برگزاری کنگره ملی بانوان اقتصادی کشور با رویکرد اجتماعی

برگزاری کنگره ملی بانوان اقتصادی کشور با رویکرد اجتماعی
دومین جلسه کارگروه مشورتی دولت و کمیسیون بانوان در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

به گزارش نجوا خبر به نقل از روابط عمومی اتاق تعاون استان تهران، در این جلسه ،دکتر انسیه خزعلی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تعاونی های زنجیره‌ای و متحد در دستور کار است.

یکی از مباحثی که در این جلسه مطرح شد,این مسئله بود که تعاونی های زنجیره‌ای و متحد را در رشته‌ها و تخصص های مختلف داشته باشیم.

دکتر انسیه خزعلی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حاشیه دومین جلسه کار گروه مشورتی دولت و کمیسیون اتاق ایران گفت: در مبحث پشتیبانی از تعاونی‌ها و کارآفرینان زنان به خصوص زنان سرپرست خانوار تلاشهایی صورت گرفته است و در بخش فعالیت های اجتماعی و مهارت آموزی و آموزش زنان سرپرست خانوار هم این اتفاق مهم صورت گرفته است

خزعلی تاکید کرد: یکی از مباحثی که در این نشست مطرح شد، این مسئله بود که تعاونی های زنجیره‌ای و متحد را در رشته‌ها و تخصص های مختلف داشته باشیم و یک تعاونی هماهنگ کننده که بتواند مواد اولیه و بازار را هماهنگ کند شکل بگیرد و از آنها هم پشتیبانی شود.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: تا به امروز تسهیلاتی به زنان داده شده و این تسهیلات گسترش پیدا خواهد کرد و این در حالی است که صندوق ضمانت توانسته زنان سرپرست خانوار را تأمین کند.


معاونت حقوق عامه دادستانی کشور، جناب دکتر آقای ترکی، گفت: اگر بخواهیم نگاهی به اقتصاد کلی کشور داشته باشیم طبق اصل ۴۴ قانون اساسی, تعاونی‌ها بخشی از این ارکان هستند که به دنبال این است دولت از کارفرمایی مطلق خارج و سهم مردم در اقتصاد بیشتر شود.

وی به اقتصاد تعاون و مزیت های آن اشاره کرد و گفت: یکی از ظرفیت های مهم برای اقتصاد ملی اقتصاد تعاون است و هدف از اقتصاد تعاون نه تنها جلوگیری از انحصار است بلکه مشارکت مردم و تجمیع سرمایه و رویکرد عدالت محور ازجمله مزایای این مهم است.

ترکی در ادامه خاطر نشان کرد: در اقتصاد تعاون علاوه بر پیشبرد اهداف اقتصادی, اهداف اجتماعی و فرهنگی هم تأمین می‌شود و فراهم شدن فرصت های شغلی برای تحقق این هدف از اقتصاد تعاونی‌ها است.


معاونت حقوق عامه دادستانی کشور به آسیب‌ها و تبعات آن اشاره کرد و افزود: یکی از آسیب‌ها نبود اشتغال پایدار و بیکاری است که تبعات زیادی را در جامعه دارد,همچنین عدم یکپارچگی دستگاه های مسئول, زیر ساخت های ناکارآمد عملکرد مدیران و عدم اولویت, عدم کفایت نظام حکمرانی از جمله آسیب‌ها است.

ترکی, توجه به اشتغال بانوان را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: بیکاری و بسیاری از آسیب های اجتماعی به کاهش تاب آوری در جامعه بر میگردد.لذا باید به مسئله اشتغال بانوان توجه شود که بر طبق آن به نظام حکمرانی مطلوب برای کاهش آسیب رسید که از این جهت ظرفیت بنگاه های تعاون بسیار مهم و حائز اهمیت است.

این مقام مسئول, تمرکز دادستانی را بر اشتغال زایی بانوان را مهم برشمرد و گفت: یکی از سیاست های ما در دادستانی حمایت از اشتغال و اقتصاد بانوان در تعاونی‌ها است, تحقق سند توسعه بخش تعاون از جمله برنامه های دادستانی است که تمرکز ما به عنوان یک برنامه ویژه در قامت مطالبه گری و رفع موانع است و امیدواریم دولت هم بتواند همیاری کند.

وی تصریح کرد: ظرفیت اقتصاد تعاون در اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان مسئله مهمی است. تعاونی‌ها اگر به سمت دانش بنیان بروند هم از حمایت های قانونی و هم دیگر حمایت‌ها برخوردار می‌شوند و اگر مشکلی هم به وجود آید ما هم در دادستانی ورود پیدا می‌کنیم.

وی چرخه توزیع را عاملی مهم دانست و گفت: بنگاه های تعاونی اگر درست ساماندهی شوند ,چرخه توزیع عادلانه تر می‌شود .یکی از چرخه های معیوب چرخه توزیع است و تعاونی‌ها می‌توانند توزیع را عادلانه تر تحقق ببخشند

وی اعتماد را مهم برشمرد و افزود: امروزه در تجارت و بازرگانی ,اعتماد بیشتر از سرمایه حائز اهمیت است.

وی در پایان تاکید کرد : قانون کار حمایت لازم از کارآفرینی را ندارد و باید قانون کار از کارآفرینی حمایت کند که به طور یقین نتیجه آن به طور مستقیم و غیر مستقیم به کارگر هم بر میگردد

سرکار خانم خاطره استاد رضایی، ضمن تجلیل و شاد باش نیمه شعبان گفت: خیر مقدم عرض می‌کنم خدمت مدعوین عزیز و تبریک به مناسب نیمه شعبان, امیدوارم یک انسجام و اتحاد و آرامش برای ملت ایران رقم بخورد و ما در قامت حوزه بانوان در سال ۱۴۰۲ بتوانیم قدم های مثبت به خصوص با محوریت جامعه آرمانی زنان برداریم

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران,مسئولیت اجتماعی در بخش تعاون را بسیار مهم دانست و گفت: عمده ترین شاخص در بخش تعاون ,داشتن مسئولیت اجتماعی است.در دوران کرونا خط تولید تعاونی‌ها در مسیر سلامت بسیار فعال عمل کرد و این نشان از مسئولیت اجتماعی در کشور به خصوص روزهای سخت است.

وی خاطرنشان کرد: تاکید ما این است از بضاعت های بخش تعاون در استان ها,اطلاعات بیشتری خواسته شود و صرفا از مجموعه های اعضای تعاون استفاده نشود بلکه ورود سمن ها, انجیوها, ایده پردازان بسیار حائز اهمیت است.

استاد رضایی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری به ایجاد هم افزایی و شبکه سازی اشاره کرد و گفت: ما ایجاد هم افزایی را جدی نگرفته ایم, شبکه سازی و ایجاد تعامل باعث سرعت قدرت تسهیل گری می‌شود که نباید فراموش شود.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران به سند تخصصی زیست سلامت بانوان تعاونگر اشاره کرد و اظهار داشت: در تلاش هستیم سند تخصصی زیست سلامت بانوان تعاونگر بر محوریت مسئولیت اجتماعی با هم افزایی که خواهیم داشت به کار گرفته شود و تلاش ما بر ایجاد مقدمات بخش پژوهشی و فراخوان ملی است.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره ملی بانوان اقتصادی کشور با رویکرد اجتماعی از دیگر برنامه‌ها است که در روز ۱۳ تیرماه سال ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد که رویکرد اجتماعی و اقتصادی بودن این کنگره در رأس این کنگره است. همچنین آماده سازی برای کنگره بین‌المللی که میزبان پنج قاره در شهریور ماه هستیم بسیار مهم است.

در ادامه بانوان فعال در قالب پنل به توضیحات و ارائه راهکارها و آسیب شناسی بخش تعاون پرداختند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16497

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب