موافقت نمایندگان با کلیات اصلاح انتخابات مجلس/شرایط جدید برای کاندیداتوری

موافقت نمایندگان با کلیات  اصلاح انتخابات مجلس/شرایط جدید برای کاندیداتوری
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح انتخابات مجلس موافقت کردند.

به گزارش نجواخبر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروزیکشنبه (9 بهمن) مجلس با کلیات طرح اصلاح انتخابات مجلس با 146 رأی موافق و 59 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع موافقت کردند.

پیش تر محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین روند بررسی طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجلس، اظهار داشت: بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در دستور کار جلسه اخیر کمیسیون قرار داشت که با مصوبه اعضا، اصلاحاتی در این طرح صورت گرفت.

وی یادآور شد:کلیات طرح مذکور در جلسه علنی رد شده بود که با استفاده از ظرفیت ماده 130 آیین‌نامه داخلی مجلس و بنا به درخواست 50 نماینده، طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات مجلس، مجدد به کمیسیون شوراها ارجاع داده شده بود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس درباره تغییرات طرح اصلاح مفادی از طرح انتخابات مجلس، گفت: در این جلسه برخی پیشنهادات تصویب شد که بیشتر ویرایشی و اصلاح ادبیات قانون‌نویسی بود.

جوکار اظهار کرد: همچنین با مصوبه اعضای کمسیون، مقرر شد استانداران، فرمانداران، شهرداران و بخشدارانی که می‌خواهند در حوزه انتخابیه‌ای که مسئول هستند، برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کاندیداتوری کنند، 6 ماه پیش از ثبت‌نام اولیه از سمت خود استعفا دهند. همچنین اگر شخصی در پیش‌ثبت‌نام، نام‌نویسی نکند نمی‌تواند در ثبت‌نام اصلی اعلام کاندیداتوری کند.

وی بیان کرد:‌ یکی از مواردی که با مصوبه اعضا کمیسیون از طرح مذکور حذف شد، موضوع علی البدل بود که برای نمایندگان در نظر گرفته شده بود. با این شیوه انتخابات میان دوره‌ای مجلس حذف می‌شد، اما با موافقت اعضا طبق روال گذشته مجددا انتخابات میان دوره‌ای بر قرار خواهد شد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به مهم‌ترین مصوبه اعضای کمیسیون شوراها گفت: در این جلسه با موافقت اعضا انتخابات تناسبی از طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات مجلس حذف شد و قرار شد که این موضوع به صورت طرحی مجزا در کمیسیون مطرح و ارزیابی شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15523

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب