نگاهی به تورم خوراکی‌ها در بهمن/ پیاز بیشترین رشد قیمت را داشت/ آخرین قیمت میوه و سبزیجات

نگاهی به تورم خوراکی‌ها در بهمن/ پیاز بیشترین رشد قیمت را داشت/ آخرین قیمت میوه و سبزیجات
بررسی قیمت محصولات خوراکی در بهمن ماه امسال نشان میدهد سبزیجات و گوشت بیشترین رشد را در این مقطع رقم زده اند. در تفکیک کالاها در این مقطع مشاهده می شود پیاز بیشترین رشد های قیمت را در بعد نقطه ای و ماهانه در این مقطع به ثبت رسانده اند.

به گزارش نجواخبر، قیمت خوراکی‌ها در کشور روندی صعودی را سپری کرده و در دومین ماه زمستانی امسال از بعد ماهانه به 4.7 درصد رسید. این رقم به نوعی بالاترین سطح در هفت ماه اخیر به شمار می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین رشد قیمت خوراکی‌ها در گروه سبزی و گوشت به ثبت رسیده است. در مقایسه نقطه‌ای نیز مشاهده می‌شود تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در این مقطع از مرز 70 درصد عبور کرده است.

طبق بررسی های آماری در نیمه زمستان کشور مشاهده می‌شود در میان خوراکی‌ها «فلفل دلمه ای»، «بادمجان» و «خیار» بیشترین رشد ماهانه را داشته‌اند. در همین رابطه در بهمن ماه امسال قیمت هر کیلوگرم «فلفل دلمه‌ای» در کشور رشدی 31.1 درصدی را به طور متوسط نسبت به ابتدای زمستان داشته و بالاترین افزایش قیمت را در این مقایسه ثبت کرده است. قیمت «پیاز» نیز در این دسته بندی چهارمین رشد ماهانه را داشته و از متوسط کیلویی 22 هزار تومان در کل مناطق شهری ایران، با 22.5 درصد رشدماهانه به کیلویی 28 هزار تومان رسیده است. پنجمین رتبه رشد ماهانه قیمت نیز به «گوشت گوسفندی» تعلق داشته که در بهمن امسال 21.8 درصد رشد را ثبت کرده و در نهایت به طور متوسط در کشور به کیلویی برابر با 287 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

در بررسی نقطه‌ای قیمت کالاهای خوراکی این شاخص با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه می‌شود. در دسته بندی این رشد در بهمن ماه امسال مشاهده می‌شود قیمت کالاهایی نظیر روغن و پیاز در صدر جهش قیمت قرار داشته‌اند.

بر این اساس قیمت روغن مایع و جامد در حدود 300 درصد رشد داشته و پیاز و ماکارونی به ترتیب رشدهای 222 و 139.4 درصدی را نسبت به بهمن ماه سال 1400 به ثبت رسانده‌اند. در این مقایسه در مجموع، 6 کالای خوراکی بیشترین رشد نقطه‌ای قیمت‌ها را رقم زده است. در میان بیشترین رشدهای ماهانه و نقطه‌ای در این ماه کالای پیاز عضو ثابت افزایش قیمت‌ها بوده است. برخی رشد بی محابای صادرات پیاز و سوی دیگر کاهش عرضه این محصول در نتیجه وضعیت بد بارندگی در کشور را عامل مهم در رشد قیمت پیاز در این ماه می‌دانند.

این درحالیست که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران اواخر بهمن ماه علت گرانی موز و پیاز، نوسان نرخ ارز و افزایش صادرات اعلام کرده و گفته بود: در هفته های اخیر موز به دلیل نوسان نرخ ارز و پیاز به دلیل کاهش تولید در فصل زمستان و افزایش صادرات، در صدر جدول افزایش قیمت میوه و صیفی قرار گرفت.

آخرین قیمت انواع میوه و تره بار در میادین شهرداری تهران:

میوه

قیمت (ریال)
آناناس ۹۳۰,۰۰۰
پرتقال شمال ۹۹,۰۰۰
خیار گلخانه ای ۲۳۳,۰۰۰
هندوانه ۵۵,۰۰۰
موز ۵۶۰,۰۰۰
انار ۲۵۸,۰۰۰
لیموشیرین ۲۳۹,۰۰۰
سیب زرد ۲۵۴,۰۰۰
پرتقال جنوب ۱۳۹,۰۰۰
سیب قرمز ۲۰۵,۰۰۰
نارنگی ۲۲۰,۰۰۰
نارگیل ۴۷۰,۰۰۰
لیموترش ۲۲۵,۰۰۰
گلابی ۳۲۰,۰۰۰
کیوی ۲۴۸,۰۰۰

تره بار

قیمت (ریال)
سیب زمینی ۱۲۸,۰۰۰
بادمجان دلمه ۱۲۹,۰۰۰
پیاز (زرد و سفید) ۱۴۹,۰۰۰
خیار سالادی ۹۰,۰۰۰
سبزی پاک کرده ۲۴۰,۰۰۰
فلفل دلمه سبز ۲۵۰,۰۰۰
فلفل دلمه رنگی ۲۳۰,۰۰۰
فلفل ریز و کبابی انواع ۶۹,۰۰۰
کاهو رسمی پاک کرده ۱۵۲,۰۰۰
کاهو پیچ سالادی ۱۵۷,۰۰۰
کدوحلوایی ۹۵,۰۰۰
کدو مسمایی ۱۲۹,۰۰۰
کرفس ۶۵,۰۰۰
کلم بروکلی ۵۹,۰۰۰
کلم سفید ۶۸,۰۰۰
کلم قرمز ۶۵,۰۰۰
لوبیا سبز قیطونی ۱۵۵,۰۰۰
هویج فرنگی و ایرانی ۱۰۵,۰۰۰
نارنج ۹۵,۰۰۰
ذرت معمولی (بلال) ۷۵,۰۰۰
شلغم ۱۲۹,۰۰۰
گوجه فرنگی ۱۳۴,۰۰۰
سبزی دسته‌ای کوچک ۲۰,۰۰۰

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16367

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.