امیرحسن کاکایی در گفتگو با نجوا خبر:

چرخه ناموفق واردات/ خودروها روی دست خودروسازان می‌ماند/ تلاش‌های من درآوردی برای کنترل بازار!

چرخه ناموفق واردات/ خودروها روی دست خودروسازان می‌ماند/ تلاش‌های من درآوردی برای کنترل بازار!
افزایش رسمی قیمت محصولات ایران خودرو در حالی در دور جدید فروش این شرکت اعمال شد که امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است احتمالا قیمت‌گذاری جدید خودرو نزدیک به حاشیه بازار خواهد بود.

مشاهدات خبرنگار نجوا خبر از بازار خودرو حاکی از کاهش گسترده قیمت‌ها در این بازار است؛ به طوری که پراید مدل ۱۵۱ سال ۱۴۰۰ با ۹ میلیون کاهش قیمت از ۲۸۴ میلیون تومان در سه‌شنبه گذشته به ۲۷۵ میلیون تومان رسید. همچنین مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در حال حاضر به ۲۸۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودروهای پژو در بازار

در میان خانواده پژو نیز، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۵۱۰ میلیون تومان در روز سه‌شنبه گذشته در حال حاضر به ۴۸۵ میلیون تومان رسیده و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز با کاهش حدودا ۲۰ میلیون تومانی، به ۵۰۵ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۴۵ میلیون تومان ارزان شده و ۵۳۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

در میان خانواده دنا نیز، دنا معمولی مدل ۱۴۰۰ از ۶۴۰ میلیون تومان در سه‌شنبه گذشته با کاهش ۴۰ میلیونی به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۲۰ میلیون تومان ارزان شده است. اما سؤال اصلی این است که چرا قیمت خودرو کاهش یافته و آیا این کاهش ادامه دار است یا نه؟

قیمت خودرو واقعی می‌شود؟

امیرحسن کاکایی در این رابطه به نجوا خبر می‌گوید: قرار است قیمت کارخانه‌ای خودرو ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند که این افزایش قیمت در راستای واقعی شدن قیمت خودرو است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: فرمول جدید شورای رقابت برای افزایش رسمی قیمت خودرو منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار نمی‌شود، ولی عوامل متعددی هست که باعث می‌شوند قیمت خودرو بالا رود. بنابراین به دلیل تورم عمومی کشور طبیعی است که شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم.

روش‌های «من درآوردی» فروش خودروهای وارداتی و داخلی

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به واردات خودرو گفت: تا زمانی که نوسانات قیمت دلار کنترل نشود با روش‌های «من درآوردی» فروش خودروهای وارداتی و داخلی، التهاب قیمتی در بازار خودرو ادامه دارد.

کاکایی ادامه داد: تجربه شکست خورده عرضه خودرو در سیستم جامع یکپارچه در حالی قبلا آزموده شده که قرار است در هفته جاری دوباره تکرار شود و هزاران خودرو داخلی در این سامانه عرضه شود.

واردات تنها ۱۲۰ خودرو در سال ۱۴۰۱

این کارشناس صنعت خودرو گفت: قرار بود ۷۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال وارد شود و دولت وعده واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو را تا پایان امسال داده بود که تاکنون تنها ۱۲۰ دستگاه خودرو وارد شده است.

کاکایی ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد دولت نتوانسته در واردات خودرو موفق عمل کند همان طور که با شیوه اشتباه فروش خودروهای داخلی، این سیگنال را به مردم می‌دهد که خودرو به اندازه نیاز نیست.

کمپین نخریدن خودرو دوباره آغاز می‌شود؟

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: وقتی قیمت خودرو در کارخانه واقعی شود، با افزایش تولید خودرو، مردم هم دیگر نمی‌توانند خودرو بخرند یا نمی‌خرند؛ مثل سال ۹۴ که یک عده کمپین نخریدن خودرو راه انداختند.

کاکایی تصریح می‌کند: واقعیت این است که اگر قیمت‌ها واقعی شود، به دلیل این‌که قیمت‌ها بالا رفته و درآمد مردم هم بالا نرفته، گروهی دیگر نمی‌توانند خودرو بخرند و به این ترتیب، خودروها روی دست خودروسازان می‌ماند. این نشان می‌دهد تورم عمومی قیمت خودرو را بالا می‌برد و از طرفی دست مردم از خودرو کوتاه می‌شود.

خودرو ارزان می‌شود اگر…

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: قیمت‌ها پایین نخواهد آمد، زیرا تورم عمومی کشور مانع این کار می‌شود.

کاکایی با بیان اینکه دولت باید تورم عمومی و نوسانات قیمت دلار و ارز را کنترل کند تا قیمت خودرو افزایشی نشود، گفت: در طول سه ماه گذشته شاهد بودیم که تولید کارخانه بالا رفت، اما در مقابل، قیمت خودرو در بازار نیز افزایشی بود. در واقع قیمت خودرو متناسب با قیمت دلار بالا رفت. پس در حال حاضر قیمت خودرو در بازار هیچ رابطه‌ای با قیمت کارخانه ندارد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16556

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب