اختصاصی؛

گزارشی از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ درمجلس/ تصویب کلیات در صحن علنی

گزارشی از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ درمجلس/ تصویب کلیات در صحن علنی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه به بررسی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق پیرامون کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور پرداختند.

به گزارش نجواخبر، مهرداد گودرزوند چگینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیش از ورود مجلس به مبحث لایحه بودجه در صحن علنی از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در جلسه صبح امروز کمیسیون برنامه و بودجه به ایسنا خبر داد.

سپس رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در خصوص کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور از رشد ۳۷ درصدی منابع حاصل از صادرات نفت و فروش اموال دولتی در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به بودجه سال جاری خبر داد.

هفته گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ کلیات بودجه سال آینده را تصویب کرد و برای رسیدگی به صحن علنی ارجاع شد.

محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با خواندن گزارشی از موافقت این کمیسیون با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد.

در میان ارائه گزارش ‌های مذکور، رئیس‌جمهور به منظور دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با استقبال نیکزاد نایب رئیس مجلس و همراهی مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی مجلس حضور یافت.

وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد

در ادامه سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با اعلام این‌که «وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد»، اظهار کرد: با توجه به منابع و ظرفیت های کشور و همکاری دولت و مجلس، در اجرای منویات رهبری و خواسته مردم، آینده را روشن می‌بینم.(متن کامل دفاعیات رئیس‌جمهور از لایحه بودجه ۱۴۰۲ را اینجا بخوانید)

اظهارات موافقان

تلاش دولت در بودجه توجه به معیشت مردم است

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به موضوع معیشت توجه شده است. مخالف کلیات به موضوع ناترازی گاز اشاره کرد اما باید این توضیح را داد که موضوع ناترازی گاز در طول یک‌سال و در بودجه حل نمی‌شود.

عدم دست‌اندازی به منابع صندوق توسعه ملی از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۲ است

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز عدم دست‌ اندازی به منابع صندوق توسعه ملی و مولد سازی اموال دولتی را از نقاط قوت لایحه بودجه سال آتی قلمداد کرد.

وی گفت: در وهله اول تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران توسط اتحادیه اروپا را محکوم کرده و اگر این اقدام جدی شود قطعا ما نیز مقابله به مثل خواهیم کردو در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد که مولد سازی اموال و دارایی‌های دولتی در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته و تکمیل طرح‌های آبی و طرح‌های مسکن برای حمایت از خانواده‌ها باید مورد توجه مجلس شورای اسلامی باشد. از سوی دیگر باید عدم تعادل بین تولید و مصرف حامل‌های انرژی مورد توجه مجلس قرار گرفته و خلأ ناترازی پر شود.

سهم صندوق توسعه ملی در بودجه سال آینده به ۴۰ درصد افزایش یافته است

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: عدم استقراض از صندوق توسعه ملی و افزایش سهم صندوق به ۴۰ درصد از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود.

وی بیا کرد: بر اساس لایحه بودجه، درآمدها حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی دولت حدود ۴۴ درصد رشد پیدا کرده و منابع عمومی بودجه نیز ۴۲ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر این بودجه تراز منفی نخواهد داشت. ما در سال جاری با ۳۰۰ همت کسری بودجه مواجه شدیم اما امسال چنین نگرشی در خصوص منابع وجود ندارد. به عبارت دیگر تراز منفی در بودجه ۱۴۰۲ وجود ندارد.

افزایش سن بازنشستگی از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است

سید محمد رضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزایش سن بازنشستگی و توجه به معیشت مردم را از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ قلمداد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال آتی اعتبارات دستگاه‌ها همراه با برنامه آنها در جداول مطرح شده است. توجه به معیشت مردم از دیگر نقاط قوت این لایحه است. رئیس‌جمهور تاکید داشتند یارانه‌های نقدی که در سال جاری هفت برابر شده در سال آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود البته نیازمند یک گام مکمل نیز در این حوزه هستیم که دولت کار خود را شروع کرده و مجلس شورای اسلامی هم باید کار را کامل کند. با یارانه ارائه شده مردم باید بتوانند حدود ۱۲ قلم از کالاهای ضروری خود را خریداری کنند. از یک سو دستگاه‌ها باید تخفیف ویژه دهند و از سوی دیگر باید سازوکاری اندیشیده شود که کالاهای ضروری برای یک سال قیمت ثابتی داشته باشند. این دو موضوع را در کمیسیون تلفیق دنبال خواهیم کرد.

توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت در بودجه شده است

یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به توجه ویژه به بخش سلامت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.

وی اظهار کرد: نقاط مثبتی در بودجه در حوزه سلامت وجود دارد که از جمله آن اختصاص هفت همت اعتبار برای صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج و اختصاص حدود پنج همت برای تعرفه خدمات پرستاری، همچنین ۴۷ همت برای اجرای نظام سلامت پیش بینی شده است.

افزایش حقوق ۲۰ درصدی در کنار افزایش پلکانی در سال آینده اعمال شود

مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت که افزایش حقوق ۲۰ درصدی برای سال آینده خوب است اما افزایش پلکانی هم در کنارش مدنظر قرار گیرد.

وی هشدار داد: اگر کلیات بودجه به تصویب نرسد بدان معناست که التهاب در بازار ایجاد شده و وضعیت اجرای پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجه می‌شود.

از مزایای بودجه ۱۴۰۲ توجه به واقعیات موجود است

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی یکی از مزایای لایحه بودجه ۱۴۰۲ را توجه به واقعیت های موجود و تلاش برای حل آنها دانست و گفت: یکی از مشکلات گذشته ما غیر واقعی و خیالی نوشتن بودجه بوده که باعث ایجاد مشکلاتی در کشور شده است.

وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها در دولت های مختلف فرمودند، واقعیت این است که دولت باید بودجه را اجرایی کند و به نظر می‌رسد که مجلس شورای اسلامی ضمن حفظ جایگاه قانونگذاری و نظارتی خود باید کمک کند تا نقایص بودجه مرتفع شود، ولی تغییرات اساسی پیدا نکند.

اظهارات مخافقان

در بودجه ۱۴۰۲ باید به مؤلفه مهم ناترازی‌ها توجه شود

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ باید به مؤلفه مهم ناترازی‌ها که یکی از آنها ناترازی بودجه در نظام اقتصادی کشور است، توجه کنیم.

وی با بیان این‌که «از عملکرد یک‌سال و نیمه اخیر دولت جهت تلاش برای بهبود نماگرهای اقتصادی تقدیر و تشکر می‌کنم»، اظهار کرد: مهم‌ترین سند اقتصادی که بعد از استقرار دولت در دستور کار دولت قرار دارد، بودجه است. آثار و پیامدهای بودجه به جز بر حوزه فعالیت‌های یکساله دولت، بر بخشهای دیگر نیز اثر گذار است بر همین اساس نیز انتظار ما از دولت درباره بودجه این بود که لایحه‌ای ارائه کند که آنچه که به عنوان اصلاح ساختار بودجه از سوی رهبری مطرح شد، اجرایی شود.

لایحه بودجه از شفافیت لازم برخوردار نیست

علی حدادی نماینده طالقان و ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی از شفاف نبودن لایحه بودجه ۱۴۰۱ انتقاد کرد.

وی گفت: بودجه باید اثربخشی لازم را داشته باشد. طبق سیاست‌های کلی برنامه هفتم باید ثبات اقتصادی را شاهد باشیم که از جمله آن در موضوع ارز است.

در بودجه ۱۴۰۲ شفافیت رعایت نشده است

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه شفافیت قوانین فراوانی داشته ایم، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به مجلس ارائه شده بسیاری از موارد به صورت شفاف ارائه نشده است.

وی اظهار کرد: در لایحه بودجه‌ای که الان به مجلس ارائه شده است، بحث اصلاح ساختار است. حضرت آقا به صراحت فرمودند ترکیب غلط بودجه هنوز اصلاح نشده است؛ حال سؤال این است در لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده چند درصد اصلاح بودجه داریم. بحث این نیست که گامهایی برداشته شده، اصل مطلب این است که ما در حوزه اصلاح ساختار قدم هایمان به اندازه‌ای که باید بلند نبوده است.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال آینده منصفانه نیست

سیدکاظم دلخوش عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت که تورم ۴۰ درصد در برابر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت غیرمنصفانه است و مشکل آنها را حل نخواهد کرد.

وی گفت: هنوز گزارش عملکرد برنامه توسعه ارائه نشده و لایحه بودجه هم با یک ماه تأخیر آمده است که این به معنای از دست دادن زمان و بی‌انضباطی رویه‌ای است که بعد از انقلاب سابقه نداشته است.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی برنامه هفتم از جمله ایجاد ثبات اقتصادی و تک نرخی شدن نرخ ارز اظهار کرد: در بودجه دائمی کردن برخی از احکام آمده که خلاف قانون است چون ماهیت بودجه یکساله است و نمی‌توان بر آن احکام دائمی آورد.

علامت‌های سؤال بسیار بزرگی در لایحه بودجه وجود دارد

مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: علامت‌های سؤال بسیار بزرگی در لایحه بودجه وجود دارد که برای آنها پاسخی دیده نشده است.

وی اظهار کرد: آمارهایی که توسط رئیس دولت طی دو جلسه در صحن مجلس ارائه شد، بعضاً خطا و غیر واقعی بوده است؛ ما شخص آقای رئیسی را انسانی صادق و وارسته می‌دانیم، بنابراین این آمارهای غیر واقعی ناشی از آماری است که اطرافیان و دولتمردان به رئیس‌جمهوری ارائه می‌دهند درحالیکه واقعیت‌های جامعه چیز دیگری است.

براساس لایحه بودجه تورم سال آینده ۵۰ درصد خواهد بود

علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: براساس لایحه بودجه ارائه شده به مجلس تورم در سال آینده ۵۰ درصد خواهد بود اما افزایش حقوق کارمندان تنها ۲۰ درصد بوده و از همه مهم‌تر بودجه عمرانی نیز آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی امروز در خصوص سرنوشت اقتصادی آینده مردم و معیشت آنان تصمیم‌گیری می‌کند. قرار بود بودجه سال آینده تحول آفرین باشد اما این بودجه نمی‌تواند تحولی در اقتصاد مریض کشور ایجاد کند. به تذکرات رهبری در نوشتن این بودجه کمتر توجه شده است. این بودجه نمی‌تواند تحولی در اقتصاد ایجاد کند بلکه فقط می‌تواند روزمرگی کشور را اداره کند.

نشانه‌هایی از آرایش جنگی متناسب در بودجه دولت مشاهده نمی‌شود

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: با وجود ناترازی‌های متعدد اقتصادی، طراحی آشوب پولی و ارزی و جنگ تمام عیار اقتصادی، نشانه‌هایی از یک آرایش جنگی متناسب در برنامه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و بودجه دولت مشاهده نمی‌شود.

وی با این لایحه با بیان اینکه «رد پای چندانی از اصلاح ساختار در بودجه دیده نمی‌شوند»، اظهار کرد: گویا در سازمان برنامه همچنان در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و هنوز دولت در این سازمان تغییر نکرده است. مشخص نیست که بودجه چگونه و در کجا و توسط چه کسانی بسته می‌شود چراکه از برخی از کارشناسان و دفاتر تخصصی سازمان برنامه این گلایه را می‌شنویم که حتی آنها هم در جریان نحوه بستن بودجه نیستند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15326

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.