سخنگوی وزارت خارجه:

نتایج سفر گروسی/واکنش به انتقال ۹۲ محموله سلاح از اسرائیل به جمهوری آذربایجان/تکذیب بسته شدن یک سفارت

نتایج سفر گروسی/واکنش به انتقال ۹۲ محموله سلاح از اسرائیل به جمهوری آذربایجان/تکذیب بسته شدن یک سفارت
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع بسته شدن سفارت انگلیس در ایران عنوان کرد: این خبر را تکذیب می‌کنم.

به گزارش نجواخبر، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای و واکنش نتانیاهو در این خصوص و قطع‌نامه ۵۳۳ بیان کرد: بهتر بود این سؤال را از مسؤولان سازمان انرژی اتمی بپرسید و آنها پاسخ دقیق و فنی ارائه می‌دادند.

کنعانی افزود: اینکه ایران در بحث حمایت از حقوق شناخته شده و قانونی ملت ایران از همه امکانات و ظرفیت‌های سیاسی، قانونی و حقوقی و همه فرصت‌هایی که در چارچوب قوانین بین‌المللی از جمله قوانین موجود در چارچوب آژانس استفاده کرده و خواهد کرد. حفاظت از توانایی‌ها و ظرفیت‌های هسته‌ای ایران در سایه همین مراقبت‌ها و پیگیری‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در ارتباط با قطع‌نامه ۵۳۳ اتفاقا ایران در چارچوب نشست‌ها و مکاتبات رسمی با آژانس بارها و بارها به این قطع‌نامه استناد کرده است. در کنفرانس‌های مربوط به ان.پی.تی این موضوع مورد استناد هیئت شرکت کننده ایران بوده است و حتی در کنفرانس‌های مربوط به بازنگری مقررات ان.پی.تی از جمله در آخرین نشست آن در بند ۱۰۰ پیش نویس سند نهایی اخیر اجلاس بازنگری مقررات ان.پی.تی ایران این را مطرح و در پیش نویس گنجانده شده ولی پیش نویس به دلایل دیگری مصوب نشد ولی ایران به این قطع‌نامه استناد کرد. قطع‌نامه ۴۴۴ هم هست که مفادی در این خصوص دارد ایران بارها به قطع‌نامه ۴۴۴ اشاره کرده است.

کنعانی همچنین بیان کرد: ایران از همه حقوق شناخته شده خو در مسیر سیاسی، حقوقی و بین‌المللی برای حفاظت و حمایت از حقوق حقه ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای استفاده کرده و همچنان استفاده می‌کند. انتظار داریم آژانس متناسب با تعهداتی که در ارتباط با اعضا منجمله ایران دارد به مسؤولیت‌ها و تعهدات خودش در حفاظت و حمایت از حقوق هسته‌ای کشورهای عضو آژانس اقدام کنند و مسؤولیتش را انجام دهد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره دیپلماسی و رویکرد تعاملی ایران در هفته گذشته از جمله سفر وزیر خارجه به ژنو و تفاهمات ایران و آژانس و اینکه این فضا و تفاهم ایران و آژانس می‌تواند زمینه جدی شدن مذاکرات رفع تحریم‌ را فراهم کند؟ خاطرنشان کرد: ایران به دیپلماسی پایبند است و دیپلماسی را چه در قالب دوجانبه و چندجانبه بهترین چارچوب برای حل‌وفصل اختلافات تلقی و بر این مبنا عمل می‌کند. پویایی دیپلماسی ایران در همین چارچوب است.

وی ادامه داد: ورود ایران به مذاکرات برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای که به انعقاد توافق برجام منتهی شد براساس اعتقاد و پایبندی ایران به موثر بودن دیپلماسی چندجانبه بوده و بر این مبنا وارد مذاکره و توافق شد. ولی توافق‌ها یک مسیر دو طرفه است برای همه اعضایی که در آن چارچوب وارد مذاکره شده و توافق را امضا کردند. ایران بارها و بارها تأکید کرده که به روند مذاکره برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌ها از جمله دولت آمریکا به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند است.

کنعانی گفت:‌سفر گروسی به تهران ادامه مسیر دیپلماسی برای ایجاد مسیر بهتر و نزدیک‌تر جهت حل‌وفصل برخی اختلاف نظرهای فنی و تکنیکی در مناسبات ایران با آژانس بود که خوشبختانه به تفاهم‌های خوبی منجر شد و امیدواریم در صورت تکمیل این روند و اقدامات مسئولانه آژانس در اجرای تفاهمات زمینه برای حل‌وفصل اختلافات فنی فراهم شود و راه و بهانه از دست کسانی که این گونه موضوعات فنی را مانعی برای بازگشت به توافق می‌دانند این بهانه از دست آنها گرفته شود. ایران به مسیر دیپلماسی پایبند بوده و خواهد بود ولی مسیر دیپلماسی و توافقات مسیر دوجانبه است و باید بببینیم این پایبندی و التزام در طرف های مقابل وجود دارد یا خیر.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست امروز شورای حکام اظهار داشت: نشست آژانس در چارچوب نشست‌های دوره‌ای است مسائل مربوط به ایران و طرح نکات مرتبط با ایران در نشست امروز آژانس است این هم در چارچوب موضوعاتی است که در برنامه‌های آژانس به صورت دوره‌ای مطرح می‌شود. نشست امروز صرفا مربوط به مسائل هسته‌ای ایران نیست و موضوعات دیگری در برنامه های آژانس قرار دارد.

وی افزود: مدیرکل آژانس به شورای امنیت سازمان ملل براساس قطع‌نامه ۲۲۳۱ گزارش‌های ۶ ماهه ارائه می‌کند. با توجه به سفر گروسی به تهران و مذاکرات سطح بالای انجام شده با مقامات ایران و تفاهماتی که با سازمان انرژی اتمی صورت گرفته انتظار این است روند اجلاس در روند فنی خود پیش برود و مسائل خارج از سیاست زدگی و اعمال فشار برخی طرف‌ها، به خوبی پیش برود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتقال ۹۲ محموله سلاح از اسرائیل به جمهوری آذربایجان بیان کرد: نمی‌توانم به اظهارات خبرگزاری صهیونیستی استناد کنم و موضعی بگیرم. موضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی واضح است و روابط ما در چارچوب روابط همسایگی اصول و مبانی روشنی دارد.

وی درباره سفر صفری به باکو گفت: این سفر برای شرکت در نشست سران گروه تماس جنبش عدم تعهد با موضوع جهان پس از کرونا انجام شده است. این سفر فرصت خوبی است که دیدار و گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات عالی جمهوری آذربایجان در خصوص روابط دو کشور و وضعیت جاری مناسبات فیمابین انجام شود. علاوه بر مشارکت در نشست مزبور صفری سه دیدار مهم داشته است. صفری در این سفر با وزیر خارجه، دستیار رئیس‌جمهور در امور سیاست خارجی و معاون وزیر خارجه دیدار داشته است. در این نشست‌ها تحولات مرتبط با سفارت آذربایجان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

وی گفت: ایران بررسی دقیق حمله به سفارت را در دستورکار خود قرار داده است و اقدامات قضائی و اطلاعاتی صورت گرفته است. صفری گزارشی از اقدامات به مقامات آذربایجان ارائه کرد. در چارچوب موافقتنامه معاضدت قضائی با آذربایجان اعلام آمادگی کردیم در چارچوب این موافقتنامه آمادگی همکاری و کمک مشترک برای رفع سوءتفاهمات در ارتباط با حادثه تلخ سفارت آذربایجان را داریم. ایران در چارچوب همین موافقتنامه از طرف آذربایجانی درخواست کرده اجازه اعزام هیئتی به آذربایجان را برای مشورت‌های دوجانبه بدهد و در صورت تمایل طرف مقابل اعلام آمادگی کرده پذیرای هیئتی از آذربایجان در تهران باشد. اخیرا گفت‌وگوی تلفنی دادستان‌های دو کشور صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در سفر صفری توافق شده چارچوب قضائی برای همکاری‌های دو کشور فراهم شود. به طرف آذربایجانی تأکید شد کوتاه‌ترین مسیر برای رفع سوءتفاهم و بازگرداندن مسیر روابط به روند طبیعی خودش و آغاز مجدد فعالیت‌های سفارت آذربایجان حرکت در مسیر قضائی است و این مسئله از دیدگاه‌های سیاسی و مسائل تبلیغاتی به دور باشد. توافق شد طرفین در این خصوص گفت‌وگوهای خود را ادامه دهند. طرف ایرانی و آذربایجانی اذعان کردند که روابط دو کشور دشمنانی دارد و برخی طرف‌ها از وجود تنش و تشنج در مناسبات دوجانبه نفع می‌برند. توافق شد گفت‌وگوهای فنی ادامه یابد و عندالزوم هیئت‌ها تبادل شود. امیدواریم شاهد حل‌وفصل مسئله در مسیر گفت‌وگوهای دوجانبه باشد.

کنعانی تصریح کرد: ایران به مسؤولیت خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک واقف است و به صورت شفاف به طرف آذربایجانی اطلاع رسانی کرده است.

وی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گرچه مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده ولی تبادل پیام‌ها در کانال‌های ارتباطی انجام می‌شود. مقامات آمریکایی گفتند کانال‌هایی برای انتقال پیام داریم. تماس‌ها و گفت‌وگو با بورل برقرار است.سفر گروسی به تهران هم بخشی از روند کمک به بازگشت طرف‌های برجامی به توافق است که امیدواریم با رفع و رجوع مسائل و مشکلات فنی بتواند در مسیر درست خود قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره دادگاه قانون اساسی بلژیک که معاهده تبادل زندانی با ایران را قانونی اعلام کرده و وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک اظهار داشت: در ارتباط با بلژیک موافقتنامه انتقال محکومان این موافقتنامه از مدت‌ها قبل در جریان بوده و انجام شده بود و روند طبیعی حقوقی خودش را طی کرده بود و آماده مبادله رسمی بین دو کشور بود متأسفانه با تحولات در داخل بلژیک و رویکرد سیاسی شاهد تعلیق اجرای این موافقتنامه بودیم . موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک یک موافقتنامه عمومی و حقوقی و کاملا غیرسیاسی است و بین ایران و خیلی کشورها پیش از این امضا شده است. این موافقتنامه اختصاص به فرد خاصی ندارد. با اتفاق خوب در بلژیکی و رأی دادگاه قانون اساسی بلژیک می‌توانیم بگوییم راه برای اجرای موافقتنامه باز شده است و ایران از این تحولات استقبال می‌کند. یک موافقتنامه عمومی است و به فرد خاصی مرتبط نیست ولی می‌تواند راجع به پرونده اسدی اثرگذار و کمک کننده باشد.

وی تصریح کرد: ما در ارتباط با دیپلمات بازداشت شده و زندانی شده در بلژیک بارها اعلام کردیم که اهتمام مراحل بازداشت بازجویی و تشکیل دادگاه و صدور حکم قضائی غیرقانونی و نقض فاحش مقرارت کنوانسیون وین بوده است. اعتراض رسمی و در مذاکرات اعلام کردیم که باید بدون قید و شرط آزاد و اعاده حیثیت و جبران خسارت شود. علاوه بر بلژیک به اتریش و آلمان مواضع خود را اعلام کردیم با تحولی که رخ داده امیدواریم شاهد گشایشی در ارتباط با پرونده دیپلمات ایرانی در بلژیک باشیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری عنوان کرد: مواضع مقامات رژیم صهیونیستی امر جدیدی نیست نقش رژیم صهیونیستی در ارتباط با موضوعات صلح و امنیت بین‌المللی مخرب است و از رژیمی که بنیادش براساس بحران آفرینی بنا شده است انتظار صلح نمی‌رود.

کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: هر جایی غنی سازی صورت بگیرد بازرسی‌های نظاتی براساس پادمان و ان.پی.تی صورت می‌گیرد افزایش بازرسی‌ها مطرح نیست. بازرسی‌ها طبق برنامه بین سازمان انرژی اتمی و آژانس است و در همین چارچوب کار انجام خواهد شد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16449

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب