نجوا خبر گزارش می‌دهد؛

فروشندگان دست به عصا و معطل/ گرانی لوازم خانگی در راه است؟

فروشندگان دست به عصا و معطل/ گرانی لوازم خانگی در راه است؟
بازار لوازم خانگی در حالی در آستانه رکود و نوسان قیمت ها قرار دارد که فعالان این بازار معتقدند جهش قیمت دلار بر قیمت لوازم خانگی تاثیر دارد. بنابراین قیمت لوازم خانگی بی‌برو برگرد گران می‌شود.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، بسیاری از فروشندگان در بازار لوازم خانگی تمایلی به فروش ندارند. یکی از مهم‌ترین دلایل آنها در خودداری از فروش، نوسان قیمت‌ها و کاهش عرضه توسط عمده فروشان یا تولیدکنندگان است، به طوری که کالایی در بازار موجود نیست یا اگر موجود باشد تولیدکنندگان با افزایشِ روز به روز قیمت به خرده فروشان عرضه می‌کنند.

پای صحبت فروشندگان لوازم خانگی

فروشندگان از گرانی لوازم خانگی صحبت می‌کنند و به گفته آنها کالایی که به قیمت قبل می‌فروشند با قیمت بسیار بیشتر باید دوباره خریداری کنند؛ آن‌ها می‌گویند موعد پاس کردن چک‌هایمان رسیده اما خریدار نیست از یخچال و تلویزیون گرفته تا ظروف آرکوپال، هیچ یک را به راحتی نمی‌توان فروخت.

خریداران لوازم خانگی سردرگم شدند

از طرفی مردم می‌گویند فروشندگان اجناس خود را نمی‌فروشند و باید با قیمت بالا و بعد از کلی جست‌وجو، وسیله مورد نظر خود را تهیه کنند.

با وجود شرایط فعلی در بازار لوازم خانگی اما مسئولان تصمیم گیر نظر دیگری دارند؛ به طوری که رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان، افزایش قیمت لوازم خانگی را تکذیب کرده است.

فروش لوازم خانگی برگشتی به عنوان کالای نو

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی به نجوا خبر گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی ناچار به افزایش قیمت محصولات خود هستند.

احسان فدایی با بیان اینکه نمی‌توانیم چشم خود را بر روی قیمت مواد اولیه لوازم خانگی ببندیم، ادامه داد: اگر سازمان حمایت اجازه افزایش رسمی قیمت لوازم خانگی را به تولیدکنندگان ندهد تولیدکنندگان کوچک تر برای جلوگیری از زیان و تعطیلی، محصولات برگشتی خود را به عنوان محصول نو به بازار عرضه می‌کنند.

سایه سنگین رکود بر سر بازار لوازم خانگی

این کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: بازار لوازم خانگی در رکود است زیرا قدرت خرید مردم هر روز کمتر و کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه از طرفی لوازم خانگی خارجی همچنان طرفداران خود را دارد، گفت: سهم عمده بازار لوازم خانگی در دست کالای قاچاق است.

بازار داغ تعمیر لوازم خانگی قدیمی

این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: در حال حاضر بالاترین میزان تعمیر را در حوزه لوازم خانگی داریم زیرا مردم روی به تعمیر لوازم خانگی قدیمی خود آورده‌اند تا خرید لوازم خانگی نو.

وی با بیان اینکه تمامی مؤلفه های تولید لوازم خانگی در سال جاری افزایش قیمت داشته است، ادامه داد: در مقطعی قرار گرفته‌ایم که ثبت سفارش مواد اولیه‌ای که در حال حاضر برای تولید استفاده می‌شود برای ۴ تا ۶ ماه گذشته است. به این معنا که مواد اولیه‌ای که تولیدکننده برای تولید لوازم خانگی در محصولاتش تاکنون استفاده می‌کرد را زمانی ثبت سفارش و خریداری کرده که دلار دچار جهش قیمتی نشده بود و ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان بود.

جنس برگشتی در قالب محصول نو به فروش می‌رسد

این فعال بازار لوازم خانگی با بیان اینکه تولیدکننده برای جلوگیری از ضرر و تعطیلی ناچار به افزایش قیمت است، گفت: در یکی، دو ماه گذشته با جهش قیمت دلار روبه‌رو بودیم اما دولت نتوانست جلوی آن را بگیرد و این مسئله موجب شده تولیدکننده بی اعتماد شود و آینده را مبهم و قیمت‌ها را افزایشی ببیند. در نتیجه یا باید افزایش قیمت های عجیب و غریبی را در محصول لحاظ کند که بازار کشش آن را ندارد و یا از راه های دیگر تولید را به حداقل برساند، تعدیل نیرو کند، برخی خطوط را تعطیل کند و...

فدایی ادامه داد: بنابراین طبیعی است که می‌بینیم یک سری از شرکت‌ها محصولاتی که برگشتی بوده (که قبلا زیر قیمت به فروش می‌رساندند) در بازار به عنوان محصول گرید ۱ و «محصول نو» معرفی می‌کنند. البته گفتنی است که هیچ برند معتبری این کار را نمی‌کند زیرا آبرو و اعتبار برند را زیر سؤال نمی‌برند. منتها تولیدکنندگان به تدریج با ثبات قیمت‌ها به صورت دستوری چاره‌ای جز این کار نخواهند داشت و به جهت تأمین هزینه‌ها این اتفاق آرام آرام مرسوم می‌شود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16383

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب