یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با «نجوا خبر»:

ریزش سنگین قیمت دلار در راه است؟/ تاثیر آزادسازی 6 میلیارد دلارِ بلوکه شده

ریزش سنگین قیمت دلار در راه است؟/ تاثیر آزادسازی 6 میلیارد دلارِ بلوکه شده
برگ ریزان دلار به گفته برخی کارشناسان اقتصادی در حالی در راه است که هادی حق شناس معتقد است 6 میلیارد دلار نسبت به ظرفیت اقتصاد ایران مبلغ قابل‌توجهی نیست که تصور شود با آزادسازی آن، اتفاق خاصی در اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.

به گزارش نجوا خبر؛ رئیس کل بانک مرکزی در حالی خبر از آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی داد که برخی کارشناسان، این خبر را نویدی برای روزهای بهتر در اقتصاد کشور می‌دانند زیرا با دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی، دست این بانک برای مدیریت بازار ارز بازتر می‌شود؛ هرچند این مسئله قابل کتمان نیست؛ اما این موضوع از چند جنبه قابل بررسی است که در گفت‌وگو با هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی به تشریح این موضوع می‌پردازیم.

ریزش قیمت دلار دور است یا نزدیک؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ثمره آزادسازی دلارهای بلوکه شده در کره جنوبی، دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی است، به «نجوا خبر» گفت: مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی نیازمند منابع فراوان ارز است؛ اما این در حالی است که ۶ میلیارد دلار مبلغ زیادی نیست.

حق‌شناس افزود: این مبلغ معادل ۱.۵ ماه معاملات نیمایی یا ۶۰۰ روز معاملات توافقی دلار است. بنابراین هرچند بازار نقدی ارز ایران به سرعت به این خبر واکنش نشان داده؛ اما تأثیر آن به سرعت تخلیه خواهد شد.

دلارهایی که نیامده، رفت

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این پول به صورت نقدی وارد چرخه اقتصاد کشور نمی‌شود، گفت: بنابراین بازار نقدی دلار تأثیر چشمگیری از آن نخواهد گرفت.

حق‌شناس ادامه داد: بخشی از دلارهای بلوکه شده در عراق صرف پرداخت بدهی ایران جهت خرید گاز از ترکمنستان شد و بخشی دیگر صرف هزینه‌های ارزی حجاج. در ادامه باقی مانده منابع عراق، به خرید کالاهای اساسی یا دارو منتهی خواهد شد.

آزادسازی دلارهای ایران پس از توافق ایران و عراق

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تا زمانی که تحریم‌ها سر جای خود باشد تغییر زیادی در روابط بانکی و تجاری ما با کشورهای دیگر ایجاد نخواهد شد، گفت: تحریم سد راه تأمین فناوری‌های و تکنولوژی جدید برای صنعت، تقویت صنعت هوایی، یا بهبود سایر صنایع و… شده است.

حق‌شناس اذعان کرد: با وجود همین منافذ محدود مثل آزادسازی منابع باید از توافق موقت استقبال کرد.

رقم نه چندان بزرگ دلارهای بلوکه شده

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اخبار مرتبط با آزادسازی ۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران از سوی کره جنوبی، این عدد را برای اقتصاد ۸۶ میلیون نفری ایران رقم چندانی ندانست که بخواهیم برآوردی از تأثیر آن بر نرخ دلار و اقتصاد داشته باشیم.

حق‌شناس افزود: در عراق، تقریبا هر ماه نزدیک به ۸ میلیارد دلار صادرات نفتی صورت می‌گیرد که در مقایسه با منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی مبلغ زیادی نیست. این در حالی است که خبر آزادسازی این دلارها خیلی وقت است آمده و تأثیر خود را در بازار پیشخور کرده است. از طرفی، رقم ۷ میلیارد دلار برای بهبود شرایط ایران بسیار ناچیز نشان است.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/161063

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب