عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با نجوا خبر:

از «خاندوزی» تا «ساداتی نژاد»؛ کدامیک از وزرای دولت سیزدهم باید پاسخگو باشند؟

از «خاندوزی» تا «ساداتی نژاد»؛ کدامیک از وزرای دولت سیزدهم باید پاسخگو باشند؟
احسان ارکانی گفت: آیا گرانی‌های سرسام‌آور و مشکلات آن اهمیت دارد یا طرح سؤال از وزیر ورزش و جوانان؟ در حالی که باید از وزرای اقتصاد و جهادکشاورزی سؤال و احتمالاً استیضاح شوند تا در مقابل مردم پاسخ‌گو باشند، به سراغ وزرایی می‌روند که عملکردشان هیچ تأثیری در سفره‌های خالی مردم ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از به کار گیری نمایندگان مجلس در کابینه، به خبرنگار نجوا خبر گفت: دولت سیزدهم نیز با جذب نمایندگان مجلس سعی دارد ظرفیت نظارت و بازخواست مجلس را بی‌اثر کند.

احسان ارکانی با ابراز تأسف از رفتارهایی که باعث تضعیف مجلس شورای اسلامی می‌شود گفت: متأسفانه این به یک روال عادی و البته خطرناک تبدیل شده که روسای جمهور، وزرا و تعدادی از تیم کابینه خود را از بین نمایندگان مجلس بر می‌گزینند.

وی با هشدار نسبت به اینکه روسای جمهور با در اختیار گرفتن نمایندگان مجلس، ابزار نظارت مجلس را تضعیف می‌کنند گفت: هر نماینده‌ای که جذب دولت می‌شود، از دوستی‌هایی که با نمایندگان در دوره نمایندگی داشته، سوءاستفاده می‌کند و به لابی می‌پردازد.

نماینده نیشابور با انتقاد از اینکه به کارگیری نمایندگان در کابینه، فشار نظارتی مجلس بر دولت را کمرنگ کند گفت: متأسفانه در تمامی دولت‌ها از نمایندگان مجلس دعوت به همکاری شده و بررسی این رویکرد نشان می‌دهد که هرگاه و هرچقدر بیشتر دولت‌ها تحت فشار بوده‌اند، نمایندگان بیشتری را جذب کابینه کرده‌اند.

وی با یادآوری اینکه جذب نمایندگان در کابینه دولت سیزدهم نیز صورت گرفته است گفت: احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد و سیدجواد ساداتی نژاد به عنوان وزیر کشاورزی هر دو نماینده مجلس بوده‌اند و اکنون در مدیریتِ دو وزارتخانه پرچالش بکار گرفته شده‌اند.

ارکانی با اشاره به بحران‌هایی که در نتیجه سوءمدیریت در وزارت اقتصاد ایجاد شده گفت: بازار دلار آشفته است و پول ملی دایم در حال بی‌ارزش شدن است، سکه در مسیر گرانی گام برمی دارد و رکورد زنی کرده است، بانک‌ها بابت قوانین مصوب همچون طرح جهش مسکن و ازدواج، تسهیلات تکلیف شده را نمی‌پردازند و خلاصه آنکه بازار اقتصاد آشفته است، اما مجلس به عنوان قوه ناظر هیچ برخوردی با وزیر اقتصاد نمی‌کند.

وی با اشاره به بحران‌های وزارت جهادکشاورزی گفت: وضعیت نامناسب نهاده‌های دامی، رشد سرسام‌آور قیمت گوشت، آشفته بازار لبنیات، وضعیت گندم و خلاصه تمامی بخشهای مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که این وزارتخانه نیز از سوءمدیریت رنج می‌برد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وضعیت آشفته اقتصادی نشان می‌دهد که مجلس شورای اسلامی باید واکنش مناسبی نشان دهد گفت: سؤال این است که چرا این دو وزیر حاشیه امن دارند و مجلس شورای اسلامی از این آقایان بازخواست نمی‌کند؟

ارکانی با اشاره به طرح سؤال از برخی وزرای کابینه گفت: آیا گرانی‌های سرسام‌آور و مشکلات آن اهمیت دارد یا طرح سؤال از وزیر ورزش و جوانان؟ در حالی که باید از وزرای اقتصاد و جهادکشاورزی سؤال و احتمالاً استیضاح شوند تا در مقابل مردم پاسخ‌گو باشند، به سراغ وزرایی می‌روند که عملکردشان هیچ تأثیری در سفره‌های خالی مردم ندارد.

وی با اعلام اینکه خاندوزی و ساداتی نژاد دوستی‌های خوبی با سایر نمایندگان دارند گفت: در شرایطی که رابطه جای ظابطه را گرفته، اگر نظارت مجلس جدی هم شود، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

نماینده نیشابور در خصوص جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد که از سوی آصفری نماینده اراک صورت می‌گیرد گفت: اول باید استیضاح از سوی هیئت رئیسه به جریان بیفتد که همین امر در هاله‌ای از ابهام است و اگر هم استیضاح خاندوزی از این مانع بزرگ عبور کند، این احتمال وجود دارد که استیضاح تحت تأثیر دوستی‌ها رأی نیاورد و منافع مردم قربانی رفاقت‌ها شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15664

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.