آیا برای کنکور ارشد و دکتری اینترنت قطع می شود؟

آیا برای کنکور ارشد و دکتری اینترنت قطع می شود؟
با توجه به نزدیک بودن برگزاری دو آزمون ارشد و دکتری این سوال از سوی کاربران مطرح شده که آیا ساز و کار قطعی اینترنت برای این آزمون هم انجام می‌شود یا خیر؟

به گزارش نجواخبر، طی سال‌های اخیر پدیده لو رفتن سؤالات و رواج تقلب در بین برخی داوطلبان کنکور همپای رشد شبکه‌های مجازی و وسایل الکترونیکی و ابزارهای هوشمند افزایش یافته است و این نگرانی را برای داوطلبان کنکور و حتی خانواده‌های آنها که به نوعی سرنوشتشان به این امتحان گره خورده ایجاد کرد. اگرچه برای جلوگیری از تقلب و پخش سؤالات هنگام برگزاری کنکور تدابیر گوناگونی از سوی سازمان سنجش درنظر گرفته شده اما گویا موثر بوده نبوده و اخیرا تنها روشی که می‌توانست امنیت این امتحان را تضمین کند قطع اینترنت اعلام شده بود.

در نهایت نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه به دلیل جلوگیری از تقلب و حفظ حقوق داوطلبان، با قطع اینترنت آن هم به صورت نقطه‌ای برگزار شد و بررسی‌ها حاکی از آن بود که این روش تا حد زیادی موفق بوده و هیچ برگشت پاسخی به حوزه‌های امتحانی در کنکور امسال اتفاق رخ نداد. البته خبرهایی مبنی بر انتشار سؤالات گروه آزمایشی گروه تجربی در روز ۲۹ دی ماه در فضای مجازی منتشر شد که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه گفت سه صفحه از دفترچه سؤالات این گروه آزمایشی قبل از پایان آزمون، منتشر شد اما به دلیل اینکه دفترچه‌های سؤالات آزمون سراسری از سیستم خاصی برخوردارند، به سرعت توانستیم متخلف را شناسایی و دستگیر کنیم.

با این اوصاف با اینکه اعلام شد اگر کاربران از محدوده‌های ذکر شده خارج شوند، به اینترنت دسترسی خواهند داشت، برخی از مردم از شرایط ایجاد شده ناشی از قطع اینترنت با مشکلاتی روبه‌رو و گلایه‌هایی در این زمینه ایجاد شدتاجایی که عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - از مردم بابت مشکلاتی که در محدوده BTSهای حوزه‌های امتحانی پیش آمده بود، عذرخواهی و اعلام کرد این آخرین باری است که اینترنت به خاطر کنکور قطع می‌شود و سازمان سنجش حتما باید برای دور بعدی کنکور به فکر راهکاری جایگزین باشد.

عبدالرسول پورعباس- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور- درباره اقدامات سازمان سنجش در زمینه برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد گفت که ما در آزمون‌های پیش روی دکتری و کارشناسی ارشد نیازی به اختلال اینترنتی در حوزه‌های برگزاری کنکور نداریم اما برای آزمون‌های سراسری تا زمانیکه زیرساخت‌های امنیتی کامل فراهم شود و سیستم‌های درونی جایگزین شود تلاش داریم از قطعی اینترنت استفاده کنیم.

آزمون مقطع دکتری(Ph.D) سال ۱۴۰۲، صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۱ اسفند ماه جاری و آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بعد از ظهر روز پنجشنبه ۱۱ اسفندماه صبح و بعد از ظهر روز جمعه ۱۲ اسفندماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

همچنین نتایج اولیه آزمون دکتری نیمه اول اردیبهشت ماه سال آینده اعلام می‌شود و در فاصله یک هفته بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز خواهد شد و نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد دهه دوم خرداد ۱۴۰۲ و نتایج نهایی این آزمون نیز دهه اول شهریور ماه اعلام خواهد شد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16327

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.