آخرین وضعیت دانش آموزان مسموم شده با گاز در اردبیل

آخرین وضعیت دانش آموزان مسموم شده با گاز  در اردبیل
مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل با بیان اینکه مدارس این استان از نظر سیستم گرمایشی استاندارد است، گفت: ما هیچ بخاری غیراستاندارد یا گازی در مدارس استان نداریم و جز ۵۰ مدرسه، سایر مدارس از بخاری‌های گازی استفاده نمی‌کنند البته این ۵۰ مدرسه هم در حال به روز کردن تجهیزات خود هستند.

به گزارش نجوا خبر، «کلام الله صفری» مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل در خصوص دانش‌آموزان مدرسه فرزانگان که به دلیل احتمال مسمومیت با گاز به بیمارستان ارجاع داده شدند، توضیح داد: متأسفانه در تاریخ ۲۶ دی‌ماه در ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۲:۳۰ برخی دانش‌آموزان این مدرسه احساس سرگیجه می‌کنند. این دانش‌آموزان به زنگ تفریح رفته بودند و وقتی به کلاس برمی‌گردند چنین احساسی به آن‌ها دست می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل تصریح کرد: بلافاصله این موضوع به مدیر مدرسه گزارش می‌شود و مدیر نیز وقتی می‌بیند حدود سه نفر از دانش‌آموزان سرگیجه دارند، فورا با اورژانس تماس می‌گیرد و دانش‌آموزان را به حیاط می‌برند و اورژانس آن افرادی را که احساس بی‌حالی داشتند را به بیمارستان انتقال می‌دهند.

صفری در ادامه با تأکید بر اینکه مدیر مدرسه از علائم اولیه احتمال می‌دهد که نشت گازی رخ داده باشد، افزود: در تشخیص اولیه مدیر احتمال داد که شاید مسمومیت ناشی از گاز دی اکسید کربن باشد و برای همین دانش‌آموزان را به حیاط مدرسه می‌برند تا اورژانس به وضعیت بچه‌ها رسیدگی کند و عده‌ای از دانش‌آموزان را به بیمارستان‌ انتقال می‌دهند و خوشبختانه در آخرین بازدیدی که از شرایط آنها داشتم، تقریبا اکثر دانش‌آموزان به صورت سرپایی معاینه و ترخیص شده‌اند.

او اضافه کرد: دانش‌آموزانی که به بیمارستان سبلان و فاطمی برده شده بودند همه ترخیص شدند و در سایر بیمارستان‌ها نیز فقط سه نفر از دانش‌آموزان تحت نظر بودند و احتمالا آن‌ها نیز ترخیص شده‌اند. در بیمارستان امام خمینی نیز دو نفر از همکاران و سه دانش‌آموز تحت درمان بودند که حالشان خوب بود و مشکل خاصی نداشتند و گفتند خیلی زود مرخص می‌شوند.

صفری در مورد گرمایش مدرسه و استاندارد و ایمنی بودن آن نیز گفت: گرمایش مدرسه به صورت موتورخانه‌ای و استاندارد است و تا به حال هم مشکلی نداشته و ما به دقت بررسی خواهیم کرد که چه عاملی موجب این اتفاق شده است. کمیته‌های فنی متعددی از سوی آتش‌نشانی، اداره گاز، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و استاندارد استان به بررسی موضوع می‌پردازند و جلسه کمیته فوریت گذاشته‌ایم که به سرعت این مورد پیش آمده بررسی شود تا عامل سرگیجه و سردرد دانش‌آموزان پیدا شود.

مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل خاطر نشان کرد: مدرسه مذکور نه بخاری گازی داشته نه وسیله گرمایشی غیراستانداردی آنجا بوده و احتمالا موتورخانه مشکل پیدا کرده است. افت فشار گاز در این روزها به صورت کشوری وجود دارد و همکاران در شورای تأمین در استانداری در مورد این موضوعات تصمیم گیری می‌کنند و ما تابع هستیم و در این چند روز به دلیل افت فشار تعطیلی مدارس و ادارات و مراکز مختلف را داشتیم و در ۲۶ دی ماه مجدد مدارس بازگشایی شد و بچه‌ها سر کلاس درس حاضر شدند ضمن اینکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت را در نظر داشتیم. این مشکلی است که همه باید با رعایت مصرف انرژی آن را مدیریت کنند و ما در استان برای تأمین گاز و گرمایش مدارس مشکل خاصی نداریم و فقط همین یک مورد در این مدرسه بود که قطعا بررسی می‌شود و اگر تذکراتی لازم باشد قطعا به کلیه مدیران مدارس مجددا داده خواهد شد.

او افزود: هرساله باید موتورخانه‌ها و سایر وسایل گرمایشی به دقت بررسی شوند و با آغاز فصل سرما دستورالعملی به مدیران مدارس می‌دهیم و برای آنها جلسات توجیهی برگزار می‌کنیم و مدیریت منابع به دقت انجام می‌شود. ما هیچ بخاری غیراستاندارد یا بخاری گازی در مدارس استان نداریم و جز ۵۰ مدرسه، سایر مدارس از بخاری‌های گازی استفاده نمی‌کنند البته این ۵۰ مدرسه هم در حال به روز کردن تجهیزات خود هستند.

صفری عنوان کرد: مدارس ما از نظر سیستم گرمایشی استاندارد است. در برخی مدارس که بخاری وجود دارد، قطعا از نوع بخاری‌های استاندارد هرمتیک است که مورد تأیید است. گاهی اتفاقی پیش می‌آید که نباید رخ دهد و ما باید از وقوع هرنوع اتفاقی پیشگیری کنیم. خوشبختانه در مورد مدرسه فرزانگان تشخیص به موقع و سریع مدیریت مدرسه و کادر درمان را داشتیم و دانش‌آموزان همگی خوب هستند و ما از نزدیک وضعیت آن‌ها را بررسی و پیگیری کردیم.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15174

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب