یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با نجوا خبر:

بورس در بلاتکلیفی برجام/ خروج پول حقیقی از بازار سرمایه ادامه دارد

بورس در بلاتکلیفی برجام/ خروج پول حقیقی از بازار سرمایه ادامه دارد
بورس تهران در حالی روز یکشنبه شاهد کاهش ارزش معاملات خرد و تداوم خروج پول حقیقی بود که مجتبی شهبازی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است فعلا بورس در بلاتکلیفی برجام به سر می برد.

به گزارش نجوا خبر، ارزش معاملات خرد روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در بورس تهران با کاهش به رقم ۶ هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان رسید. بنابراین بورس تهران با کاهش ارزش معاملات خرد و تداوم خروج پول حقیقی مواجه بود. این در حالی بود که شاهد رشد تراز شاخص کل و هم‌وزن بودیم اما این رشد نیز نتوانست برای بازار سهام، ورود پول به ارمغان آورد.

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز یکشنبه با افزایش ۷ هزار و ۷۳۰ واحدی نسبت به روز شنبه در ارتفاع یک میلیون و ۷۹۵ هزار و ۹۴۴ واحدی قرار گرفت.

بورس چشم انتظار نتیجه مذاکرات

بورس تهران در حالی رنگ و بوی برجامی به خود گرفته که همچون گذشته شاهد معاملات بهتری در سهام ریالی به خصوص دو گروه خودرویی و بانکی هستیم.

در هر حال تجربه سهامداران بورسی از روندهای گذشته در دوره‌هایی که احتمال احیای برجام بیشتر می‌شود، یادآور افزایش تقاضا برای گروه‌هایی موسوم به صنایع برجامی است و می‌تواند موجب افزایش اقبال به این نمادها باشد.

نمادهای خودرویی در کانون توجه سهامداران

امروز نمادهای خودرویی دوباره به صف شدند و آن تنها به دلیل خبرهای مثبتی بود که منتشر شد. از مهم‌ترین این اخبار یکی احتمال بالای تغییر قیمت پایه محصولات داخلی است.

این اتفاق در کنار مصوبه عرضه خودرو در بورس کالا با شروع سال ۱۴۰۲گروه خودرویی را به یکی از مورد توجه‌ترین گروه‌های بورس تهران تبدیل کرد تا شاهد به صف شدن خریداران در این نمادها باشیم.

احتمال منفی شدن بورس

یک کارشناس بازار سرمایه در مورد چشم‌انداز بورس در سال آینده به نجوا خبر گفت: شرایط بازار ممکن است به دلیل نرخ دلار، توافق‌ها و مذاکرات صورت گرفته منفی شود.

مجتبی شهبازی ادامه داد: فعلا بازار بورس در بلاتکلیفی به سر می‌برد و باید منتظر نتیجه مذاکرات بود.

رشد بورس احساسی است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به مذاکرات احتمال توافق وجود دارد که به معنای ارزان شدن قیمت دلار و اصلاح روند بورس است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ عقلانیتی در بازار سرمایه وجود ندارد، گفت: بازار بر اساس احساسات تغییر می‌کند و البته تمامی بازارهای مالی دنیا به همین صورت است. در کوتاه مدت احساسات تأثیرگذار است و در بازه‌های زمانی بیش از ۵ سال، بازار به طور منطقی حرکت می‌کند.

شاخص کل به ۳ میلیون واحد می‌رسد؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد پرشتاب بورس در هفته‌های گذشته گفت: شاخص کل طی هفته گذشته، رشد بسیار پرشتابی داشته که اگر قرار بود با همان شتاب به رشد خود ادامه می‌داد، شاخص کل تا پایان سال به ۳ میلیون واحد هم می‌رسید.

شهبازی با بیان اینکه با این همه ممکن است شاهد ریزش بورس باشیم، ادامه داد: چراکه با اخبار مربوط به توافقات و مذاکرات صورت گرفته، احتمالا دلار ریزش خواهد داشت و بورس نیز روند ریزشی به خود خواهد گرفت.

فشار عرضه بیشتر شد

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بازار بورس در اسفندماه معمولا روند منفی داشته و در حال حاضر نیز فشار فروش حقوقی‌ها در بازار سرمایه وجود دارد.

شهبازی ادامه داد: امیدواریم هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم این فشار برداشته شود و بازار بتواند در روزهای انتهایی اسفند و بعد از آن متعاقبا در هفته‌های معاملاتی ابتدای سال جدید روند مثبتی داشته باشد. سایه فروش حقوقی‌ها از بابت شناسایی سود و برطرف کردن مشکل نقدینگی نیز در روزهای آتی بر بازار سنگینی خواهد کرد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16422

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب