سخنگوی وزارت خارجه:

مذاکرات با آمریکا از طریق واسطه‌ها ادامه دارد / یکسال و نیم تلاش برای توافق با عربستان

مذاکرات با آمریکا از طریق واسطه‌ها ادامه دارد / یکسال و نیم تلاش برای توافق با عربستان
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و دیگر مسائل گفتگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه دارد.

به گزارش نجواخبر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخ‌گوی سؤالات خبرنگاران شد.


گفت‌وگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه دارد


کنعانی در خصوص تبادل زندانیان با آمریکا و اظهارات مقامات آمریکایی گفت: این همان موضوعی است که همواره در انجام هرگونه مذاکره با دولت آمریکا باعث ایجاد تردید نسبت به اجرا شده است. برای ما آنچه اهمیت دارد این است که روند مذاکرات می‌بایست به نتایج عملی منتهی شود. ایران تاکید کرده که به دیپلماسی به عنوان بهترین مسیر برای حل‌وفصل اختلافات اعتقاد راسخ دارد و در مسیر عمل هم پایبندی خودش را نشان داده است. هم در خصوص زندانیان و دیگر مسائل گفت‌وگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه دارد.

در خصوص زندانیان ما قبلا به توافق رسیدیم و در ماه مارس سال میلادی گذشته توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده آمریکا هم امضا شد. آنان در یک مرحله پذیرفتند که این موضوع بدون ارتباط با دیگر موضوعات بررسی شود اما در ادامه به پرونده هسته‌ای گره زدند. ما آماده‌ایم که کار صورت بگیرد و مشکلات فنی آمریکا هم به خودش ارتباط دارد.

در ارتباط با روند مذاکرات هسته‌ای هم با توجه به سابقه سوء دولت آمریکا به تعهدات خودش، ایران معتقد به ضرورت اخذ تضمین‌ها جهت کسب اطمینان از پایبندی آمریکا است.

توافق با عربستان نتیجه یک سال و نیم تلاش دیپلماتیک بود


وی در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت: ما شاهد یک توافق مثبت با میزبانی چین برای از سرگیری مناسبات دو کشور بودیم. در بیانیه اعلام شده، ما در مرحله بازگشت روابط سیاسی قرار گرفتیم. توافق حاصله نتیجه یک سال و نیم تلاش دیپلماتیک بود.

ما دوره‌های مختلفی از گفت‌وگوی دوجانبه با نقش آفرینی برخی از کشورها از جمله پنج دور نشست در بغداد و سه دور نشست در عمان را داشتیم. قبل از سفر آقای شی جین پینگ به ریاض در ضمن گفت‌وگوهای دیپلماتیک تهران و پکن ایده‌هایی مطرح بوده است. ما در چارچوب ایده طرف چینی با این ایده مواجه شدیم که همزمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به پکن نمایندگان ایران و عربستان در حاشیه سفر نشست‌هایی داشته باشند. ایران بر مبنای حسن نیت با اصل موضوع موافقت کرده بود اما با اهمیت موضوعات سفر دوجانبه گفت‌وگوهای ایران و عربستان به بازه زمان دیگری موکول شود. در دیدار دو رئیس‌جمهور ایران و چین گفت‌وگو شد و پیام طرف سعودی منتقل شد. در همین چارچوب علاوه بر گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهور گفت‌وگوهای دو وزیر ایران و چین هم انجام شد.

وی ادامه داد: در مجموع در گفت‌وگوهای جاری توافق شد که گفت‌وگوی جدید در سطحی بالاتری که قبلا صورت گرفته بود، انجام شود و توافق شد گفت‌وگو در سطح دبیر شورای عالی دو کشور انجام شود. البته دیگر مسئولان دو کشور در ترکیب نیز وجود داشتند و دو مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هم حضور داشتند. خوشبختانه به حسن نیتی که در دو طرف وجود داشت و نقش آفرینی دولت چین در این نشست به از سرگیری روابط دو کشور رسیدیم. بلافاصله بعد از امضای بیانیه مشترک قرار شد روابط سیاسی دو کشور صورت گیرد و ظرف دو ماه باقی امور انجام شود. در همین چارچوب وزارت خارجه دو کشور هم در حال فراهم کردن مقدمات تماس و دیدار دو وزیر خارجه هستند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16619

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب