بابک صدرایی در گفتگو با نجوا خبر مطرح کرد:

لاتاری ملی یا قرعه کشی خودرو؟ / دلالان پای ثابت قرعه کشی‌های ایران خودرو

لاتاری ملی یا قرعه کشی خودرو؟ / دلالان پای ثابت قرعه کشی‌های ایران خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه سیاست کلیشه‌ای افزودن شروط به شرایط قرعه کشی خودرو بی فایده است، گفت: با ادامه این سیاست‌های غلط، شاهد افزایش التهاب در بازار خودرو خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر؛ عرضه‌های جدید ایران‌ خودرو در حالی ملزم به شرط بلوکه‌شدن پول خریداران شد که از این پس تنها افرادی می‌توانند در فروش خودرو توسط خودروسازان شرکت کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود است و مبلغ خودرو از طریق بانک مسدود می‌شود. این در حالی است که پیش از این، این موضوع برای شرکت سایپا اجرایی شده بود؛ به طوری که در هفته گذشته ۷۰ هزار دستگاه خودرو توسط گروه سایپا پیش‌فروش شد که فقط هشت هزار و ۵۰۰ نفر از آن استقبال کردند.

در عرضه جدید روز سه‌شنبه هفته جاری گروه سایپا و همچنین عرضه هفته آینده گروه صنعتی ایران‌خودرو، هر دو خودروساز ملزم به رعایت این ضابطه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت شدند.

اما سؤال اصلی این است که آیا با اعمال این شرط جدید به شرایط قرعه کشی خودرو، خودرو به دست مصرف کنندگان واقعی یعنی مردم می‌رسد؟

قرعه کشی خودرو سیاستی بی فایده است

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به خبرنگار نجوا خبر گفت: برگزاری قرعه کشی خودرو، چه با یک شرط و چه با شرایط بیشتر یک سیاست کلیشه‌ای و بی فایده است.

وی ادامه داد: توصیه من به دست اندرکاران و تصمیم گیران کشور این است که به جای انجام دادن این سیاست های کلیشه‌ای و بی فایده که تنها به التهاب بازار و نوسان قیمت‌ها دامن می‌زند، در سیاست های کلان کشور تجدید نظر کنند تا همه بازارها ازجمله خودرو شاهد جهش قیمتی نباشند.

دلالان پای ثابت قرعه کشی های ایران خودرو

این کارشناس صنعت خودرو گفت: قرعه کشی خودرو در اصل به این معناست که تقاضا برای یک خودرو به حدی زیاد است که باید کمبود تولید را با قرعه کشی جبران کنیم.

صدرایی با اشاره به اینکه برگزاری قرعه کشی خودرو خود بازار سیاه ایجاد کرده و موجب فروش کد ملی شده، ادامه داد: این کار موجب ایجاد بازارهای موازی شده و در واقع، دست باندهای فساد، دلال و مافیا را بیشتر و بیشتر باز کرده است.

هجوم مردم به بازار خودرو

این کارشناس صنعت خودرو به نجوا خبر گفت: از قدیم می‌گویند «آزموده را دوباره آزمودن خطاست.» بنابراین دوباره وارد این فضای قرعه کشی شدن، فروش خودرو در بورس و اختراع و ابداعات عجیبی که در حوزه فروش خودرو انجام می‌شود فایده‌ای ندارد، بلکه مسئله و چالش اصلی در بحث کلان و اقتصاد کشور است.

صدرایی با اشاره به افزایش لحظه‌ای قیمت دلار و ارز در کشور ادامه داد: وقتی قیمت ارز هر روز و به عبارتی هر دقیقه تغییر پیدا می‌کند، به تبع پارامترهای اقتصادی کشور در حال تغییر است و ارزش پولی ملی دائما پایین می‌آید و چه بخواهیم و چه نخواهیم مردم، ریال بی ارزش خود را که واقعا بی‌ارزش ترین چیز ممکن است، به کالا تبدیل می‌کنند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند و دم دستی ترین کالا خودرو است.

تولید خودرو در کشور پاسخ‌گوی تقاضا نیست

این کارشناس صنعت خودرو درباره آمار بالای متقاضیان ثبت نام خودروهای داخلی، با اشاره به آخرین قرعه کشی ایران خودرو در اواخر هفته گذشته، گفت: بیش از ۱۰ میلیون نفر برای ۲۰ هزار دستگاه خودروی ایران خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و این همان موضوعی است که ما منتقدان و کارشناسان بازار خودرو به آن انتقاد داریم.

صدرایی ادامه داد: حتی اگر فرض کنیم تمام ثبت‌نام کنندگان متقاضی واقعی خودرو نباشند، دست کم حدود سه میلیون از این رقم تقاضای واقعی و نیاز بازار است. عرضه ۲۰ هزار خودرو برای بازاری که سه میلیون متقاضی دارد، نشان دهنده ضعف شدید در مدیریت است.

نسخه غلط برای صنعت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: وضعیت فعلی تولید خودرو با فرمول‌هایی همچون عرضه در بورس و قرعه کشی اصلاح نخواهد شد؛ این اقدامات صرفاً به آزاد کردن قیمت‌ها منجر می‌شود.

صدرایی در مورد عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: عرضه در بورس به معنای مزایده و مزایده به معنای گران‌فروشی است و همانطور که می‌بینید پس از عرضه خودرو در بورس، شاهد افزایش قیمت‌ خودرو در بازار بوده‌ایم.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15335

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب