رئیسی: پرداختِ حق‌الزحمه‌ی معلمان پیگیری شود

رئیسی: پرداختِ حق‌الزحمه‌ی معلمان پیگیری شود
رئیس‌جمهور گفت:‌ مهمترین ماموریت دولت تعلیم و تربیت است انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه در مدرسه ساخته می‌شوند. محور تحول در آموزش و پرورش در مدرسه است و این تحول باید مستند به سند آموزش و پرورش شود.

به گزارش نجواخبر، سید ابراهیم رئیسی در همایش مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور با تبریک آغاز ماه ربیع‌الاول گفت: سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و مدیران فعال‌ترین نقش در تحقق آموزش و پرورش را برعهده دارند. نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت و هویت دانش و تعلیم و تربیت نقش بی‌بدیلی است. نگاه مدیران برای ایجاد تحول شناختی، فرایندی و مدیریتی بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: شرط داشتن یک مدیریت موفق و هدف‌دار، برنامه‌دار و کنترل و نظارت بر فرایندها به کارگیری همه ظرفیت‌ها است و چه باید کرد که تحقق پیدا کرد؟ تفاوت‌های بین مدیریت در فرهنگ دینی ما با نظامات دیگر است. مدیران ما باید در مدیریت ما شناخت داشته باشند. هدف را ترسیم کنند در تمام برنامه‌ها در جهت رسیدن به هدف و با نظارت و کنترل تلاش کنند تمامی هدف‌ها تعلیم و تربیت و رسیدن به مدارس تراز باشد. مدیران قبل از هر چیزی خود را در محضر خداوند متعال مشاهده کنند.

وی ادامه داد: در تعریف از نظامات کنترلی، معتقدیم خودکنترلی کارآمدترین نظام کنترلی است کسی که خود را موظف به اجرای قانون و اجرای اخلاق حرفه‌ای بداند، کارآمدترین نظام کنترلی است.

رئیسی عنوان کرد: بهترین نظام، نوعی نظامی است که مدیران خود را در پیشگاه خداوند پاسخ‌گو بدانند. اخلاق حرفه‌ای بسیار جایگاه دارد اما حرفه تعلیم و تربیت نمود و نماد اخلاق است و تمامی نماد الگوی تربیتی را دارد به ویژه برای کسانی که آمده‌اند در مدرسه تعلیم و تربیت یاد بگیرند. هدف از آمدن به مدرسه رسیدن به تعلیم و تربیت و در این بستر انسان می‌خواهد پرورش پیدا کند. رهبر انقلاب فرمودند معلم معمار انسان‌سازی، تمدن‌سازی و هدف‌سازی است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مأموریت دولت تعلیم و تربیت است انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه در مدرسه ساخته می‌شوند. محور تحول در آموزش و پرورش در مدرسه است و این تحول باید مستند به سند آموزش و پرورش شود.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: تاکید رهبر انقلاب برای اجرای سند تحول در آموزش و پرورش است و این وظیفه مدیران است. انتظار جامعه از ما آن است که مدرسه تراز شکل گیرد. امروز وظیفه ما سنگین است و با همه تجربیات و اندوخته‌هایی که معلمان و دست اندرکاران مدیران آموزش و پرورش دارند باید گامی بلند برداشته شود.

وی تاکید کرد: داشتن یک آموزش و پرورش مومن و انقلابی و اثرگذار بسیار مهم است. در اولین شورای عالی آموزش و پرورش شرکت کردم و گفتم این شورا برای من از همه مهم‌تر است. همه مدیریت‌ها مهم است اما مدیریت مدرسه با جاهای دیگر قابل قیاس نیست زیرا مدیریت انسانی است که قرار است فردا در جای جای این کشور ایفای نقش کنند.

رئیسی ادامه داد: مدیران آموزش و پرورش بسیار جایگاه مهمی دارد. آنچه که درباره رتبه‌بندی معلمان انجام شده است، کف است. رتبه‌بندی معلمان برای مسائل مالی و معیشتی است اما آنچه که در سقف است جایگاه معلم است تا معلم بتواند بدون دغدغه به شغل معلمی برسد و بتواند به روز شود و نیروهای تراز تربیت کند. آنچه در رتبه‌بندی معلمان انجام می‌شود جدا از آن جایگاه علمی و دانشی و بینشی و گرایش و هویت او که می‌خواهد هویت‌سازی برای جامعه ایجاد کند است و این اساس کار است و این مسئله با اهمیت است. مدیران و معلمان در آموزش و پرورش به این جایگاه اهمیت دهند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر آینده‌ای برای کشور در برنامه هفتم ترسیم می‌کنیم باید به جایگاه آموزش و پرورش نگاه کنیم و این به دست توانایی مدیران و معلمان آموزش و پرورش بستگی دارد.

وی افزود: امید است سال تحصیلی جدید سالی باشد که تحول رقم بخورد. نقش والدین بسیار تعیین کننده است و بسیار اهمیت دارد. جامعه کوچکی به نام خانواده، مدرسه و مسجد با هم ارتباط دارند و باید این ارتباط وسیع شود. ساختن و تجهیز مدارس به ویژه حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی بسیار مهم است.

رئیسی با تشکر از خیران مدرسه‌ساز گفت: اگر امروز 2 هراز پروژه در کشور به بهره‌برداری رسیده است و مدارس کپری جای خود را به مدارس در شأن داده‌اند از تلاش این عزیزان است.

وی تاکید کرد: مسئله عدالت آموزشی بسیار مهم است،کمک کنید این عدالت آموزشی اجرایی شود. تساوی معنای خودش را دارد و عدالت یعنی هرکسی در جای خودش قرار گیرد و این در آموزش بسیار اهمیت دارد. هر گونه هزینه کردن برای آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای کشور است و نباید نگران بود. آن چیزی که باید نگرانش بود هزینه نیست باید نگران بهره‌وری صحیح باشیم و تلاش کنیم به بهره‌وری برسیم .

رئیس‌جمهور یادآور شد: سال گذشته از دانش‌آموزان یک چیزی خواستم از مدیران چیز دیگری خواستم و آن این بود که بهره‌وری صورت گیرد که یکی از آن‌ها نمره است. حال چه کنیم سطح دانش بچه‌ها بالا بیاید دانش‌آموز به معلم و مدرسه نگاه می‌کند. مدرسه امروز در آینده بچه‌ها نقش آفرین است.

وی افزود: من نمی‌خواهم بگویم این شیوه جدید برگزاری کنکور بدون نقص است اما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که شماها اجرایی کردید می‌تواند از طرف مدیران و معلمان ارزیابی شود.

رئیسی گفت: به حق‌الزحمه معلمان اشاره شد، اشاره درستی است آقای وزیر و سازمان برنامه و بودجه پیگیری کنند. حق درستی است. به مشکل مسکن اشاره شد که درست است و باید پیگیری شود تا مدیران، معلمان و استادان بدون دغدغه مسکن به کار بپردازند.

وی بیان کرد: باید این اعتمادی که امروز به مدرسه وجود دارد روز به روز بیشتر شود. این اعتماد با بخش‌نامه بیشتر نمی‌شود بلکه با اقدامات مدیران و معلمان قابل انجام است. اعتماد مردم به مدرسه سرمایه بزرگی است که باید پاس داشت که در گرو خواستن شماست که روز به روز افزوده خواهد شد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اعتقاد بسیاری به هنرستان‌ها دارم، تقویت هنرستان برای هنرآموزی هم در حوزه حرفه‌ای و هم تخصصی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر‌نشان کرد: ما چهل هزار شهید آموزش و پرورش داریم که برای ما پیام دارند، آن‌ها یک آموزش و پرورش تراز می‌خواهند. تلاش شما بسیار حائز اهمیت است برای این بشود آموزش و پرورش ما در جهت بهره‌وری و افزایش سرمایه گام بردارد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/150976

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب