دخترانی که راهی اورژانس شدند/ دلیل مسمومیت‌های سریالی چیست؟

دخترانی که راهی اورژانس شدند/ دلیل مسمومیت‌های سریالی چیست؟
خانواده ها انتظار دارند دلایل این مسمومیت ها با شفافیت مشخص شود و عوامل آن به سرعت بازداشت شوند.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، متأسفانه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در ایران از آذر ماه امسال شروع شد و کودکان و والدین در چندین شهر گرفتار این ماجرا شدند که این مسئله، نگرانی های بسیاری را برای والدین ایجاد کرده است.

علت این مسمومیت‌ها هنوز مشخص نیست و مقام‌ها پاسخ روشنی درباره این اتفاق نداده‌اند اما گروه هدف آن، عموماً دختران دانش‌آموز در شهرهایی مانند قم، اردبیل هستند و در روزهای اخیر، تصاویری از خودروهای اورژانس پشت درب مدارس دخترانه، مرتب منتشر می‌شود.
به گفته عده‌ای از دانش‌آموزان پیچیدن بوی ماهی گندیده یا برخی میوه‌ها در فضا، سوزش گلو و بینی، تنگی نفس و بی‌حسی در دست و پا، جزو عوارض معمول این مسمومیت‌ها است.
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز دوشنبه هفته گذشته گفت: «درباره مسمومیت دانش‌آموزان احتمالاتی داده می‌شود اما نمی‌توان نظر قطعی اعلام کرد و منتظریم آزمایشات به نتیجه نهایی برسد تا ببینیم این حوادث عمدی یا غیر‌عمدی بوده است.»
در ادامه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان، سه‌شنبه ۹ اسفند خبر و تصاویری از مسمومیت دختران دبیرستانی در استان تهران منتشر شد.
هم‌زمان وزیر بهداشت وجود نوعی «سم خفیف» در این مسمومیت‌ها را تأیید کرد اما گفت توضیح چگونگی تولید سم یا تعمدی بودن این ماجرا در حیطه وظایف این وزارت‌خانه نیست.
روز سه‌شنبه دختران دبیرستان خیام واقع در فاز ۱۱ پردیس استان تهران هم دچار مسمومیت شدند.
همچنین تاکنون آمار دقیقی از تعداد شهرها، مدرسه‌ها و دانش‌آموزانی که در جریان مسمومیت‌های سریالی قرار گرفته‌اند منتشر نشده است اما عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان در مجلس شورای اسلامی، مدعی شد حداقل «۱۰ تا ۱۵ شهر کشور» درگیر مسمومیت دانش‌آموزان شده‌اند.
عین‌االهی، وزیربهداشت در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد این مسمومیت‌ها تاکنون «عارضه خاصی نداشته است» و جزییات مربوط به نوع دقیق سم و عوارض احتمالی بلندمدت آن، بعدا منتشر می‌شود.

با وجود ادعای وزیر بهداشت مبنی بر نبود عارضه این سموم، در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر فوت یک دانش‌آموز ۱۱ ساله به‌نام فاطمه رضایی منتشر شد.

دانشگاه علوم پزشکی قم اما دلیل فوت این کودک را «اختلال عملکرد کلیه و ایست قلبی» ذکر و اعلام کرد که او از سوم اسفند بستری بوده و به مدرسه نرفته و از سوی دیگر هیچ حادثه مشکوک به مسمومیت در مدرسه تولیت که محل تحصیل او بوده، گزارش نشده است.

اما حتی به گفته برخی مقامات رسمی، هنوز نام برخی مدارس که درگیر این مسمومیت شده‌اند یا احتمال عوارض جانبی برای دانش‌آموزان، به صورت رسمی اعلام نشده است. به عمدی بودن یا نبودن این مسمومیت‌های سریالی هم از سوی مقامات رسمی شبهه وارد می‌شود.
دهم اسفند، زهرا شیخی (عضو کمیسیون بهداشت مجلس) درخصوص تعداد دانش‌آموزان مسموم شده می‌گوید: «تا ۸ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم گزارش شده است، درباره بروجرد هم چیزی‌که مطرح شد از دوم تا نهم اسفند نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسمومیت خفیف داشتند.»
اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم تمهیداتی مانند ایجاد شعبه ویژه در دادستانی تهران برای رسیدگی به مسمومیت های سریالی یا دستور ویژه رئیس‌جمهور به وزیر کشور در دوازدهم اسفند، به کجا می‌انجامد.

دوازدهم اسفند، ابراهیم رئیسی (رئیس‌جمهور) در جمع مردم بوشهر در ارتباط با حوادث اخیر مدارس گفت: در جلسه اخیر دولت، وزیر کشور و وزیر اطلاعات را مأمور کردم تا هر چه سریع‌تر این موضوع را ریشه‌یابی و بررسی و اطلاعات آن را هم سریعا به مردم عزیزمان اعلام کنند تا توطئه دشمن برای ایجاد دلهره و ناامیدی در مردم خنثی شود.

در این شرایط، خانواده‌ها انتظار دارند دلایل این مسمومیت‌ها با شفافیت مشخص شود و عوامل آن به سرعت شناسایی، بازداشت و روانه دادگاه شوند.

در هر حال، خانواده‌ها نگران هستند مسمومیت های سریالی همچنان ادامه داشته باشد....

گزارش: پریسا بختیاری

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16348

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب