ظرفیت سینما در توسعه‌ی گردشگری

ظرفیت سینما در توسعه‌ی گردشگری
علیرضا تابش گفت: تعداد فراوان آثار تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و جهانی و همچنین جوایز و افتخارات پرشمار بین‌المللی سینمای ایران، تأییدکننده توان شگرف ایران در پیوند زدن سینما، میراث‌ فرهنگی و گردشگری است.

به گزارش نجوا خبر، دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی به «ایسنا» بیان کرد: این رویداد همچون سال گذشته در سه بخش «سینما»، «تلویزیون و رادیو» و «هنرهای نمایشی»، آثار هنرمندان سینما، رادیو تلویزیون و تئاتر را پذیرش می‌کند، با این تفاوت که امسال در دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، فیلم‌نامه‌نویسان و نمایش‌نامه‌نویسان نیز می‌توانند آثار مکتوب خود را با موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی برای این جشنواره ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت متون سینمایی و نمایشی برای انتقال هنرمندانه، ثبت و ماندگاری مفاهیم ارزشمند میراث فرهنگی، در فراخوان امسال جشنواره، فیلم‌نامه و نمایش‌نامه نیز افزوده شد، همچنین آثار سینمای داستانی، مستند، فیلم کوتاه، پویانمایی و عروسکی در بخش سینمایی این جشنواره پذیرش می‌شود. در بخش تلویزیون و رادیو این جشنواره آثار داستانی، سریال، نمایش خانگی، مستند، پویانمایی و عروسکی، ترکیبی، گفت‌وگو و میزگرد، گزارش خبری، نماهنگ، پادکست، مستند رادیویی و نمایش رادیویی نیز پذیرش می‌شود. هنرمندان عرصه سینما، رادیو و تلویزیون و هنرهای نمایشی در سراسر کشور می‌توانند آثار مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری و آداب و رسوم اقوام ایرانی را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

تابش خاطرنشان کرد: سینمای ایران با بیش از ۱۲۰ سال قدمت، در معرفی شایسته زیبایی‌ها، هنرها، صنایع‌دستی، سنت‌ها و فرهنگ مهمان‌نوازی ایرانیان رسانه مهمی بوده اما سهم میراث پر افتخار فرهنگی کشورمان در رسانه‌های دیداری و شنیدار به‌خصوص سینما، باید سهمی بیشتر باشد، چرا که می‌توان بیش از این «هویت ملی و بومی» را در سینما منعکس کرد. تعداد فراوان آثار تاریخی ثبت ‌شده در فهرست آثار ملی و جهانی و همچنین جوایز و افتخارات پرشمار بین‌المللی سینمای ایران، تأییدکننده توان شگرف ایران در پیوند زدن سینما، میراث‌فرهنگی و گردشگری است.

وی افزود: با توجه به اهمیت تأثیر تولیدات رسانه‌ای در برند یک کشور، سینما بر هویت برند ایران تأثیر مثبتی گذاشته است. اینها تنها گوشه‌ای از خدمات سینما در هویت‌سازی برای برند ایران هستند که تنها به بالاآمدن جایگاه نام ایران در عرصه‌های بین‌المللی اشاره دارد و مستقیما به موضوع گردشگری نمی‌پردازد. ظرفیت فیلم و سینما برای توسعه گردشگری به مراتب بیش از این است و به شکل‌های مختلف می‌توان به ظرفیت سینما و تلویزیون برای معرفی شایسته تاریخ و تمدن ایران و توسعه صنعت گردشگری کشور توجه کرد.

دبیر جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی اظهارکرد: نقش و سهم سینما در معرفی شایسته زیبایی‌ها، هنرهای سنتی، صنایع دستی، سنن و فرهنگ مهمان‌نوازی ایرانیان، مفاخر، اماکن تاریخی و… باید بیش از این باشد و ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی با موضوعات تاریخی و قصه‌های جذاب از مقاصد گردشگری و رسوم ایرانیان، اثربخش و شورآفرین خواهد بود. در این راه نگاه به اقتباس برای ساخت آثار تاریخی پرمخاطب، ضروری است.

وی تاکید کرد: ما در جشنواره میراث فرهنگی با کمک هنرمندان و سینماگران، پژوهشگران و میراث‌بانان ایران، به‌دنبال ارتقای «سواد میراث فرهنگی» در جامعه هستیم، فیلم و سینما یکی از ابزارهای مهم ارتقای سواد میراثی است، ایران بزرگ با تنوع قومی و فرهنگی که دارد، فیلم‌سازان و فیلم‌نامه‌نویسان خلاقی هم دارد که هنرشان می‌تواند روایتی خلاقانه از هویت بومی و ملی باشد.

دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی که از ٢٨ آبان تا ٣ آذر ١۴٠٢ در استان قزوین برگزار خواهد شد، شامل بخش‌های رادیویی، تلویزیونی، سینمایی، ️هنرهای رایانه‌ای ترکیبی، ️هنرهای اجرایی و نمایشی و نیزکتاب و رساله‌ دانشگاهی است و عموم هنرمندان و صاحبان آثار از سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به تارنمای جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی به نشانی ‌ ch-festival.mcth.ir اطلاعات بیشتری دریافت کنند و تا ۱۵ مهر آثار خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/161070

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب