یک اقتصاددان در گفتگو با نجوا خبر مطرح کرد؛

بازار الاکلنگی/ آقای فرزین دلار ۴۴ هزار تومانی هنر نیست!

بازار الاکلنگی/ آقای فرزین دلار ۴۴ هزار تومانی هنر نیست!
آلبرت بغزیان، اقتصاددان با بیان اینکه هیچ کدام از اقدامات بانک مرکزی نمی تواند قیمت دلار را کنترل کند، گفت: سیاست جدید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر به رسمیت شناختن نرخ دلار بازار آزاد تنها چند صباحی قیمت دلار را کاهشی کرده و بعد از چند روز قیمت دلار دوباره افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر؛ بانک مرکزی در اولین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ تصمیم خود را برای ورود به معاملات ارزی غیر‌رسمی عملیاتی کرد. یعنی ابتدا با حذف معاملات توافقی، قیمت دلار بازار متشکل را به نرخ بازار آزاد نزدیک کرد. با عملیاتی کردن این مسئله، در نخستین واکنش بازار به این حرکت بانک مرکزی، نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی افت چشمگیری را کرد و از کانال ۴۴ هزار تومانی به کانال ۴۲ هزار تومانی ریزش کرد.

یکی از نکات مهم بازار امروز دلار و ارز، نزدیک شدن نرخ دلار رسمی و آزاد به یکدیگر بود. این در حالی است که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی از ادامه مداخله در بازار ارز خبر داد و در توییتی نوشت: ما یک روز خوب، یک روز معمولی و یک روز ناپایدار را در عملیات احیای ثبات قیمت ارز گذراندیم. وی در ادامه عنوان کرد، در فرصت آخر هفته، تیم بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ سازی خود ادامه خواهد داد.

اما سؤال اصلی این است که قیمت دلار با عملیات جدید احیای ارزی بانک مرکزی به کدام سمت و سو می‌رود؟

قیمت دلار الاکلنگی شد

یک اقتصاددان در این رابطه به نجوا خبر می‌گوید: از نگاه برخی فعالان، رئیس کل بانک مرکزی به برخی معامله گران ارزی چنین پیامی را مخابره کرده است که بازارساز از ابتدای هفته با جدیت بیشتری در بازار آزاد مداخله خواهد کرد.

آلبرت بغزیان ادامه داد: البته قیمت دلار و ارز با این سیاست البته تنها یکی، دو روز کاهش پیدا کرد؛ ولی در حال حاضر قیمت ارز دوباره در مسیر قبل خود حرکت کرده و به کانال ۴۴ هزار تومان برگشته است که پیش از این هم این نرخ‌ها را به خود دیده بود.

فرزین راه همتی را می‌رود؟

این اقتصاددان با بیان اینکه بانک مرکزی ذخایر ارزی خود را برای روز مبادا نگه داشته است، گفت: به فرض که بانک مرکزی ذخایر ارزی فراوانی داشته باشد ولی چون نمی‌دانند در آینده چه وضعیت ارزی خواهیم داشت نمی‌توانند آن را به اصطلاح «خیرات» کنند.

بغزیان ادامه داد: فرزین همان راه همتی را می‌رود. یعنی راهی که اسمش مهار اسب سرکش بود. یعنی با سرعت به اسبی که افسارش در رفته است نزدیک شوی، بعد به آن افسار بزنی، در وقت مناسب مهارش کنی و برگردی. این مسیر گرچه مسیر بدی نیست اما موفق نخواهد بود.

آقای فرزین دلار ۴۴ هزار تومانی هنر نیست!

این اقتصاددان با اشاره به سیاست تک نرخی کردن ارز گفت: خیلی از اقتصاددانان هم طرفدار تک نرخی کردن قیمت ارز هستند و می‌گویند این کار یک قدم به سمت تک نرخی کردن ارز است اما از نظر من، تک نرخی کردن ارز در این شرایط یعنی گران کردن رسمی نرخ ارز یا پذیرفتن قیمت بازار آزاد به صورت آرام که سودش تنها به جیب دولت می‌رود و نه مردم.

بغزیان ادامه داد: اگر قیمت دلار روی همین رقم یعنی سطوح ۴۴ هزار تومانی بماند که بانک مرکزی هنر نکرده است.

افزایش تقاضای جدید در بازار ارز

بغزیان با بیان اینکه به نظر می‌رسد بانک مرکزی درصدد کاستن از هیجان تقاضا برای دلار است، ادامه داد: بانک مرکزی می‌خواهد از هیجان تقاضا برای دلار بکاهد اما هرچند موفق شود تا مدتی قیمت دلار افزایشی نشود ولی در طولانی مدت موفق نخواهد بود چون قیمت ارز تحت تأثیر فشار روانی و استمرار تحریم‌ها افزایشی است. به خصوص مسئله آذربایجان و ایجاد تنش های جدید بین‌المللی دوباره جو روانی را افزایش داده و دوباره مردم به سمت خرید ارز می‌روند. بنابراین از یک طرف تحریم‌ها حل نشده و از طرف دیگر هر روز تنش بین‌المللی جدیدی ایجاد می‌شود که این مسائل مرتبا می‌تواند زیر قیمت ارز فنر بگذارد و مرتب آن را افزایشی کند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15495

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب