یک نماینده مجلس:

از اینکه مردم اعتراضات به حق‌شان را بگویند، نترسیم

از اینکه مردم اعتراضات به حق‌شان را بگویند، نترسیم
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: نباید بترسیم از این‌که مردم اعتراضات به حق‌شان را به صورت مسالمت‌آمیز تحت برنامه و قانون اجرا کنند.

به گزارش نجواخبر، یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: نباید بترسیم از این‌که مردم اعتراضات به حق‌شان را به صورت مسالمت‌آمیز تحت برنامه و قانون اجرا کنند.

ابوالفضل ابوترابی درباره آماده شدن لایحه سامان‌دهی تجمعات قانونی در کشور بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی که معاونت حقوقی رئیس‌جمهور از آن خبر داده است،گفت: یک‌ مسئله‌ای وجود دارد و آن این است که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی تجمعات مردم را حق آنان دانسته‌ایم و نباید بترسیم از این‌که مردم اعتراضات به حق‌شان را به صورت مسالمت‌آمیز تحت برنامه و قانون اجرا کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بحث اعترضات مردمی در تمام کشورهای دنیا باب است و تمام دنیا این مسئله را دارند. حتی کشورهای پیشرفته را که مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم تجمعات اعتراضی بسیار بزرگی دارند که کاملا مسالمت‌آمیز است. طبیعی هم هست چند نفر ممکن است در مورد یک موضوعی اعتراض داشته باشند در قواعد دموکراسی این مسئله دیده شده است و قانون اساسی مترقی ما هم این را می‌گوید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در قانون عادی ما حق برگزاری چنین تجمعاتی دیده شده است، منتها در قانون عادی به ۲ قید این‌که این‌ مسئله مخل آسایش و امنیت نباشد و تظاهرات‌کنندگان اسلحه نداشته باشند، اشاره شده که کاملا پذیرفته شده است و ما هم باید این موضوع را تفهیم کنیم.

ابوترابی بیان کرد: در قوانین عادی هم این مسئله بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی دیده شده است منتها قید این‌که گفته شده باید مجوز از وزارت کشور بگیرند کار را یک مقداری سخت کرده است و همین مجوز گرفتن است که امروز باید اصلاح شود.

وی با بیان این‌که ما باید اول اعتراض را از سایر موارد جدا کنیم، عنوان کرد: ما باید اعتراض را از اغتشاش، تخریب اموال و توهین جدا کنیم. البته این یک مقوله‌ای است که نیازمند کار فرهنگی است. یعنی ابتدا مردم باید این را متوجه شوند. متأسفانه یک عده‌ای اعتراض را مساوی با اغتشاش، آتش زدن و شکستن می‌دانند و یک تابویی ساخته‌اند که اعتراض یعنی مقابله با نظام و مخالف جمهوری اسلامی بودن است که این اشتباه است. بنابراین باید اولا یک کار فرهنگی بین مردم و مسئولین انجام شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید مشخص کرد اعتراض به معنی مخالفت با نظام و جمهوری اسلامی نیست، در سمت مردم هم کار فرهنگی شود که ظرفیت اعتراض را داشته باشند. باید بدانند اعتراض حق‌شان است نه اینکه بزنند و بشکنند و الفاظ ناهنجار و ساختارشکنانه بگویند یا در فضای مجازی از کاه کوه بسازند.

وی تاکید کرد: متأسفانه چون دشمن ما در بحث رسانه‌ قوی است سریع می‌آید اعتراض که حق مسلم مردم ماست و در کشورهای خودشان و در کشورهای غربی بسیار بزرگ‌تر رخ می‌دهد را با جنگ رسانه‌ای سریع به مخالفت با نظام می‌چسباند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: باید به لحاظ فرهنگی روی مردم کار شود و گفته شود اعتراض حق‌تان است و قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته است و قواعد دموکراسی هم این‌ را می‌گویند اما شکستن و الفاظ ناروا به کار بردن و حرف‌های بی‌ربطی در فضای مجازی منتشد کردن صحیح نیست، این دیگر به معنی اعتراض نیست به نظر من باید کار فرهنگی در مورد ۲ طرف هم مردم و هم مسئولین صورت گیرد.

وی افزود: منتظر هستیم دولت لایحه را به مجلس بفرستد. البته ما هم در این مجلس و هم مجلس گذشته ۲ طرح داشتیم‌؛ متأسفانه به جایی نرسید. این دوره هم مجلس تمام شد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور عنوان کرد: در دوره قبل اصطلاحا‌ً دیوان عدالت اداری آمد آن مصوبه که دولت و شورای شهر جاهای خاصی را در تهران مشخص کرده بودند ابطال کرد که این امر می‌توانست شروع خوبی باشد، اما متأسفانه آمدند ابطال کردند.

ابوترابی گفت: اما در حال حاضر جلوی درب مجلس هر روز شاهد اعتراضات مسالمت‌آمیز هستیم، مردم می‌آیند حرفشان را به گوش مسئولین و نمایندگان می‌رسانند. جای خوبی را هم مجلس تعیین کرده که درب شمالی است. عادی هم شده است هر روز تقریباً یک یا دو گروه برای احقاق حق‌شان طبق قانون اساسی می‌آیند اعتراض می‌کنند، بعضا نمایندگان بین‌شان می‌روند می‌خواهم بگویم بدون اینکه قانون اینچنینی داشته باشیم این مسئله در حال اجرا شدن است ما فقط باید این مطلب را قانونی کنیم که این حضور قانونی باشد که سال‌هاست اجرا می‌شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16651

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.