یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با نجوا خبر مطرح کرد؛

اجرای صوری «طرح کالابرگ» کمکی به معیشت نمی‌کند/ یارانه‌ای که آب رفت!

اجرای صوری «طرح کالابرگ» کمکی به معیشت نمی‌کند/ یارانه‌ای که آب رفت!
کامران ندری با بیان اینکه طرح فعلی کالابرگ با طرح اصلی کالابرگ مصوب در سال گذشته در مجلس متفاوت است، گفت: اجرای طرح کالابرگ الکترونیک دیگر جوابگوی نیاز‌های معیشتی مردم نیست.

به گزارش نجوا خبر، بعد از کش و قوس مجلس و دولت در مورد اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، بالاخره این طرح در استان هرمزگان و تنها در چند شهرستان این استان اجرایی شده است. این در حالی است که روز گذشته سه استان دیگر نیز شاهد اجرای آزمایشی این طرح بودند.

به گزارش نجوا خبر، وزیر اقتصاد در نشست خبری روز گذشته خود در مورد اجرای این طرح جزئیاتی را فاش کرد که نشان می‌دهد اجرای طرح فعلی با طرح اولیه کوپن الکترونیکی متفاوت است.

اما و اگرهای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۷ دی ماه بود که در جلسه هیئت دولت گفت که وزارت تعاون با همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت صمت سامانه‌ای طراحی کرده که در چند شهرستان استان هرمزگان در حال اجرا شدن است. وی همچنین در رابطه با جزئیات این طرح گفته حدود ۱۱ قلم کالا پیش‌بینی شده که هر فرد می‌تواند با تمام یارانه‌اش برنج یا کالا‌های پروتئینی بخرد.

طرح کالابرگ الکترونیک برای جبران تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی تصویب شد، اما در اصل می‌بایست نه تنها باید تبعات حذف این ارز را جبران کند، بلکه باید میزان افزایش افسارگسیخته نرخ دلار را نیز پوشش دهد. در حالی که هیچ کدام از این دو هدف را سرلوحه خود قرار نداده است. اما سؤال اصلی این است که آیا اجرای این طرح در شکل جدید، کمکی به حل مشکلات معیشتی مردم می‌کند؟

بازگشت به دوران کوپن پس از ۴۰ سال

کامران ندری در پاسخ به این سؤال نجوا خبر گفت: وزیر اقتصاد در نشست خبری اعلام کرده که «منابع طرح کالابرگ از طریق نظام یارانه که ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است تأمین خواهد شد». این سخن یعنی در واقع مبلغ اعتبار طرح کالابرگ همین ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان است که تنها نحوه تخصیص آن فرق کرده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه این نکته راز کلیدی پذیرش اجرای طرح کالابرگ توسط دولت است، ادامه داد: پس از کش و قوس مجلس و دولت همین عامل موجب شده دولت اجرای طرح کالابرگ را بپذیرد. طرح کنونی کالابرگ با شکل کنونی به نوعی سرکاری است و هیچ تفاوتی با پرداخت نقدی یارانه ندارد.

یارانه‌ای که آب رفت

این اقتصاددان با اشاره به اینکه مقصود از اجرای کالابرگ و تصویب آن توسط مجلس جبران مابه‌التفاوت قیمت‌ کالاهای اساسی مردم از شهریور ۱۴۰۰ بود، گفت: مثلا هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی در شهریور ۱۴۰۰، ۵۳ هزار تومان قیمت داشت که قرار بود هر شانه تخم مرغ به این قیمت به دست مردم برسد یعنی دولت برای هر فرد باید ۲۲ هزار تومان یارانه تخم مرغ می‌داد.

ندری ادامه داد: اکنون، اما هر شانه تخم مرغ در سوپرمارکت‌ها امروز تا ۱۲۰ هزار تومان بالا رفته و دولت باید طبق قانون کالابرگ برای هر شانه تخم مرغ حدود ۶۷ هزار تومان یارانه بدهد. اما دولت بدون توجه به افزایش قیمت‌ها در چند ماه اخیر همان یارانه ۳۰۰ هزار تومانی را در طرح کالابرگ اجرا خواهد کرد تا بدین ترتیب قانون مجلس را به شکل صوری اجرا کند.

منابع تأمین طرح کالابرگ الکترونیکی

این اقتصاددان با بیان اینکه با اجرای کنونی طرح کالابرگ الکترونیکی، مردم ترجیح می‌دهند همان مبلغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی یارانه نقدی را دریافت کنند، گفت: زیرا با دریافت این مبلغ می‌توانند هر کالایی را نیاز دارند و با هر وزنی، تهیه کنند در حالی که کالابرگ الکترونیکی تنها برای چند قلم کالای اساسی مشخص قابل دریافت است.

ندری با اشاره به اینکه اگر دولت ملزم می‌شد مابه‌التفاوت قیمت کالاهای اساسی از شهریور ۱۴۰۰ تا به امروز را به مردم بپردازد، با کمبود منابع روبه‌رو می‌شد، گفت: همین عامل موجب شده دولت اجرای طرح کوپن الکترونیکی را بپذیرد. این در حالی است که اجرای این طرح به شکل فعلی سودی به حال مردم نخواهد داشت و تنها دولت به شکل ماهرانه از اجرای این طرح شانه خالی می‌کند.

سود اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در جیب فروشگاه‌ها

این اقتصاددان معتقد است: اجرای طرح کالابرگ به شکل کنونی و یارانه نقدی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

ندری با بیان اینکه با توجه به بدون تغییر ماندن مبلغ اعتبار یارانه در طرح کالابرگ پیش‌بینی می‌شود که استقبال از این طرح توسط مردم بسیار ناچیز باشد، ادامه داد: تفاوت بنیادی بین یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی و طرح کالابرگ وجود ندارد، تنها تفاوت آن این است که فروشگاه‌های مشخصی برای اجرای این طرح داوطلب خواهند شد که احتمالا بتوانند درآمد بیشتری از قبل این طرح کسب کنند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15789

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب