عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با نجوا خبر:

خودروهای بی‌کیفیت قاتل ریه‌های مردم/ از جهان عقبیم!

خودروهای بی‌کیفیت قاتل ریه‌های مردم/ از جهان عقبیم!
لطف الله سیاهکلی گفت: خودروهای تولید خودروسازان داخلی غیر استاندارد کار می‌کنند و اگر واقع بین باشیم، موتور خودروهای ایرانی، بیش از آنکه در حمل‌ونقل نقش آفرین باشند، در گرفتن نفس مردم نقش آفرینی می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه جهان به دنبال تولید خودرو برقی است، به خبرنگار نجوا خبر گفت: در حالی که جهان می‌خواهد سایه شوم بنزین و آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی را از سر مردمانش کم کند، ما همچنان بر تولید خودروهایی اصرار داریم که در هر ۱۰۰ کیلومتر بیش از ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

لطف الله سیاهکلی با هشدار نسبت به اینکه خودروهایی که اکنون تولید می‌کنیم، از استاندارد خارج هستند گفت: خودروی بی‌کیفیتی که سازمان استاندارد با خواهش و تمنا تأیید می‌کند و راهنمایی و رانندگی با هزار واسطه حاضر به شماره‌گذاری آن‌ها می‌شود، خودرو نیست بلکه عامل مرگ و میر است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب هوای کشور گفت: به اندازه‌ای گرفتار آلودگی هوای شدید هستیم که هوای بیش از نیمی روزهای سال آلوده است و بسیاری از روزها حتی نباید از خانه خارج شویم.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مصرف سوخت خودروهای ایرانی بالاست گفت: خودروهای تولید خودروسازان داخلی غیر استاندارد کار می‌کنند و اگر واقع بین باشیم، موتور خودروهای ایرانی، بیش از آنکه در حمل‌ونقل نقش آفرین باشند، در گرفتن نفس مردم نقش آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه بنزین از ۱۰۰ میلیون لیتر گذشته است گفت: اگر واقعیت‌ها را بپذیریم و از شعارزدگی خودروسازان مبنی بر مصرف ۷ درصد فاصله بگیریم، میانگین مصرف سوخت خودرو در ایران حدود ۱۲ درصد است، در حالی که میانگین مصرف سوخت در خودروهای خارجی ۴ درصد است و این نشان می‌دهد که تا چه اندازه در تولید خودرو از جهان عقب هستیم.

سیاهکلی با اشاره به فناوری‌های روز خودروسازی جهان گفت: دنیا به سوی تولید خودروهای هیبریدی و برقی رفته و نه تنها سیستم گیربکس اتوماتیک است، بلکه راننده را از خودروهایشان حذف کرده و خودروها، خودران شده‌اند، اما ما در کشورمان همچنان خودروهای دنده‌ای با کیفیت پایین سالیان گذشته را تولید می‌کنیم.

وی با انتقاد از اینکه همین خودروهای بی‌کیفیت، پرمصرف و غیر استاندارد را برای حمل‌ونقل عمومی بکار می‌گیریم گفت: امروزه سخن از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و باید این ناوگان نوسازی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم حمل‌ونقل عمومی را اصلاح کنیم، باید از خودروهای نوین با فناوری روز برخوردار شویم گفت: اگر به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی توجه کنیم، به عمق فاجعه پی می‌بریم زیرا خودرویی که قرار است امروز به عنوان خودرو صفر، در چرخه حمل‌ونقل عمومی قرار می‌گیرد، با مصرف ۱۲ درصد آلودگی را به ریه‌های مردم تزریق می‌کند.

وی گفت: خودرویی که قرار است به شکل تاکسی به مردم خدمات ارائه دهد، باید حداقل تا ۱۰ سال آینده در سطح شهر رفت و آمد کند، نتیجه آنکه از امروز خودرویی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌کنیم که قرار است تا ۱۵ سال آینده با مصرف سوخت سرسام‌آور، هوا را آلوده کند، آیا چنین به روز کردن سیستم حمل‌ونقل عمومی معنا و مفهوم دارد؟

سیاهکلی با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با خودرو‌های بی‌کیفیت، منطق ندارد گفت: امروزه خودروهایی که روی دست خودروساز مانده، می‌خواهند به عنوان حمل‌ونقل عمومی به رانندگان تاکسی بدهند تا بر آلودگی و مشکلات حمل‌ونقل افزوده شود.

وی گفت: باید خودرویی را به دست راننده تاکسی بدهند که کیفیت سوخت آن قابل قبول باشد، مصرف پایینی داشته باشد، آلودگی تولید نکند و با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد، در حالی که امروزه خودروهایی تولید می‌شود که استاندارد لازم را در هیچ زمینه‌ای ندارند.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: این چیزی نیست که من بگویم، اگر گزارشی از پلیس راهور در مورد خودروهای کشور بگیرید، آنگاه متوجه می‌شوید که سالهاست پلیس راهور خودروهای داخلی را تأیید نمی‌کند و بارها بین پلیس راهور و خودروسازان درگیری داشته ایم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15253

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب