یک عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با نجوا خبر:

در بازارِ «اجاره خانه» چه خبر است؟/ از اجاره دلاری آپارتمان تا گرانی‌های بی‌سابقه

در بازارِ «اجاره خانه» چه خبر است؟/ از اجاره دلاری آپارتمان تا گرانی‌های بی‌سابقه
نرخ اجاره بهای مسکن که هر ساله در ماه‌های پایانی سال شاهد ثبات بود، در ماه‌های اخیر نه تنها ثابت نبوده بلکه افزایش هم داشته و دلیل آن یک چیز است؛ افزایش نرخ دلار و بهای ملک.

به گزارش نجوا خبر؛ طبق اعلام مرکز آمار در بخش اجاره بها، شاخص قیمت ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۳ درصد، ۴۱.۶ درصد و ۳۴.۷ درصد است. این در حالی است که ارقام مذکور در دی ماه به ترتیب ۲.۸ درصد، ۳۹.۴ درصد و ۳۳.۵ درصد بود. از این‌رو هرچند از میزان سرعت افزایش اجاره بها کاسته شده ولی ثبات نیافته و همچنان در کل کشور شاهد افزایش اجاره بها هستیم.

بازار مسکن و اجاره در روزهای اخیر همانند سایر بازارهای دارایی هم‌جهت با افزایش قیمت دلار حرکت می‌کند.

این در حالی است که هرساله معمولا در ۶ ماهه دوم سال بازار اجاره مسکن شاهد کاهش و یا حداقل ثبات قیمت‌ها بوده است؛ اما امسال به دلیل جهش‌های پی در پی قیمت دلار و ارز، بازار اجاره نیز ملتهب شده و مستاجران نگران افزایش قیمت‌ها در فصل نقل و انتقالات هستند.

دومینوی گرانی ملک و افزایش اجاره بها

مهم‌ترین عاملی که اجاره بها را در ماه‌های اخیر افزایشی کرده بعد از جهش قیمت دلار، به بهای ملک برمی‌گردد؛ بنابراین با افزایش ارزش خانه و آپارتمان، اجاره آن هم بالا می‌رود.

این در حالی است که با افزایش هزینه‌ها و رشد نرخ تورم، مالکان برای پوشش هزینه‌های خود به افزایش نرخ اجاره متوسل می‌شوند تا بتوانند افزایش هزینه‌های خود که ناشی از گرانی‌هاست را این گونه پوشش دهند.

یک عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با نجوا خبر با بیان اینکه قیمت مسکن همپای نرخ دلار روزانه افزایش پیدا می‌کند، معتقد است: یکی از عوامل مهم در اجاره بها، بهای ملک است.

میزان عرضه مسکن پاسخ‌گوی تقاضا نیست

سعید لطفی، دبیر اتحادیه املاک تهران به نجوا خبر گفت: عوامل موثر در افزایش اجاره بها عبارتند از کمبود عرضه در برابر تقاضا و کاهش آمار صدور پروانه ساخت. این دو عامل نشان می‌دهد تولید مسکن فاصله بسیار زیادی با میزان تقاضا دارد و این فاصله در شهرهای بزرگ بیشتر هم هست.

وی با بیان اینکه افزایش اجاره بها نتیجه رکود تورمی در بازار مسکن است، ادامه داد: بازار مسکن شاهد کاهش خرید و فروش‌هاست که در پی آن نرخ رهن و اجاره افزایشی شده است.

افزایش بی سابقه قیمت مسکن

عضو اتحادیه املاک تهران با بیان اینکه قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ با افزایش بی سابقه‌ای روبه‌رو بود، گفت: بازار خرید و فروش مسکن بلاتکلیف است و همین موضوع موجب گرانی اجاره‌ها شده است.

وی ادامه داد: از طرفی کاهش ارزش پول ملی و فاصله زیاد بین عرضه و تقاضای مسکن، بر گرانی اجاره بها دامن زده است.

افزایش اجاره بها و کاهش خرید و فروش مسکن

عضو اتحادیه املاک تهران با بیان اینکه در حال حاضر بازار مسکن در حالت رکود تورمی به سر می‌برد، گفت: این رکود موجب افزایش قیمت رهن و اجاره و کاهش خرید و فروش مسکن شده است.

به گفته وی، اگر ساخت‌وساز مسکن متناسب با نیاز جامعه افزایش یابد طبیعتا نیاز جامعه برطرف خواهد شد چه برای خرید و چه برای اجاره مسکن.

تغییر جمعیت مستاجران در سال جاری

عضو اتحادیه املاک تهران گفت: قدرت نقدینگی مردم در سال جاری به شدت کاهش پیدا کرده و دسترسی مردم به خرید مسکن سخت شده است. بنابراین بر جمعیت مستاجران افزوده است.

وی با بیان اینکه افزایش خانوارهای مستاجر موجب افزایش تقاضای مسکن استیجاری می‌شود، ادامه داد: افزایش تقاضا مستقیما موجب افزایش اجاره بها خواهد شد. بنابراین ضروری است که تصمیم گیران و مسئولان فکری برای افزایش تولید مسکن در جامعه کنند.

رونق اجاره دلاری در بازار مسکن

عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک عنوان می‌کند: دولت و مجلس باید تمهیدات ویژه‌ای را برای این شرایط فراهم کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که حتی اگر در بازار خریداری نباشد، احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها هست، گفت: بله، از طرفی شاهدیم که برخی موجران در مناطق شمالی تهران درخواست پرداخت دلاری اجاره بها را دارند که غیرقانونی است اما به دلیل افزایش قیمت دلار، این مسئله هر روز بیشتر از روز قبل در بازار مسکن رواج می‌یابد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16163

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب