گزارش جدید آژانس: ادعای اورانیوم ۸۴درصدی در فردو

گزارش جدید آژانس: ادعای اورانیوم ۸۴درصدی در فردو
دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در حال مذاکره با ایران در مورد منشاء ذرات اورانیوم غنی شده تا خلوص 83.7 درصد -بسیار نزدیک به درجه تسلیحاتی- در کارخانه غنی سازی فردو است.

به گزارش نجواخبر، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در حال مذاکره با ایران در مورد منشاء ذرات اورانیوم غنی شده تا خلوص 83.7 درصد -بسیار نزدیک به درجه تسلیحاتی- در کارخانه غنی سازی فردو است. خبرگزاری رویترز این خبر را بر اساس رویت گزارش محرمانه آژانس به اعضا منتشر کرده است.

برخی دیپلمات‌های غربی هفته گذشته ادعا کردند که آژانس آثار چنین غلظتی را در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو پیدا کرده است، جایی که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد است. درجه تسلیحاتی اورانیوم در حدود 90 درصد است. در حالی که طی فرایند غنی‌سازی افزایش سطح غنی‌سازی ممکن است اتفاق بیفتد، اما این میزان نسبتاً بزرگ است.

آثار کشف شده از دو آبشار بهم پیوسته یا خوشه‌های سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو پیدا شد که تا 60 درصد غنی‌سازی می‌کنند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش قبلی ایران را به دلیل ایجاد تغییرات اساسی در آن آبشارها بدون اطلاع‌رسانی مورد انتقاد قرار داده بود.

در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو آمده است: «در مورد منشأ ذرات غنی‌شده بالای 60 درصد U-235 که پس از اجرای پیکربندی جدید آبشار در فردو شناسایی شده‌اند، مذاکرات با ایران همچنان ادامه دارد».در ادامه این بیانیه آمده است: «ایران به آژانس اطلاع داد که «نوسانات ناخواسته در سطوح غنی‌سازی ممکن است در دوره انتقال در زمان راه‌اندازی فرایند [۶۰ درصد] محصول (نوامبر ۲۰۲۲) یا در حین تعویض سیلندر خوراک رخ داده باشد».

در این گزارش همچنین آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا 60 درصد که در دو سایت تولید می‌شود، نسبت به آخرین گزارش سه ماهه با 25.2 کیلوگرم افزایش به 87.5 کیلوگرم رسیده است. در این گزارش آمده است که کل ذخایر اورانیوم غنی شده تا این میزان و سطوح پایین تر، 3760.8 کیلوگرم برآورد شده است.

به گفته دیپلمات‌ها، دومین گزارش فصلی درباره تحقیقات [ادعایی] در مورد منشا اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده در ایران، که قرار است در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شود، تا اواخر هفته منتشر نخواهد شد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16308

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب