بازگشت یوز به محیط زیست ایران؟/ آخرین وضعیت توران و آذر

بازگشت یوز به محیط زیست ایران؟/ آخرین وضعیت توران و آذر
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره تعداد یوزهای مشاهده شده در سال ۱۴۰۱ گفت: در طول امسال شش فرد یوز ماده با ۱۰ توله و دو فرد یوز نر ثبت کرده‌ایم.

به گزارش نجواخبر، غلامرضا ابدالی درباره آخرین وضعیت یوزهای مشاهده شده در منطقه حفاظت شده توران اظهار کرد: در طول امسال شش فرد یوز ماده با ۱۰ توله و دو فرد یوز نر ثبت کرده‌ایم.

وی درباره جنسیت توله‌ یوزها افزود: جنسیت توله‌ها مشخص نیست چراکه از فاصله دور رصد شده‌اند. نسبت به سال‌های گذشته آمارهای بهتر و خوبی درباره مشاهده یوزهای جدید داشته‌ایم.

آخرین وضعیت «توران» و «آذر»
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره آخرین وضعیت «توران» و «آذر» نیز اظهار کرد: اکنون این دو توله یوز ماده در پارک ملی توران حضور دارند و حالشان خوب است.

وی با اشاره به تفاوت وضعیت «توران» و «آذر» نسبت با «پیروز» توضیح داد: زمانی که این دو توله یوز ماده تحویل سازمان حفاظت محیط زیست داده شدند حدودا دو هفته کنار یوز مادر بودند و از شیر او تغذیه کرده بودند. بدین جهت نسبت به «پیروز» که شیر مادر را نخورده بود بنیه قوی‌تری دارند. این دو توله نسبت به سن مشابه پیروز سرحال‌تر هستند و مشکلات «پیروز» مانند مسائل گوارشی را ندارند.

ابدالی درباره وضعیت تغذیه این دو توله اظهارکرد: اکنون هر دو توله گوشتخوار هستند البته درکنار آن از مکمل‌ها نیز تغذیه می‌کنند.

«ایران» باردار می‌شود؟
وی درباره وضعیت بارداری ایران تصریح کرد: وضعیت ایران هم خوب است اما فعلا سونوگرافی بارداری برای او انجام نشده است.

همکاری وزارت راه و شهرسازی با سازمان حفاظت محیط زیست

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره آخرین رایزنی‌های سازمان با وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: وزارت راه کاملا با ما همراه است که امیدواریم اقدامات مشترکی را که برای ایمن سازی جاده‌ها انجام می‌دهیم‌ به نتیجه رسد.

وی درباره این اقدامات مشترک توضیح داد: فنس‌کشی بخشی از جاده‌ها و نصب تابلوهای هشداردهنده از برنامه‌های ما است همچنین تأمین روشنایی حاشیه جاده از دیگر برنامه‌ها است چراکه با روشن بودن محل گذر یوز هم یوزپلنگ‌ها متوجه خطر و هم رانندگان متوجه حضور یوزها شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست اضافه کرد: پیامک‌هایی نیز با محتوای «به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی نزدیک می‌شوید. آرام و با احتیاط رانندگی کنید» هنگام عبور رانندگان از مسیرهای حضور یوز ارسال می‌شود.

ابدالی در پایان درباره اقدامات انجام شده گفت: بخشی از جاده‌ها قبلا فنس‌کشی و تابلوها نیز کار گذاشته شده بودند. برای سایر قسمت‌ها هم درحال انجام اقدامات لازم هستیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16534

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب