تشکیل شورای عالی آب توسط ترکیه و عراق/واکنش ایران

تشکیل شورای عالی آب توسط ترکیه و عراق/واکنش ایران
عضو فراکسیون نیروهای انقلاب در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران از پیشنهاد رئیس جمهور عراق مبنی بر ضرورت تشکیل شورای عالی آب برای رعایت حقابه از سوی سه کشور همسایه استقبال می کند و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

به گزارش نجواخبر، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در رابطه با پیشنهاد رئیس‌جمهور عراق مبنی بر ضرورت تشکیل شورای عالی آب برای مذاکره با ترکیه و ایران و رعایت حقابه از سوی سه کشور، گفت: امروزه خشکسالی و به طبع آن بروز بحران تأمین آب به مسئله حیاتی برای همه کشورهای دنیا تبدیل شده لذا کشورهای همسایه که از رودخانه‌ها و سرچشمه های مشترک بهره مند می‌شوند باید حقوق همدیگر را رعایت کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحران مذکور سبب بروز و ظهور مسائل زیست محیطی نیز می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس طی سالیان گذشته شاهد شکل گیری کانون های گردوغبار در تالاب های خشک شده کشورهای همسایه بودیم که این آسیب اگر مورد توجه قرار نگیرد، دامن همه کشورهای منطقه را خواهد گرفت.

وی با یادآوری اینکه کنوانسیونی درباره آب‌های مرزی وجود دارد که باید از سوی سه کشور همسایه خصوصا ترکیه رعایت شود زیرا پروژه سدسازی گاپ این کشور می‌تواند آسیب بزرگی برای عدم رعایت این امر باشد، ادامه داد: طبق این توافقنامه کشور بالادست باید به صورت منصفانه اقدام به برداشت آب کند تا کشورهای پایین دست نیز بتوانند از این حق طبیعی بهره مند شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه رودخانه مرزی ارس طولانی‌ترین رودخانه مرزی کشورمان است که از ترکیه سرچشمه می‌گیرد، افزود: این مهم در حالیست که کشور مذکور چندین سد و نیروگاه را احداث کرده که با کم آب شدن رودخانه ارس، موضوع برداشت آب و بهره مندی از حقابه از سوی کشورهای همسایه به مسئله جدی تبدیل شده است. باید یادآور شد در این خصوص رایزنی های متعددی با مسئولان سیاسی ترکیه شده و موضوع به طور جدی در حال پیگیری است زیرا با توسعه شهرنشینی نیاز به تأمین آب امری مهم بشمار می‌رود.

میرتاج الدینی در این راستا تصریح کرد: رودخانه‌های ساری‌سو و قره‌سو نیز از دیگر رودخانه های مرزی مشترک با ترکیه است که برای بهره مندی از آنها پروتکل مشخصی وجود دارد که باید رعایت شود.

عضو فراکسیون نیروهای انقلاب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد رئیس‌جمهور عراق مبنی بر ضرورت تشکیل شورای عالی آب را برای رعایت حقابه از سوی سه کشور همسایه استقبال می‌کند و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد./

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15162

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب