رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت در گفتگو با نجوا خبر:

کدام سرطان در ایران شایع‌تر است؟/ رفتارها و الگوی غذایی‌مان را اصلاح کنیم

کدام سرطان در ایران شایع‌تر است؟/ رفتارها و الگوی غذایی‌مان را اصلاح کنیم
رییس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت درباره شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش توضیحاتی ارائه کرد.

کامران لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار نجوا خبر درباره بیماری‌های دستگاه گوارش گفت: ما با دو دسته از بیماری‌های گوارشی روبه‌رو هستیم بیماری‌های خوش‌خیم و بیماری‌های بدخیم؛ تواتر و بروزِ بیماری‌های خوش‌خیم در جامعه بسیار بیشتر است. اما بیماری‌های بدخیم اگرچه تواتر کمتری در جامعه دارند ولی در امید به زندگی افراد تأثیرگذار هستند.
وی ادامه داد: در مورد بیماری‌های خوش‌خیم که در بیماری‌های دستگاه گوارش با آن روبه‌رو هستیم، شایع‌ترین آن بیماری ریفلاکس است و بعد از آن اختلالات حرکتی دستگاه گوارش است که در رأس آن بیماری روده تحریک‌پذیر قرار دارد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت تصریح کرد: در بیماری‌های کبد خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر از جمله واکسیناسیون هپاتیتB که از سال ۱۳۷۱ به مرور انجام شده و همچنین واکسیناسیون ۱۷ ساله‌ها که در دهه ۸۰ انجام شد، وضعیت مطلوبی پیدا کردیم و از یک کشوری که شیوع متوسط داشت به کشوری با شیوع کم این بیماری تبدیل شدیم.
لنکرانی درباره بیماری هپاتیت C گفت: در مورد هپاتیت C که بیماری گروه‌های خاص در کشورمان بود با حمایت وزارت بهداشت، درمان مناسب به این بیماران ارائه شده است. شیوع هپاتیتC که زمانی در بین بیماران هموفیلی بیش از ۵۰ درصد بود الان به کمتر از ۵۰ نفر رسیده است و همچنین در بین بیماران تالاسمی از شیوع بالای ۲۰ درصد برخوردار بودیم که در حال حاضر کاهش چشمگیری پیدا کرده و تعدادشان به کمتر از ۵۰ نفر در کشور رسیده است.
وی با بیان اینکه در بیماری‌های کبدی ما با یک افزایش کبد چرب روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: این بیماری متأسفانه در برخی از مواقع همراه با مصرف الکل است یعنی ما هم کبد چرب غیرالکلی داریم و هم کبد چرب الکلی.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت با بیان اینکه عمده بیماری‌های خوش‌خیم دستگاه گوارش برمی‌گردد به رفتارها و عادات غذایی ما؛ افزود: مصرف بیشتر نوشابه‌های گازدار، غذاهای چرب و آنچه که به عنوان فست‌فود می‌شناسیم ارتباط تنگاتنگی با ریفلاکس داشته است. افزایش چاقی نیز ارتباط تنگاتنگی با ریفلاکس دارد و همچنین کبد چرب نیز با چاقی و افزایش وزن و عادات بد غذایی همراه است. اگر بخواهیم درباره پیشگیری از بیماری‌های خوش‌خیم دستگاه گوارش صحبت کنیم عمده آن باز می‌گردد به بهبود الگوی مصرف غذا، ورزش، کاهش وزن، قطع مصرف دخانیات، قطع مصرف الکل و در واقع یک زندگی سالم.
لنکرانی درباره بیماری‌های بدخیم گفت: در مورد بیماری‌های بدخیم نیز شرایط ممکن است مقداری پیچیده‌تر باشد. در بین علل مرگ ناشی از سرطان در کشورمان شایع‌ترین علت، مرگ ناشی از سرطان معده است و رتبه سوم مرگ ناشی از سرطان متعلق به سرطان کبد است و رتبه هشتم نیز متعلق به سرطان روده بزرگ است.
وی با بیان اینکه روند این بیماری‌ها در کشور ما تغییر پیدا کرده است، گفت: به طور مثال سرطان معده که در واقع یک سرطان پر تأثیر از نظر میزان مرگ است نوع آن در حال تغییر است. در گذشته این سرطان مربوط به عفونت با هلیکوباکتر بود البته هنوز هم بیشترین سرطان‌های معده ارتباط با این نوع عفونت دارد اما نوع دیگری از سرطان معده در نبود هلیکوباکتر اتفاق می‌افتد و تأثیر عوامل دیگری مانند چاقی، مصرف دخانیات و مصرف الکل رو به افزایش داشته است به ویژه برخی از گزارش‌ها هم در کشور ما و هم در جوامع غربی مانند آمریکا نشان دهنده این است که ما با یک قله کوچکتری از سرطان معده در خانم‌های میان‌سال روبه‌رو هستیم که برخی آن را به علت حساس بودن زنان به عوامل خطر محیطی می‌دانند.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت ادامه داد: مثلا اگر خانمی سیگار بکشد یا الکل مصرف کند یا با آلودگی‌های محیطی که برخی از آن‌ها به مواد آرایشی باز می‌گردد مواجهه داشته باشد بدنش در برابر این‌ها حساس‌تر است.
لنکرانی همچنین درباره سرطان کبد گفت: در باره سرطان کبد نیز یک روند افزاینده‌ داریم که بخشی از آن مرتبط با چاقی و مصرف الکل است و این هشداری است که ما بتوانیم اصلاحات را در الگوی غذایی و الگوی زندگی ایجاد کنیم. کاهش وزن بسیار مهم است. سرطان روده بزرگ با کم‌مصرفی فیبر و بیش‌مصرفی چربی‌های مضر و مصرف بیشتر مواد آلوده کننده‌ای که ممکن است در محیط وجود داشته باشد، مرتبط است که بدون شک می‌توان با اصلاح مصرف غذایی پیشگیری کرد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/161180

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.