصمیمات ما منجر به کاهش بیشتر تورم شود.

رئیس‌جمهور انضباط مالی در دولت را مورد تاکید قرار داد و گفت: کاهش نرخ بیکاری ما به گونه‌ای است که به ۸.۹ درصد رسیده است و نشان می‌دهد دولت در این زمینه و افزایش اشتغال اهتمام دارد.

وی اظهار داشت: در نیمه دوم پارسال و نیمه نخست امسال در زمینه اشتغال از وعده داده شده به مردم عقب نیستم و حتما به دنبال سالی یک میلیون ایجاد اشتغال هستیم.

رئیسی به اجرای رتبه بندی معلمان پس از ۱۱ سال اشاره کرد و افزود: ۳۸ هزار میلیارد تومان بابت پاداش بازنشستگان پرداخت شد و ماهانه به طور متوسط ۱۵ هزار میلیارد تومان بابت اوراق مالی توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی به افزایش حقوق ۱۰ درصدی کارکنان و بازنشستگان در نیمه امسال اشاره کرد و افزود: آغاز اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری از دیگر اقدامات امسال بود.

رئیس‌جمهور درباره درآمدهای دولت نیز توضیح داد: شناسایی مودیان جدید مالیاتی از جمله اقدامات بود که شاهد افزایش ۶۶ درصدی درآمد مالیاتی دولت بودیم و همچنان باید در زمینه فرار مالیاتی کار کنیم.

وی عدم استقراض از بانک مرکزی و استفاده نکردن از تنخواه گردان بانک مرکزی را از دیگر سیاست های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: امروز علاوه بر پرداخت دستمزدها و پرداخت‌ها و یارانه ها، با انضباط مالی در تلاش هستیم که هزینه‌ها را کنترل کند.

رئیسی نظارت و کنترل بانکها را از دیگر سیاست های بانک مرکزی برشمرد و اظهار داشت: اگر کنترل نشوند در مهار نقدینگی دچار مشکل می‌شویم

رویکردهای لایحه بودجه ۱۴۰۲

رئیس‌جمهور با برشمردن رویکردهای کلی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به نمایندگان گفت: نگاه دولت در این لایحه، رشد باثبات اقتصادی، عدالت محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی است.

وی تقویت اشتغال، پیش بینی ۳۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در همه استانها و نیز سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی را از دیگر رویکردهای بودجه برشمرد و گفت: کاهش ۷ درصدی مالیات های تولیدی، کاهش تعرفه گمرکی کالاهای اساسی و نهاده های دامی از چهاردرصد به یک درصد از دیگر اقدامات دولت در سال آینده است.

ارتقای رفاه و معیشت مردم، افزایش ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق عائله مندی، تأمین یارانه نقدی، نان، دارو و تجهیزات پزشکی، افزایش میانگین ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان به صورت پلکانی، معافیت مالیاتی حقوق تا هفت میلیون تومان از دیگر ویژگی های بودجه سال آینده بود که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد.

رئیسی این را هم گفت که در حوزه سلامت ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو در بودجه ۱۴۰۲ دیده شده است ضمن آنکه اجرای کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع در دستور کار است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15031

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب