​کیش، مقصدی ایمن برای مسافران

​کیش، مقصدی ایمن برای مسافران
حتی در جزیره کیش نیز موتورسواران حادثه می‌آفرینند. کیش را همگان به تصادفات کم و خیابان های امن می شناسند اما موتورهای شارژی دردسر جدید این جزیره است. البته در سال جاری سرقت ها به شدت کاهش یافته و امنیت شهروندان بیشتر شده است. جزیره بدون چراغ قرمز و با بومیانی که خود را مکلف به رعایت قوانین می دانند، نسبت به دیگر نقاط کشور حوادث و تخلفات کمتری دارد و یکی از مقاصد ایمن برای مسافران است.

به گزارش نجوا خبر، سرهنگ علی اصغر جمالی، فرمانده نیروی انتظامی و پایگاه دریابانی کیش گفت: هفته انتظامی را از 13 تا 19 مهرماه با شعار شهروند قانون مدار، پلیس خدمتگذار برگزار می‌کنیم. برای شهروند بودن و شهروندی لازم است که چند مؤلفه برای آن وجود دارد. اولین مؤلفه برای شهروندان آگاهی است. شهروند باید قوانین را بشناسد، حقوق خود، دیگران وقوانین جاری را بشناسد و فردی مطلع و آگاه باشد.

او افزود: مسئولیت پذیری مؤلفه بعدی است. فردی که در جامعه از حقوق خود و دیگران دفاع کند باید مسئولیت پذیر باشد. اگر قوانین را بشناسیم اما به آن‌ها عمل نکنیم چه مسئولیتی را پذیرفته ایم؟ آیا جامعه می‌تواند در مسیری که تعیین شده حرکت کند؟ اگر قرار است قانونی اجرا شود باید آحاد جامعه قوانین را رعایت کنند.

جمالی گفت: مؤلفه دیگر فعال بودن است. علاوه بر آگاهی و مسئولیت پذیری باید فعال و مطالبه گر باشیم، باید قوانین اجتماعی را از دیگران مطالبه کنیم. یکی از موضوعات امر به معروف و نهی از منکر در عفاف و حجاب است. همچنین قانون مداری اصل مهمی است، جامعه قانونمند پیشرفته بوده و در آن حقوق اجتماعی به خوبی رعایت می‌شود. اگر شهروندان قانون مدار باشند، وظایف پلیس به حداقل می‌رسد و پلیس می‌تواند به سایر حوزه‌ها توجه کند.

او افزود: در 6 ماهه ابتدایی سال، 378 طرح پلیس اجتماعی در سطح جزیره کیش اجرا شده است. نتیجه آنکه در سه ماهه دوم سال سرقت در کیش 40 درصد کاهش یافت. تمرکز برروی کشف سرقت‌ها و اقدامات مقتضی موجب شد کشف سرقت‌ها 104 درصد رشد کرده و میزان دستگیری‌ها نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است.

جمالی گفت: مشکلات مادی موجب شده مردم به سرقت روی آورند تا مشکلات مالی خود را رفع کنند. در زمینه جرایم مربوط به مواد مخدر، 56 طرح برای مقابله با قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر اجرا شد که منجر به افزایش 59 درصدی کشفیات شد. از جمله اقدامات انجام شده مقابله با خرده فروشی در پاساژها، پارک‌ها و ارجاع معتادان به مراکز درمانی بوده است. این اقدامات به طور مستمر ادامه خواهد داشت.

موتورهای شارژی و افزایش تصادفات

جمالی گفت: در حوزه راهنمایی و رانندگی نیز، نظم و امنیت رانندگی از شاخصه‌های مهم جزیره کیش است. اما با ورود موتورهای شارژی به کیش، میزان تصادفات در کیش 17 درصد افزایش داشته است. متأسفانه گرانی خودرو موجب گرایش مردم به خرید موتورهای شارژی شده است. در تصادفات تلفات جانی هم داشته‌ایم که بیشتر براثر استفاده از موتورهای شارژی رخ داده است. تصادفات ربطی به نبود چراغ قرمز در خیابان‌ها ندارد. اگر مردم به قوانین آشنایی داشته و تسلط کافی داشته باشند تصادفات مرگبار رخ نخواهد داد. قوانین حاکم بر کیش نیز قوانین جاری کشور است و تفاوتی ندارد. عنصر اصلی رعایت قوانین مردم هستند، اگر مردم قوانین را رعایت کنند، تصادفات به حداقل می‌رسد.

او افزود: در حوزه سایبری نیز میزان جرایم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است. عمده جرایم در حوزه سرقت مجازی و کلاهبرداری اینترنتی بوده اما با اقدامات همکاران 93 درصد از این جرایم کشف شده و اموال به مال باختگان بازگشته است. مردم باید نسبت به فضای مجازی حساسیت ویژه داشته باشند و سواد فضای مجازی خود را ارتقا دهند. لینک های ناشناسی که توسط پیامک‌ها ارسال می‌شود را بازنکرده و بدافزارها را نصب نکنند.

فرمانده نیروی انتظامی و پایگاه دریابانی کیش گفت: جرایم مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است. پلیس امنیت اقتصادی و آگاهی در این زمینه اقداماتی انجام داده و 200 میلیارد ریال سرقت مالی را کشف و به صاحبانش بازگردانده است.

او افزود: در حوزه دریابانی و قاچاق سوخت امسال کار انقلابی انجام شد و کشفیات سوخت نسبت به سال گذشته دوبرابر افزایش یافت. در حوزه فرآورده های شیلاتی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته دوبرابر کشفیات داشتیم. 20 هزار و 654 کیلوگرم انواع فرآورده های شیلاتی غیرمجاز صیدشده کشف و تشکیل پرونده شد. 511 هزار لیتر کشف سوخت داشته ایم.

DSCN1384

جمالی گفت: در رابطه با کشف تورهای غیرمجاز 18 هزار و181 هزار و 490 متر تور غیرمجاز کشف و ضبط شد. البته تورهای غیرمجاز در بنادر اطراف کشف شد. 47 هزار و 490مورد مراجعه حضوری به کلانتری و پلیس و دریابانی داشتیم. 5 هزار و 987 تماس عملیاتی و حضور پلیس در میدان نیز صورت گرفت. 32 هزار و 98 مشاوره و پاسخ‌گویی تلفنی 110 از دیگر اقدامات انجام شده در 6 ماهه نخست امسال بوده است. 892 مورد مشاوره حضوری نیز در کلانتری‌ها صورت گرفته است. 356 مورد حل‌وفصل شده و نیازی به مراجعه به مقامات قضائی نبوده است.

او افزود: 19 هزار و 38 مورد مراجعه مستقیم به کلانتری، به طور متوسط 102 در هرکلانتری مراجعه حضوری روزانه داشته ایم. 2 هزار و 730 پرونده قضائی تشکیل شده و به احکام قضائی 463 پرونده رسیدگی شده است. 752 مورد خدمات قضائی نیز صورت گرفته است.

جمالی با اشاره به طرح های امنیت محله محور گفت: از توان بسیج و معتمدین محله‌ها در این طرح‌ها استفاده کردیم تا مردم را در تأمین امنیت سهیم کنیم. در مناطق جرم خیز و تفرج گاه‌ها این طرح اجرایی شده و رضایت نسبی مردم را به همراه داشته است.

او افزود: 13 هزار و 566 مورد خدمات تردد مرز هوایی و دریایی و صدور و تمدید گذرنامه داشتیم. البته برای چاپ و صدور گذرنامه‌ها را به تهران ارسال می‌کنیم که طی 24 ساعت آماده شده و به کیش فرستاده می‌شود. در اربعین نیز هزار مسافر هوایی و دریایی به کیش سفر کردند. 300 مسافر هوایی و مابقی از طریق حمل‌ونقل دریایی به جزیره کیش سفر کردند.

بازدید از صنوف

جمالی گفت: 2 هزار و 180 مورد خدمات به مراکز اقامتی ارائه شده و 721 بازدید از صنوف مختلف داشتیم. در رابطه با ترافیک نیز 138 هزار و 350 مورد اعمال قانون شده است. 33 درصد افزایش اعمال قانون داشتیم. همانگونه که پیشتر اشاره شد موتورهای شارژی بیشترین مشکلات را در زمینه راهنمایی و رانندگی ایجاد کرده‌اند. 12 کارگاه تولید موتور شارژی و 67 فروشگاه موتور شارژی در کیش فعالیت می‌کنند. مگر جزیره به این کوچکی چه تعداد موتور شارژی نیاز دارد؟ نیاز جدی به ساماندهی موتورهای شارژی داریم. هیچ ایستگاهی برای اجاره موتور شارژی در جزیره فعالیت نمی‌کنند. بسیاری به طور غیرقانونی به کرایه موتورشارژی به افراد نوجوان و بدون گواهینامه می‌پردازند که همین باعث افزایش تصادفات می‌شود.

دردسرهای موتورهای شارژی

او افزود: به دلیل گرانی خودرو بسیاری برای تردد در سطح شهر از موتورهای شارژی استفاده می‌کنند. حقوقشان کفاف پرداخت کرایه تاکسی و یا خریداری خودرو را نمی‌دهد. در این میان عده‌ای منفعت طلب نیز به اجاره غیرمجاز موتورهای شارژی می‌پردازند. تاکنون 3495 موتور شارژی توقیف شده است. برای موتورهای شارژی شرط گذاشته‌ایم که اگر گواهینامه، کلاه ایمنی و بیمه نداشته باشند موتور توقیف می‌شود. این امر نیز تأثیرگذار بوده و بیشتر موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده کرده و با گواهینامه موتورهای شارژی را کرایه می‌کنند. با اینهمه مسئولیت برخورد با کرایه دهندگان برعهده شهرداری و مؤسسه ورزش است.

فرمانده نیروی انتظامی و پایگاه دریابانی کیش گفت: باید راهکارهایی در نظر گرفته شود، مثلا به کلاه ایمنی نرم افزاری وصل شود که تا موتورسوار از کلاه استفاده نکرده، موتور روشن نشود. نمی‌توانیم موتور را حذف کنیم چراکه عده‌ای از همین وسیله نقلیه امورات خود را می‌گذرانند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/161483

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.